tisdag 14 april 2009

Frågor.

Den senaste tiden har jag fått många frågor från er chokladätare och jag tänkte svara på en del idag.

*Jag har just sett boken "Livet kan inte vänta" och måste fråga hur det är med dig nu?
Svar: Jag mår ganska bra förutom att mina levervärden inte är som de ska. Metastaserna i levern hade minskat vid sista datortomografin och metastaserna i skelettet hade ökat.

*Hur går det med din behandling?
Svar: Efter att jag fick prova ett nytt preparat i höstas som förmodligen givit mig bestående leverskador så åker mina levervärden lite upp och ner just nu. På grund av det har jag fått sluta att ta mina cellgiftstabletter för ett tag för att inte belasta levern ytterligare. Men jag får behandling intravenöst var tredje vecka.

*Eftersom jag såg att du köpt ngt pulver på hälsokosten så kände jag att jag kanske törs tipsa dig om björkaska?
Svar: Jag är inte främmade för att prova på naturläkemedel men det är inte alltid det är en bra kombination med de traditionella läkemedlen (de spelar ut varann) och just nu känner jag att jag måste ta det som är beprövat och har visat sig förlänga livet.

*Anledningen till att jag skriver är att jag undrar vem som sjunger och vad låten heter som man hör där du har bildspel till minne av Sabina. Helt underbart vackert. Sköt om dej och kämpa på.
Svar: Ja visst är de där låtarna vackra. Det är Declan Galbraith med An angel, Lene Marlin med A Place Nearby och Celine Dion med Immortality. Jag tyckte de passade Sabina. Jag kämpar allt vad jag kan. Tack för att ni hejar på!


*Vad hände med Filuren?
Svar: Filuren kallade vi barnet vi väntade när mitt återfall upptäcktes. Läkarna beslutade att hon skulle tas bort för att kunna börja behandla mig så fort som möjligt. Det är en stor sorg för oss och vi tänker på henne varje dag. Men hon guppar nog på en flytmadrass bredvid Sabina och väntar på oss.


*Blev så sugen på chokladtårtan det var nog dom magiska orden "Goffa till sig " som gjorde det :-)) Snälla kan jag få receptet ? ;-)
Svar: Jag har en del goda enkla recept som jag gärna delar med mig av när ni minst anar det. För övrigt smakar de flesta chokladbakverk bättre om de får "goffa till sig lite" tycker jag.

*Jag är inte så insatt...men det där Uppsala-projektet, är det inte något du skulle kunna delta i? Eller det passar kanske inte alla tumörsorter?
Svar: Jag är inte heller så insatt i Uppsalaprojektet men det jag vet är att just malignt melanom som Sabina hade inte har så många läkemedel att ta till som det finns mot bröstcancer som är det jag har. Tror att det finns ungefär 5 stycken mot malignt melanom och ett tjugotal mot bröstcancer, därför har man börjat med att prova det på malignt melanom patienter när det inte finns något annat att ta till. Förhoppningsvis kanske det visar sig fungera på all cancer och blir framtidens botemedel. Om det är någon som är mer insatt så får ni gärna lämna en kommentar.

*Finns Sabinas blogg kvar?
Svar: Ja, Sabinas blogg finns kvar. Den ska även bli en bok så småningom. Jag brukar hälsa på hos henne ibland bara för att minnas henne. Det är så tomt. Ibland pratade vi med varandra flera gånger om dagen. Om vi var oroliga över något. Hade ont. Var glada över något besked eller ledsna. Om känslor, tankar och kroppsfunktioner. Nu är det tyst och jag är ensam kvar.

*Jag tänkte beställa er bok men den verkar vara slut! Så nu undrar jag om du möjligen har en kvar att sälja?
Svar: Jag har några böcker som är mina och de vill jag inte sälja. Men om ni beställer böcker via min eller Sabinas blogg får ni böckerna så fort de kommer från tryckeriet i slutet av april-början på maj. Ett annat tips är Akademibokhandeln där jag såg några ex i går eller titta in på biblioteket för de har köpt in boken vet jag.

*Kan man hyra Ma & Pa ? ;)
Svar: Nej! De är BARA mina (och mina syskons)!!

