torsdag 16 april 2009

Fotografering.

Jag gick och la mig lite tidigare igår och sov gott hela natten tills jag vaknade vid sex av att jag hade kramp i båda benen. Det gör så fruktansvärt ont och oron över att jag har hjärnmetastaser gjorde att jag inte kunde somna om utan väckte en något förvirrad Lasse som försökte trösta och klappa på mig så gott han kunde.

Han gick med Doris innan han åkte till jobbet och under tiden kunde jag sno ihop en omgång kärleksmums av Ölandsäggen vi tog med oss hem. Det är något speciellt att baka och laga mat med de äggen (framförallt när man knäcker ett och ut ramlar en halvfärdig kyckling!). Kakorna blir extra gula och maten får en ordentlig äggsmak, dessutom vet man vad hönorna fått för mat och att de haft det bra.

Efter lunch var jag en duktig flicka och tog mig en liten "powernap" för att orka med eftermiddagens händelse.

Idag var det nämligen dax för vår fotografering till utställningen.
Alva och jag blev hämtade med taxi för att hinna bli sminkade, iordninggjorda i håret och få på oss kläderna innan killarna kom. Fotografen hade frågat mig innan om jag hade några speciella önskemål angående klänningen och jag sa att den gärna fick vara romantisk med mycket rysch pysch. Men jag nämnde aldrig någon färg. Så gissa om jag blev positivt överraskad när hon visar mig den mest fantastiska LILA klänning med massor av tyg och rysch pysch jag någonsin sett!
Sminkösen gjorde mig fin och satte upp håret med små vita blommor, det såg nästan ut som om jag skulle gifta mig.




Jag tycker att det är så tråkigt att det var just nu, efter min kortisonbehandling, som fotograferingen var. Jag vet att jag normalt är kraftig/överviktig/mullig (ja, till och med frodig som författaren ville att det skulle stå i boken!) men det är så jag ser ut. Men när jag nu har svullnat upp så mycket på kort tid så har jag väldigt svårt att trivas med det jag ser i spegeln. Jag hoppas att det försvinner snart...

Jag tror att bilderna kommer att bli bra (fick se ett utkast som var helt ok!) och att det blir en väldigt stark och vacker utställning.
Jag återkommer med plats/datum/tid för vernissage för er som är intresserade och vill komma.

Ma och Pa tog hand om djuret när vi var borta. Men de kunde ändå inte hålla händerna borta från varken diskborsten, "vimmet", krattan eller kärleksmumsen...

20 kommentarer:

Anki sa...

Hej
Jag tycker du alltid ser så otoligt vacker ut på bilderna som du visar på dig. Jag tänker på det varje gång jag tittar på dig, att det riktigt strålar om dig och hur vacker du är. Ville bara säga det när du just nu inte trivs med dig själv.
Många Kramar

Anonym sa...

Du är ju verkligen jättesöt!
Kram Helena

Eva sa...

Hej,
Du (och hela din familj) ser otroligt vackra ut på bilderna. Jag förstår att du är obekväm när du är så ''uppsvullen''. Men du har ett fantastiskt leende Ulrica, glöm aldrig det.
Styrkekramar från Eva

Anonym sa...

Du är världens finaste ULRICA, och nu väntar vi med spänning på utställningen. Kärlekskramar från Mamma o Pappa

Josefine sa...

Du är så vacker Ulrica!
Kram Josefine

Anonym sa...

Men du Ulrika, du är jätte söt. Vackra ögon och vackert leende. Jag vet ju inte hur mullig du blivit av kortisonet men faktiskt ser det inte alls så farligt ut. Det klär dig, du ser ut som en go kvinna med former. Ett tips angående kramperna i benen. Hör efter med din doktor om det kan vara pga. det urindrivande läkemedelet. Blir du kanske urvätskad för fort. Min man blev nyligen insatt på urindrivande för sin njursjukdom och han har klagat på kramper i benen på natten. Tur att du har en bra man att kramas med när du får läskiga tankar. Kram

Anonym sa...

Du är jätte VACKER!! Har du varit inne på vimmelmammans blogg?
Kram på dig

Bokmalen sa...

Du är otorligt vacker!! Vad fina ni är allihopa å bilderna ser ju ut att bli jättebra!! ;)
Jag har nu skrivit ett litet inlägg om boken (som jag gillade jättemycket!!)
Tack för att du delar med dig av allt! Det hjälper mig i mitt liv å jag har en god vän som har cancer i familjen å vars mor gick bort för 1 år sedan. Boken och även din blogg är en otrolig hjälp för mig som "står bredvid"... Tack!!!
Stor Kram, Maria

Amanda sa...

vilka underbara fina bilder på både dig själv och din familj. Du sagolik vacker liksom övriga i din familj också. Stor kram Amanda

Anonym sa...

Du är jättesöt och duktig och modig !!!
Hälsningar till hela din vackra familj!

Jag fick bröstcancer och miste det ena bröstet när jag var 34 år.
Efter svåra behandlingar och många vakna nätter gick jag sen vidare i livet med mina två pojkar.
Jag var ensamstående och hade svår ångest för hur pojkarna skulle klara sej om jag inte överlevde.
Nu är jag 62, det har alltså gått 28 år. Jag har vuxna barn och dessutom barnbarn.
Livet har gått vidare, trots flera motgångar.
Kramar och lycka till, m

Anonym sa...

Instämmer med tidigare kommentarer. Vet inte hur du ser ut utan kortison, men har vid flera tillfällen tänkt när jag varit härinne att du har ett så fint ansikte och om det nu är "svullnad" av kortisonet så klär det dig, helt ärligt från hjärtat. Inte många som klär i "svullnad" (undertecknad inkluderad!)fast du kanske tycker det är värre på kroppen och det förstår jag för det påverkar ju hela ens rörlighet då.
Måste säga du är så duktig som bakar så hela tiden! (fast det med halvfärdiga kycklingen ur ägget lät lite läskigt...:)
Ta hand om dig!

//En trogen bloggläsare

Anonym sa...

Hej Ulrica
Fina foton,ni ser superbra ut allihop!
Trevlig helg, hälsningar Ulrica

Ingrid sa...

Bilden på dig är jättebra!!

Jag har suttit och blivit väldigt berörd av din blogg. Jag har vandrat delar av den här vägen själv. Kommer att följa din blogg i fortsättningen.

Bor liksom du på en gård med 4 hästar och 5 hundar.

~Livet i byn

Anonym sa...

Skickar styrkekramar till dig och din familj. varma hälsningar Karin

Anonym sa...

Jag tycker att du är jättevacker! Så det så :-)
Kram från en av dina bloggläsare Fia

Kajsa sa...

Du är mkt vacker!/Kram

Jenny sa...

Superfina bilder, du är mycket vacker Ulrica.

Kram

Fillis sa...

Du är jättevacker, verkligen fotogenisk :)

Anonym sa...

Åh du är jätte vacker!! Äckligt med ägget...Kämpa på!! Styrke kramar Milla

Anonym sa...

Du behöver inte oroa dig för ditt utseende! Du är ju fantastiskt söt/snygg och ser superkvinnlig ut. Om du har lagt på dig så är det inget man tänker på iallafall. Snygg karl har du också;-) Men vad är det för utställning ni skall ha? Tycker att jag har följt dig men har jag missat något här? Läckra kläder iaf, ser lite medeltida ut. Kram till dig och hoppas att du får bukt med inkräktarna. //Marina