söndag 8 mars 2009

Recept.

För er som vill ha ett riktigt smakprov från min chokladask kommer här ett recept på en enkel och uppskattad kladdkaka.

Mintchokladkaka 10-12 bitar

Du behöver:

2 ägg
1 1/4 dl socker
100 g smör
100 g mörkchoklad
1 dl mjöl
2 tsk bakpulver
5–10 droppar pepparmintsolja (finns på Apoteket)

Gör så här:

1. Vispa ägg och socker luftigt. Smält chokladen och tillsätt smöret i chokladen och låt det smälta ner.

2. Vänd ner de torra ingredienserna i äggvispet och blanda. Tillsätt choklad- och smörblandningen och blanda väl. Droppa till sist i pepparmintsoljan.

3. Häll i en smord och bröad form med avtagbar kant och grädda i ugnen på 220 grader i cirka 10 minuter. Låt gärna kallna i kyl till nästa dag. (Kakan kan verka lös när man tar ut den ur ugnen. Men det är bara för att smöret och chokladen inte har stelnat). Servera gärna med vispad grädde.

Lycka till!


Ibland vill en del av er ha ett recept eller veta något speciellt om min sjukdom. Jag delar gärna med mig av recept eller svarar på frågor men då får ni gärna maila så alla 4800 unika chokladätare slipper ta del av det. Eller alla kanske vill veta?

Dagens måste: En nyklippt Doris.

16 kommentarer:

Sabina sa...

Den är super god!!!!

Anonym sa...

Tack!!!!!
Den låter mer än smaskig!! Jag dreglar redan :D kraam Lottie

Anonym sa...

Mmm, verkar jättegod! För min del läser jag gärna allt så skriv på du om du orkar!

KRAM Mia som du inte känner!

Anonym sa...

Det händer att vi äter annat än ost i den här familjen trots att man enligt den här chokladaskinnehavaren utsagor inte skulle kunna tro det.

How ever, när vi äter annat äter vi gärna Lulles mintkladdis. Eller hennes hallonchokladkaka.

Anonym sa...

Hi - my name is Kathi - I don't speak Swedish but I saw your link on E-type - but then I saw your book and translated. You are a very brave woman! You also have a beautiful family!

Hugs,

-Kathi
MildEpiphany@yahoo.com

ps - I'm sure this is a great recipe :-)

Anonym sa...

Hej!
Ska testa kakan imorgon och baka den tillsammans m mina barn.
Låter såååååå smarrig.
Jag läser också allt som känns ok för dig att dela med dig av.
Stor kram från Anna

Anonym sa...

MMM lät gott, men en fråga (kanske dum, men jag bakar MKT sällan..)Kan man köra denna sats som muffins? Har köpt så fina formar i papp och skulle vilja använda dem till denna kaka och ta med & bjuda på jobbet. Tänkte eftersom det var kort gräddningstid borde det funka, men det kanske blir för löst. Jag testar:) TAck för receptet!!!
Ha d så bra du bara kan!

//En trogen bloggläsare

Anonym sa...

Läser gärna allt. Kul att få ta del av några av dina smarriga recept.
Kram Helene

Petra sa...

Jättekul att du lägger ut recept. Har ju förstått av dina inlägg att du bakar en massa smarriga kakor.
Den här mintchokladskapelsen ska definitivt testas, låter jättegott.
Ha det gott!

Anonym sa...

Kakan låter hur god som helst. Kan mycket väl bli ett besök på ICA imorgon, för att inköpa ingredienser. Samrrigt värre!

Vill även passa på att säga TACK! Tack för din blogg! Bloggar själv en del och skrev ett inlägg om tre enastående tjejer och deras bok.

Kommer kika in då och då!

Varma häsningar från Nicke

Anonym sa...

Hej Ulrica!

Åh, jag älskar att baka. Jättekul att få tips på recept. Jag dreglar ofta när jag läser om allt gott du bakar:o) Mer, mer tack, hihi.

För min del får du gärna svara på frågor på bloggen också, men bara det du själv känner för så klart.

Kram!

Anonym sa...

Jag är nyfiken av mig, så jag läser gärna svar på frågor i din blogg. ;-) tack för receptet på kakan, den låter underbart god.
//jenny

Anonym sa...

Eftersom jag är den enda mintälskaren i familjen så kommer jag få ha kakan för mig själv :-).

I en blogg tycker jag att man skall skriva det man själv känner för! Orkar du dela med dig och skriva om sjukdomen så gör det. Vi kommer vara många som stöttar dig.
Men är det inget du vill skriva om så skall du inte göra det och i vilket fall som helst så klandrar jag dig inte för det.

Ha en bra dag!

Mimmi

Anonym sa...

Läst om din goda kaka! Kul nu ska jag prova att baka en. Kramar JEssica

Yvonne sa...

Åh, en kaka i "mint condition" ;) Jag blev nyfiken på receptet när du skrev om den, så jättekul att läsa det här. Låter gott. Ska prova. Jag läser dig (din blogg) varje dag. Må väl :)

Jonna sa...

Så nu har jag skrivit ner receptet på ett papper, skall testa inom snar framtid, låter supergod. Tack för receptet. :-)