*Hur gör dom när Bilirubinet drar iväg så? Blir det nån ny undersökning av levern? Eller mer kortison?
Svar: De försöker utreda vad som gör att det ökar. Ny datortomografi blir i slutet av april. Det måste gå minst tolv veckor emellan. Kortisonet sattes in som ett försök att minska på ett eventuellt tryck från tumörerna, men det sattes ut idag. Thank you lord!

*Är du fotograf?
Svar: Nej, jag är inte fotograf men det är en fotograf som håller på med en utställning som undrade om jag kunde tänka mig att stå på andra sidan kameran. Det ska bli kul. Synd bara att det är just nu när jag är så svullen.

*Är din BC nedärvd eller är det "bara" du som har BC i din släkt?
Svar: Den är inte ärvd, det är bara jag som har eller har haft.

*Hur mår du?
Svar: Jag mår ganska bra. Men kortisonet som jag har ätit i en månad gör att jag inte sover så bra, svullnar i ansiktet och över buken, är hungrig jämt, ger mig ödem i ben och fötter och lite utslag i ansiktet. Att Sabina inte längre finns påverkar mig naturligtvis också till det sämre.

*Får jag vara så fräck att fråga om du och Sabina hade lika tät kontakt med Hanne som ni två hade?
Svar: Jag kan bara tala för mig själv och av naturliga skäl blev kontakten mellan mig och Sabina tätare. Jag hade bara känt Hanne i drygt tre månader innan hon dog och halva den tiden hade hon väldigt ont (och kunde inte följa med oss och fika) och låg på sjukhus till och från. Jag hälsade på henne så ofta jag fick och kunde. Sabina och jag gick igenom Hannes bortgång (vilken var väldigt jobbig för oss) tillsammans vilket gjorde att vi kom varandra närmare.
Vi åkte tillsammans med våra familjer, för bokens räkning, till Rhodos. Att resa tillsammans med människor man knappt känner var läskigt men vi fann varandra därute i havet på våra flytmadrasser. Vi hade liknande familjeförhållanden med barn varannan vecka och nya partners. När Sabina i januari blev så mycket sämre lovade jag henne att finnas där så mycket jag orkade och hon såg mig som ett stort stöd. Hade det varit Hanne som varit kvar tror jag att vi hade haft lika tät kontakt som Sabina och jag hade.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fick faktiskt även jag svar på en del jag funderat på.
Tack!/elli

Amanda sa...

tack för svaren på frågorna ulrica. jag menar jag fick också svar på en del frågor som jag undrat över.
hoppas allt är bra med dig o familjen trots omständigheterna. kram Amanda

Anonym sa...

Även jag fick svar på oställda frågor. Tack. God hälsa och vackra tankar till dig, Ulrica!
/Cattis

bloggberta.blogg.se sa...

I går fick jag tag i boken. Den har varit väldigt svår att få tag i.Jag har letat sedan den kom ut. Jag är en stor beundrare av er tre kvinnor. Boken gjorde mig på något sätt även glad, så till vida att det finns människor som er som kan ta tillvara på den tiden vi har här på jorden. Ni har lärt mig som "frisk" att det är dagen i dag som gäller. Det är jag mycket tacksam för. Massor av vårkramar

Anonym sa...

Hej! Håller med de övriga som kommenterat! Må så gott! kram Milla

........ sa...

Idag har jag varit och köpt er bok och jag måste få säga hur mycket jag beundrar ert mod och styrka. Ägnade Söndag och Måndag till att läsa din och Sabinas jättefina bloggar. Var ju lite att läsa men det var det värt :) Man fattar inte hur bra man har det själv som får vara frisk... Håller alla tummar och tår för att du ska få hålla dig pigg(torts cancern). Kommer att följa din blogg nu i fortsättningen... TUSEN varma styrkekramar / Annica

Jag är Elisabeth sa...

Du skriver att du är ensam kvar och jag förstår att du menar av "er tre" i boken men vi är fler kvar här ute som kämpar. Har full respekt för sorgarbetet som pågår nu men jag skulle uppskatta enormt om du tog kontakt med mig när du känner för det. Min lever har också blivit bättre av FEC kuren men metastaserna i skelettet ökar. Skulle fått behandling 10 idag men är förkyld. Min port har också krånglat så nu ska jag ta bort den på torsdag. Läser din blogg varje dag. Skulle bli glad om du ville kika på min också. (har nämt det tidigare)Nu kämpar vi på!

