söndag 29 mars 2009

Chokladhallontårta.

Det här är inte tänkt att vara/bli en receptblogg men efter en del önskemål, och för att på något sätt hedra Dossyster som älskar mina bakverk, så delar jag gärna med mig av en fantastisk god, lättgjord och mäktig chokladhallontårta.

Lulles Chokladhallontårta 14-16 bitar

200 gr smör
3 dl frysta hallon
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl

* Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Rör i hallonen så att de tinar.

* Ta bort kastrullen från plattan och rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.

* Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.

* Grädda mitt i ugnen 20-25 min. Den ska vara lite kladdig i mitten.

* Den bakas med fördel några dagar innan för att "goffa" till sig. Pudra florsocker över och servera gärna med vispad grädde och hallon.

Lycka till!

5 kommentarer:

Diana sa...

Halkade in hos dig genom Ankis blogg. Chokladhallontårta låter inte helt fel mmm!
Har hört mycket om Sune-musikalen. Skulle vilja se den, säkert en galet mysig musikal.
Tack för titten på din sida.
Kram Di

Petra sa...

Tack Ulrica för att du delar med dig av dina smarriga recept.
Tänker ofta på dig även om jag inte känner dig. Måste vara otroligt tufft för dig nu när din kära vän Sabina mår så dåligt. Du kämpar ju samtidigt en tuff kamp mot din egen skitsjukdom.Du verkar vara så stark Ulrica och jag håller både tummar och tår för att du ska bli frisk.
Många styrkekramar
från Petra

L sa...

Åh vad mummsigt de lät, man är ju en chocklad älskare =). Ville bara säga det att jag bestälde eran bok i onsdags och väntar nu otåligt på att få läsa den, tycker det är overhört generöst och modigt av dig och dina medsystrar att dela med er av eran historia. Och jag vill tacka er av hela mit hjärta. Tack oxå för att du delar med dig så fint och sprider sån värme här på din blogg.
Kram/ Linda

Patricia sa...

ÅÅ va gott de låter. Vill bara meddela dig och Sabina du kan väl hälsa henne. (Är bara ytterst ytlig bekant med henne) Att när jag kom in till Stockholms stora Akademibokahandel i torsdags. Vad står rakt fram i blickfånget på ett STORT bord??!! Jo ERAN bok. Jag började nästan att gråta tänker på sjuka sjuka Sabina.
Snappade åt mig en direkt.. Lus läst den så fantastiska när är som ställt upp i boken. Även era fantastiska män.. !! Ha det gott!
//Patricia

Anonym sa...

Tack Ulrica för det underbara receptet, ska göra den smarriga kakan snarast. Hoppas du har haft en bra helg trots oron för dossyster. Skickar miljoner styrkekramar och värmande vitt helande ljus till dig. varma hälsningar till dig och familjen från bloggläsaren karin