tisdag 7 april 2009

Öland.

Bilresan hit till Öland gick bra. Solen sken hela tiden på en torr och fin väg nästan utan några andra bilar. Barnen och Doris skötte sig bra trots att det är lång tid att sitta still i en trång bil.

När vi kom fram försvann barnen direkt bort till stallet där min syster höll på med hästarna och Doris passade på att bekanta sig med katterna under tiden vi packade in.
Alva hann med en liten ridtur (med galopp!) i ridhuset innan jag serverade middagen.

Efter Doris kvällsrunda blev det lite sällskapsspel innan vi gick och la oss.

Jag har som vanligt när vi är här sovit jättebra med undantag för Doris gnäll på morgonkvisten. Vi måste nämligen börja öva henne på att INTE sova i vår säng för nu måste vi sätta på henne säsongens fästinghalsband (de har redan vaknat till liv här på Öland) och det är inte förenligt med att ligga hos människor som kan bli sjuka av ämnet i det.

Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att intresset för boken skulle bli så stort, det är ju förstås väldigt roligt, men det har också resulterat i att boken har sålt slut på nolltid och nu är på nytryck, med nytt släpp i slutet av april. Men fortsätt att beställa för den som väntar på något gott...

Dagens måste: Miljöombyte.

32 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad härligt med Öland, ha det riktigt bra i påsk, hoppas att du får må bra!!!

Kockis. sa...

Vad härligt det låter.
Hoppas ni får en underbar påsk med mycket godis och god mat =)

Sköt om dig
Kram Kockis

Anonym sa...

Vad härligt det låter...blir nästan lite avis...:)))
Nejd, jag unnar er sannerligen att koppla av och njuta av er vistelse på Öland!!
Vad kul att boken har sålt så bra, det är nog delvis pga era bloggar....folk har lärt känna er och vill oxå läsa boken.
Har själv inte köpt den än, men det kommer.
Kram Siss

Filippa sa...

Hej Ulrica, Hoppas solen skiner på Öland också. Artikeln i Metro i dag är jättebra! Bilderna på dig och systrarna är toppen.
Hoppas du fyller på den positiva tanken så att våren flyter på bättre. / Kram /

Bippa sa...

Önskar dig och din familj en underbar och färgglad helg med snask, god mat och dina goda kakor. Det kanske t o m blir badväder, eller?

sandra sa...

Har plockat 3 fästinga på våran ena katt redan.. Bor i falkenberg på västkusten, så här har dom hemska djuren med vaknat, blä! Härligt att du får sova, ha det så gott på Öland!

Rospiggen sa...

Vad roligt för Alva! Jag är en som också älskar att rida och som lärde mig galoppera först nu i vuxen ålder (var för feg innan *s*). Hoppas ni får en toppenvistelse på Öland och att fästingarna kommit redan? Usch och blärk för de vidriga parasiterna :/

Jätteglad för er skull också att boken säljer så bra :)

Ria:s sa...

HEJ..miljöombyte och på Öland där det är så fint kan bara bli perfekt. Hoppas ni får en trevlig helg allihop.
Angående fästinghalsband till vovven så rekommenderar jag det som finns i djuraffären som iofs luktar citron så man håller på att krevera första tiden ,det är iaf gjort på ofarliga örter om man jämför med det apoteket har som är bekämpningsmedel i. På mina valpar brukar jag däremot ha bärnstenshalsband utan gift och det fungerar oxå.
Ha nu en trevlig påsk /Ritva

Anonym sa...

Oh Öland! Vi har vårt sommarboende där. Längtar redan!
Alla årstider är verkligen MYCKET mer där nere.

Er bok; den var/är helt UNDERBAR!!!
MEN jag är ingen samlare och då jag läst igenom den två gånger så la jag ut den för försäljning. Det var lite ett dilemma, hur ska det uppfattas men för att inte bli uppfattad som girig eller dumt så skänker jag halva summan till Cancerfonden som jag får för boken. Då går allt till något vettigt i a f förutom att någon blir glad över boken.

GLAD PÅSK på ön!

anna sa...

hej,
boken är faktiskt fantastisk bra i all sin enkelhet, och det är inte många böcker som skildra död och glädje vänskap smärta och hopp, när den handlar om ett så allvarligt ämne. jag blev förvånad över att jag satt och log på vissa ställen, när jag trott jag bara skulle sitta och gråta när jag läste den. Den är fylld av styrka, kämparglöd glädje förtvivlan och kärlek.
nu låter jag som nån bokrescencent, men men den är verkligen bra, ni som är med och hon som har skrivit har gjort ett fantastiskt jobb, fram för fler sådana böcker som tar upp allvarliga ämnen på ett oerhört vackert sätt.
kram kram häls anna

Unknown sa...

Så härligt det låter med land på våren.
Artikeln i dagens Metro berörde nog många läsare idag. Det var en bra artikel som speglade både glädje och sorg.

Fillis sa...