Marie sa...

Hej!

Undrar om man kan se reportaget om eran bok igen, har tydligen missat det, och hittar inte det på tv4, efter 10, vet du var man kan se det? Mvh.Marie

Bokmalen sa...

Jag fick boken igår å jag sträckläste den!! Riktigt fin bok å vilken tajming, för jag fick svar på mina frågor idag! ;) Jag kommer skriva om boken inne hos mig. Känner att jag bara behöver "smälta" alla intryck först.
Jag beundrar er alla 3 å jag önskar dig all styrka å lycka!!! Trots allt du går igenom så lyckas du förmedla så mycket glädje!!
Tack för att du delar med dig!!
StorKramen, Maria

Anonym sa...

Det jag framför allt slås av, lika mycket på Sabines blogg som på din, är hur mycket värme och kärlek det finns runt omkring er. Svårt att förklara, men det är ungefär som när man kommer hem till en del vänner, det bara osar kärlek där... Håller tummarna för dig!
Mvh Katarian

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig till oss. Hoppas du får en bra vår med dina nära och kära. Efter att ha läst på din och Sabinas blogg har man naturligtvis börjat tänka på sin egen hälsa. Min fråga till dig är: hur upptäckte du din bröstcancer? Var det en slump eller var du noga med att kontrollera brösten som det rekommenderas? Tycker inte att det är så lätt att känna, är ju knölar överallt ju!!

Blixtras mamma sa...

Hej och världens varmaste kram till Dig! Tack för din öppenhjärtliga och så äääärliga blogg! Har du provat pollykakan än?
Kram Igen och kämpa på!

Anonym sa...

Fint att få svar på en del frågor man funderat lite över.
Tråkigt detta med din lever, det är ju ett organ som vad jag förstår kan reparera sig självt väldigt bra, t.o.m växa ut om man tar bort en del. Detta vet du säkert redan, men vi hoppas nu på att din repar sig så bra så du kan ta de mediciner du behöver för att hålla det "inkräktande kräket" borta i evigheter!
Ta hand om dig nu!
/En trogen bloggläsare

Bettan sa...

Hejsan Ulrica

Jag följde Sabinas blogg och lärde mej därigenom att också börja följa din blogg. Jag tycker ni är fantastiska människor, ni visar att man kan kämpa och vara posetiv fast man är sjuk. Även om man naturligtvis har sina dalar också.
Jag är själv levertransplanterad och har levt nära döden och har nu nyligen fått göra en njurtransplantation i år. Det har gett mig så mycket att få följa er två och jag kan förstå hur mycket du saknar Sabina.
Bästa och varmast kramar Elizabeth

Frida sa...

Hej Ulrica. Jag har inte en så allvarlig sjukdom som cancer,men är under utredning på min konstanta värk. Innan jag läste er bok så var jag väldigt deprimerad och arg,vem vill ha ont resten av livet? Men tack vare er livsglädje i så svåra tider så" smittade" ni mig. Jag känner mig lite lättare. Tusen tack för att du valt att dela med dig,tror att ni hjälpt många och kommer hjälpa ännu fler. Många styrkekramar/Frida

Caroline sa...

Prova att använda länken nedan för att se inslaget i Efter Tio. Efter dryga 20 min så kommer Hannes syster och pappa.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=743322

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av dina svar. Förstår att saknaden efter Sabina är stor... Den känner även jag som "bara" följde henne via bloggen...

Kämpa på tjejen!

Bamsekram // Kamilla

Anonym sa...

Tack Ulrica för alla fina svar ,jag själv frågade inget, men det känns som man har kommit dig lite närmre efter svaren på allas frågor. Skulle så gärna vilja ha receptet på dina så omtyckta kärleksmums. Om du orkar lägga ut receptet ngn gång så skulle jag bli glad:) Varma hälsningar och tusen styrkekramar från Karin

Fillis sa...

Vad jag skrattade, kul att min fråga om föräldrauthyrning hamnade bland alla seriösa cancerfrågor i din spalt idag, Ha ha. Men jag är så glad för din skull, att du OCH dina syskon har så underbara föräldrar. Ja, jag får väl helt enkelt leta reda på städkitet och bita i det sura äpplet. Kram o hej :)