fredag 24 april 2009

Begravning.

Det var skönt att komma hem sent igår kväll efter en lång tågresa med många tankar.
Man och hund var och hämtade vid stationen och det blev många blöta pussar från båda.
Barnen sov så skönt i sina sängar så de fick sina pussar i morse.

Jag hade fått en cd-skiva skickad till mig, av en före detta kollega och vän, när jag var bortrest. Det var Maria Nordenback & S:ta Clara Gospel Choir som sjöng och den var given att lyssna på i morse innan vi åkte för att säga hej då som i hej då till Dossyster.

Jag, Lasse och Alva (som själv bett om att få följa med och säga hej då) kom till Sollentuna Kyrka strax innan tioslaget. Det var 21 grader varmt, solen sken och fåglarna kvittrade. Med andra ord en dag Dossyster skulle ha tyckt om.

Det var så stämningsfullt och hon hade ordnat allt så fint, det kändes nästan som om hon var där och det var hon ju också. Så nära men ändå så långt borta. Hon låg ju där under kistlocket i nya fina träningskläder.

Det värsta är att gå fram och ta avsked. Jag och Lasse (Alva ville först inte men kom efter oss ändå) gick fram och sa hej då, la varsin röd ros och en kärleksmums på kistan. Jag blev så ledsen och det blev ju inte bättre av att se hennes familj på första raden.

Efter begravningsgudstjänsten la vi blommorna på hennes blivande grav och det blev SÅ vackert och sedan gick vi till församlingshemmet för att fika.

Jag tycker att det, under omständigheterna, gick bra idag men jag åkte därifrån helt slut och med huvudvärk.

När vi kom hem tog vi det lugnt men efter en stund var vi redo att ta vara på dagen som var kvar. Lasse åkte och hyrde ett släp sen tog vi hand om allt skräp som vi samlat på oss och lagt i högar på tomten.

Natti natti Dossyster.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ulrica. Jag Förstår att det var tungt, men ändå ljust och kärleksfullt i sollentuna kyrka. En fin dag för fina Sabina. Jag har min mamma i minneslunden där. Tänkte på Sabina extra mycket idag,och på dig, och på prinsessorna, Henry, Familjen och alla vännerna <3 varma kramar från Karin

NinaKatarina sa...

Har oxå varit på begravning idag.
Tänkte på dig....
I helgen får vi njuta av det fina vädret, eller hur ??
Kämpa på..

mimmi sa...

Styrkekramar

Anonym sa...

med kärlek...

therese

mona sa...

- ♥ - ♥ - ♥
Kram/mona

Jennifer T sa...

Ville bara säga, igen, att jag tänker på dig. Och Lasse, ja, hela familjen.
Tittar in här nästan varje dag.

Du gjorde mycket för mig på Smeden. Utan att egentligen göra något. Kanske du förstår.

pc sa...

Nu kan vi verkligen önska henne en god natt och önska en ljus resa. Det är i dessa lägen jag så innerligt vill tro och hoppas på att hon får vaka över sina barn från himlen.

Aforia sa...

Halloj,
Dagen som varit idag är precis som Sabine velat att det skulle varit. Ljust, soligt och värme precis som Sabine var själv. Tung dag men ändå en ljus och kärleksfull. Sänder dig en stor styrkekram.
Kramis

Jenny sa...

Tänkte mycket på Sabina igår.

Många kramar till dig och din familj!

Anonym sa...

Hej!

Ville bara säga kämpa på.
Önskar dig en trevlig helg.
Kram Madeleine

Anonym sa...

Ord är överflödiga.

Kram till dig.

Sussie sa...

En sak jag inte förstår, är värför cancer drabbar dom finaste personerna. Ord är överflödiga. Kämpa på Ulrica. Varma kramar från Sussie.

julia sa...

Härligt att dagen var så vacker trots det tråkiga avskedet...
Läste er bok på bara nån timme, grät och jag kunde bara inte sluta... Så fint, så vackert och så ledsamt...
Mängder av kramar

Amanda sa...

huvvaligen, hoppas dagen gick bra trots många jobbiga men säkert fina stunder. hon kommer alltid att finnas med dig din älskade dossyster. glöm aldrig det. kram Amanda

Anki sa...

Skickar dig bara några styrkekramar och hoppas att det känns bättre snart!

Anonym sa...

Ord blir så futtiga en sån här dag....skickar en massa styrke och tröstekramar bara!
Siss

Anonym sa...

Som så många andra tänkte jag på Sabina under fredagen och på er som var hos henne under denna stund. Solen sken när jag satt i bilen och jag tänkte "det här tycker Sabina om, sol på hennes avskedsdag". Förstår att det måste ha varit väldigt vackert men också väldigt jobbigt för er.

Jessica(Ryans mamma) sa...

Hej Ulrica!
Har följt Sabinas blogg ganska länge, och igår lånade jag och läste boken "Livet kan inte vänta", en mycket fin bok tycker jag men samtidigt så sorglig!
Min son har precis blivit frisk från sin cancer så man vet vilken kamp det är mot den jäkla sjukdomen.
Ni tre är/var verkligen riktiga kämpar och precis som ni så försöker vi verkligen se det positiva i livet i stället för att låta cancern dra ner en.
Kommer att följa din blogg nu, hittade den via boken.

Kram Jessica

annebelle sa...

Hej, jag hittade hit via Sabinas blogg som jag upptäckte häromdagen genom Borthys blogg.
Jag kommer tillbaka till din chokladask, här finns sorg och glädje och värme. Och så älskar jag choklad. :-) Ha det gott hoppas solen skiner!

Anonym sa...

Hej Lulle, somliga dagar finner man inte några ord som passar. Stora kramen till dig.
/Mulla

Anonym sa...

Hej Ulrica! Man kan inte låta bli att le "Träningskläder".. Vad fint och personligt!:) Begravning är aldrig kul och huvudet sprängs av matthet och alla 1000 tårar. Men jag kan tänka mej att det var en mycket vacker begravning för en mycket vacker person. Tänker på dej! // F

Isso sa...

Jag förstår att det inte var en lätt dag för dig. Du är stark och jag hoppas verkligen att du kommer att få leva ett långt liv tillsammans med vänliga man och dina fina barn.

Kärleksmums låter som någonting mkt gott! Är receptet hemligt eller kan man få ta del av det?

Kram kram kram.