lördag 15 november 2008

Ost.

För några dagar sedan avslutades min senaste undersökning, och det visade sig stämma, bloggeri är en typisk tjejgrej. 90% av er chokladsugna är tjejer och sedan har vi 10% härliga killar som nallar lite av chokladen trots att det inte handlar om lakrits, sladdar, verktyg, bilar, whiskey eller elektronikprylar. All heder åt er!

Igår gick det inte att komma ut på Internet här hemma men det gjorde inget för jag var väldigt busy och hade inte tid att skriva något på hela dagen.

Vi skulle ju ha middagsgäster igår kväll och innan dess skulle vi på en minnesstund.

Det innebar att jag plockade undan lite, tvättade badrumsmattan (visste inte om de tänkte byta blöja på den, i så fall ville jag att den skulle vara ren), dukade och gjorde fint i matrummet, skar sallad och gjorde maten (som skulle in i ugnen när vi kom hem).
När jag skriver ner det så här tycker jag att det verkar löjligt att bli så trött när jag körde min "makeover", men så var det och jag tillät mig sova en stund (visste ju att det skulle bli sent).

Efter jobbet kom Lasse och en kompis hem för vidare färd mot gravplatsen. Det var fint med alla ljus, rökelser och mängder av blommor. Vi stannade en stund och tänkte (för visst är det det man gör när man bara står där tyst, med nerböjt huvud?) och åkte sedan till lokalen där alla skulle träffas efteråt.
Hon kom inte från Sverige så de har lite andra traditioner än oss vid dödsfall.
Man träffas på sex- och tolv månaders dagen för att sörja (ganska högljutt), äta (mycket mat) och för att läsa Koranen (den här gången var det en inspelad man som pratade/sjöng). Fast vi inte förstod ett ord så blir man känslomässigt berörd och det känns väldigt speciellt när hennes killkompisar (våra gamla elever) sitter och torkar tårarna, klappar om och tröstar varandra.

Från det ena till det andra... vi hann precis innanför dörren när våra kompisar kom.
Osttemat funkade väl sådär, de var besvikna att jag hade tjuvstartat med ostkaka till lunch (det var ju faktiskt ostkakans dag igår!) och att det inte fanns någon ost i flytande form...
Annars var maten jag lagade uppskattad och deras medhavda efterrätt var FANTASTISK god. Chokladtårta med hallongrädde till. (Jag hittade resterna av den i vårt kylskåp i morse. Lucky me!)
Doris som inte har träffat någon så här liten människa förut, skötte sig jättebra och den lilla människan tyckte nog att Doris var ganska kul. Vad som inte var lika kul var att Doris (i ett obevakat ögonblick) började leka med (läs: bita sönder) bebisens tappade gosekanin. Vi fick be så hemskt mycket om ursäkt å vårt djurs vägnar. Men jag kan ju tala om att det är hennes mest populära leksak just nu!

Vi hade en väldigt trevlig kväll med Idolerna (på TV), prat, spel och mycket skratt innan vi somnade halv två.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en bra kväll och såna ska vi ha flera av! Kram från oss till er!

Anonym sa...

Håller med din boksyster! Det är rätt inställning. :)

Kram till er även från mig.
Hoppas lördagkvällen är lika fin som dagen varit här! Du vet; efter regn kommer solsken. =)

Anonym sa...

Det låter som en mycket händelserik dag och trevlig kväll. Hoppas lördagen blir lika fin. Idag smakar det gott med en nougatpralin ur chokladasken.
Stora bamsekramar till er från oss två i Kallhäll