onsdag 3 september 2008

Dyrt!

Enkäten ni roade er med när jag var bortrest är nu avslutad och jag tror att det blev en ordentlig hjärngympa för en del av er eftersom jag hade både Öland OCH Cypern som alternativ.
Men eftersom jag åker till Öland flera gånger per år och till Cypern endast en gång per år så får nog det rätta svaret vara Öland.

Läkarbesöket gick bra. Först sa dr Lidbrink att de ska ge mig två olika sorters tabletter men jag ifrågasatte varför man tar bort Herceptinet (som är livsnödvändigt för mig och min tumörsort) så då ändrade hon sig. Till att börja med blir det nu en tablettsort tillsammans med Herceptin sen kommer man att lägga till ytterligare en tablettsort.
Hon talade om vilka biverkningar jag har att vänta (det blir inte kul) och att tabletterna var dyra, sen fortsatte vi glada i hågen till apoteket.
Farmaceuten talade om att de här tabletterna inte finns i lager, utan måste beställas och att de var dyra.
Jag tänkte att det var ett jävla tjat om hur dyra de var, så jag frågade vad min dos på 70 tabletter (fem stycken om dagen) kommer att kosta. Farmaceuten svarade då undvikande att de kanske var subventionerade och då blev det lite billigare.
Jag frågade igen och fick svaret 70 000 kronor!!!
My god! Det betyder 1000 kronor per tablett! Jag ska svälja 5000 kronor om dagen!

Jag hoppas verkligen att de är subventionerade, annars mina kära läsare, får vi börja med en insamling för jag vill fortsätta leva och behöver den här medicinen. Det är dyrt att vara sjuk...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ulrica
Vad kul det var att hitta din blogg, vilken författare du är! Det var länge sedan jag såg er nu men hoppas att allt är bra. Jag kanske borde ta en promenad förbi er snart på den där fikan som aldrig blir av. Stor kram Therese

Anonym sa...

VI kanske kunde ha en "hundshow" med våra hundar så vi får in massa pengar.
För vi vill alla ha dig kvar!!!!!!!!!!
Kramar J.E