tisdag 28 oktober 2008

Jul?

Jag längtar efter julen!
Det är så härligt när man får börja pynta, baka och bara mysa. Men det är på tok för tidigt än tycker Lasse.
För några veckor sedan smög jag med mig en julskiva ut till bilen när vi skulle åka iväg. När de började sjunga... juuul, juuul strååålande juuul, tittade Lasse förvånat på mig och jag började skratta och låtsades som om det var ett skämt. Fan, fattar han inte att jag vill känna lite julmys...

I några veckor har jag också bett om att få baka lussebullar. Men icke! Han vet inte om att jag har införskaffat både saffran och jäst för söta degar, i smyg, bara för att vara redo när han ger klartecken.

Jag håller stenkoll på när Glögg 08 släpps på Systembolaget.

I fredags köptes julsäsongens första julmust in, vilken fröjd! Det är den godaste dryck jag vet, en körsbär i likör fast flytande liksom. Tyvärr har jag ju lite ont i min mun och kan inte dricka kolsyra, men vi kom på att jag kunde späda ut min must med lite vatten och det funkade. Alla sätt är bra utom de dåliga!

Jag har också påpekat för barnen att de måste börja skriva sina önskelistor nu, jag måste ha god tid på mig att planera julklappsinköpen. Inga sista-minuten-klappar här inte!

Igår när vi var och handlade hade pepparkakorna plockats fram och jag försökte att fråga artigt om vi kunde köpa en burk. Va, redan? blev svaret. Det är bättre att handla själv, då får man köpa det man vill...
En fråga: När börjar de sälja julosten (den som ser ut som en röd fotboll)? Tittade efter en igår men hittade ingen. Och julknäcke? Dålig stil...

Jag får väl fortsätta att prata med mina amaryllisar, det är dem och jag mot världen.

1 kommentar:

Anonym sa...

ta med dej saffran å jäst å kom hit så kan vi baka lussebullar...Pa kan ta på sej tomtemasken sen spelar vi en julskiva...man ska vara ute i god tid, eller hur??? desto längre blir ju Julen....GOD JUL från Ma