måndag 20 april 2009

Tårar.

Resan hit till Mösseberg med tåg gick bra. Det är härligt att åka tåg. Rymliga sittplatser med en underbar utsikt när man, som jag, åker tvärs igenom Sverige. Efter halva resan fick jag sällskap av en äldre pratsjuk man som försökte prata med mig fast jag lyssnade på Mp-3:n. Efter en stund gav han upp, sa något och reste sig för att byta plats. Jag bara log vänligt tillbaka.

Det var väldigt jobbigt att komma hit. Det är så många minnen från i höstas när Dossyster och jag var här. Varenda plats här påminner om henne. Gårdagskvällens bad i bubbelbadet var riktigt jobbigt och jag kan inte titta mot bordet vi satt vid i höstas.
Men det är roligt att komma hit också för personalen känner igen mig och hälsar glatt. Fast jag undrar om det är positivt eller negativt förresten? På vilket sätt har jag utmärkt mig?

På vägen hit funderade jag på vilket rum jag skulle få, med eller utan balkong, enkel eller dubbelsäng och om jag skulle få utsikt mot parken eller upp mot berget.
Jag fick samma rum som i höstas... Perfekt. Byggställningarna utanför mitt rum är kvar, så nu har jag bytt dränerings-dosarna mot byta-fasad-dosarna. Härliga gossar i byggkläder!

Jag har tagit del av de andras öden så jag har gråtit en del idag. En kvinna förlorade sin man i cancer för några veckor sedan och en annan har fyra barn, det minsta fyra år, och hennes man har leukemi. Fast jag har ett eget "öde" så blir jag så påverkad och berörd av deras historier. Mina tårar är för både mig och dem.

Jag gick in i det lilla kapellet och tände ett ljus för Dossyster och grinade lite för mig själv sedan gick jag ut i solen och tänkte att det är hon som skiner på mig.

Dagens måste: Pappersnäsdukar.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Du, min kära dotters namne, har en alldeles speciell berättargåva. Sedan jag fann din blogg, via Sabinas som jag fann via Vimmelmamman, väntar jag förväntansfullt på dina inlägg. Dom rör och berör utan att konstrar till det. Jag hoppas du får en bra vistelse där i Mösseberg.
Margareta

Amanda sa...

låter som du haft en fin och bra början på din upplevelse i mösseberg. hoppas din vistelse fortsatt blir bra också trots att det är fylld med massa minnen. hon finns alltid med dig sabina, glöm aldrig det. kram Amanda

Anonym sa...

Det är vackert i Mösseberg. Hoppas du får fina dagar, förresten, hur länge stannar du?
Får jag fråga; ska du på Sabinas begravning som väl är på fredag?

Njut av tiden där och må riktigt gott. Det är du värd.

Kram!

Anonym sa...

kram i massor från en vän i cybervärlden

Anonym sa...

Margaretas kommentar kunde varit min. Jag hittade också din sida via Vimmelmamman och Sabina. Din sida, både vad gäller utseende och innehåll, är fantastisk. Din litterära förmåga är riktigt, riktigt bra. Jag gillar din koppling tillchoklad. Njut av Mösseberg så mycket det bara går trots minnen från i höstas. Skulle inte förvåna mig om Sabina är med på något sätt även denna gång! Kram, Carina

Anonym sa...

Hej! Klart det är Sabina som lyser på dig...Nu har jag försökt skriva något vettigt och suddat ut varje gång, vet ju att det inte finns några ord som kan trösta, hon finns med dig hela tiden.Kram Milla

Anonym sa...

Hoppas att du får en bra vistelse i Mösseberg trots stor saknad av kära dossyster. Styrkekramar skickar jagi massor till dig. varma hälsn. Karin

Anonym sa...

Hoppas att Du kan ta vara på tiden trots alla minnen från förra vistelsen där. Doris o jag har gått en 2-timmarspromenad i solen idag, jätteskönt, sen var det morfar å Doris tills hon blev hämtad, likadant imorgon. Nu väntar sängen, Godnattkramar från Ma o Pa

Anonym sa...

Ulrika, vännen...kan tänka mig att minnerna från vistelsen i höstas berör, ni hade ju en underbar tid där. Hoppas från hela mitt hjärta att du får en njutningsfull tid även denna gång, med nya vänner.
Sabina är med dig nånstans ändå och låter solen värma och trösta ledsna sinnen.

Varma kramar från Sabinas mamma

Celias Spetsar sa...

Hej!
Jobbigt men fint med alla minnen, det är ju inte farligt att gråta, tvärt om. Det är så skönt att lossa på "ventilen" ibland.
Det ska vara bra på Mösseberg har jag hört, själv åker jag till Lydiagården i Höör för rehab. på söndag em.
Sköt om dig!
Kram Linda

Jag är Elisabeth sa...

you make me cry..
Är det ett bra återhämtningshem? I så fall ska jag be min läkare om att få komma dit jag med. Fick min 10e FEC behandling idag och har sovit bort kvällen på soffan. Mår lite halvpyton. Jag antar du kan känna smaken bara av att jag mailar om den.... KRAMEN

Jag är Elisabeth sa...

you make me cry..
Är det ett bra återhämtningshem? I så fall ska jag be min läkare om att få komma dit jag med. Fick min 10e FEC behandling idag och har sovit bort kvällen på soffan. Mår lite halvpyton. Jag antar du kan känna smaken bara av att jag mailar om den.... KRAMEN

Anonym sa...

Hej Ulrica
Önskar dig en skön tids avkoppling i Mösseberg. Det är du värd:)
Förstår att det måste vara jobbigt med alla livsöden som delas, och precis som du säger har ju du ditt. Men det kanske också är på ett sätt skönt att få träffa människor som förstår och vet hur det känns att drabbas av det värsta..
En solig kram från Ulrica