Fantastiskt kul att det går så bra med boken, såg ett stort reportage om den i Metro idag, så nästa leverans försvinner nog den med i ett kick. Ha det så skönt på Öland.

Anonym sa...

Glad Påsk.

Fam.Cederling

Önskar vi i Fornebo

Ingela sa...

Jag köpte er bok förra veckan och läste den över helgen. Det var länge sen jag läste en bok som berörde mig så mycket som er bok. Det var så mycket känslor att ta in, glädje, sorg, maktlöshet och hopp.
Tack för att vi har fått ta del av era liv. Ni är/var sådana modiga och fantastiska kvinnor!
Kram

Rospiggen sa...

Jättefint reportage om er i metro

http://www.metro.se/2009/04/07/83623/nara-doden-kan-livet-inte-vanta/

Anonym sa...

Glad Påsk alla ni på Öland.
Hoppas att ö-luften gör gott och att Du får nya krafter.
Ät mycket godis och god mat.
Kram till er alla från Linköping

Helena sa...

Så underbart för er /dig/ att få komma iväg lite. Miljöombyte är nog inte alls fel efter det trista som just hänt.

Hoppas att ni får en bra påsk trots allt.

Kram
Helena

marie sa...

Hoppas att ni får en bra vistelse på Öland.
Jag beställde er bok nästan så fort den kom ut och en märklig känsla var det att samma dag som den låg i brevlådan läste jag att Sabina gott bort den morgonen. Jag tände ett ljus och satte mig vid köksbordet och läste. Jag läste hela boken i ett svep och trots att den är sorglig så tycker jag att det som framförallt skiner igenom är denna enorma fantastiskta styrka och livsglädje som ni visar. En bok som jag kommer att ta fram med jämna mellanrum för att hitta styrka. Även om jag är fullt frisk och hoppas att jag får bli det. Tack för att ni delar med er av detta.

Amanda sa...

vad skönt och höra att resan gick bra. ha nu en underbar påsk tillsammans med nära o kära.Det är du värd. //Amanda

Anonym sa...

Hoppas du får en underbart fin och skön påsk på natursköna öland!

KRAM

Anonym sa...

Kära Ulrica och familjen! Hoppas ni får en underbar vistelse på Öland...jag tänker mycket på dej...du och Sabina har förändrat mitt liv och tänkesätt mycket...till det positiva, eller rättare sagt..till att mer ta vara på hälsan och det man har..och inte bara jaga efter något annat...jag ska köpa boken när den kommer i tryck igen..jag måste bara hämta mej lite efter Sabinas frånfälle...kämpa på, Ulrica!! Jag beundrar dej! Kram från en bloggläsare

Maria sa...

Så skönt det låter med påsk på öland. Har tillbringat en del påskhelger på Gotland och nu när jag läser din blogg så längtar jag dit. Men jag får hålla tillgodo med Hälsingland och Skidåkning i vårsolen.

Påskkramar till dig

Blixtras mamma (Sofia) sa...

Hej! Vi känner inte varandra du och jag egentligen men det känns som om jag känner dig, iallafalllite grand. Fortsätt kämpa. Lova mig det. GE INTE UPP NU! Har följt din och Sabinas blogg ett tag och även läst i Hannes blogg lite grand. Maken till starka och envisa kvinnor får man leta länge efter. Ni har gett mig styrka, hopp och en otrolig tacksamhet. Och nu till det smaskiga recept jag tänkte delge dig, chokladälskande underbara människa! Den famous pollykakan..

3 ägg
2 dl socker
200 g mörk choklad
100 g margarin
½ dl mjöl
1 påse Polly

Vispa ägg och socker poröst.
Smält chokladen och margarinet tillsammans i en kastrull.
Blanda allt och tillsätt mjöl och Polly.

Grädda i en bröad form (cocos blir nog ändå godare) i 175 grader i 25-30 min beroende på hur kladdig du vill ha den.

Servera gärna ljummen med vaniljglass eller lätt vispad grädde

Jag kan lova dig att denna smakar nam nam i mun & mage!

GLAD PÅSK!

Kram från Blixtras mamma som lägger sig i DT:n för andra gången imorgon, halvvägs i nån slags utredning av oklara smärtor i buken&ryggen - rädd och tafatt men ändå hoppfull!

Anonym sa...

Hej Ulrica! Vi var på Öland i lördags och söndags, hälsade på min svärmor som bor på Borgholms lasarett. Vädret var soligt hela vår vistelse, jag tror att Sabina ger det bästa för att vi får njuta samma värme som hon.....saknar henne så mycket.
Önskar dig och familjen en skön påsk och hoppas du får vila och koppla av och att påsk haren kommer på besök! Varma kramar från dossysters mamma

Anonym sa...

Hej,

Vad härligt det låter med ert miljöombyte. Hoppas att påsken blir fin med god mat och gott påskägg. Njut njut njut.

Varm påsk kram Maud i V-by

Anki sa...

Det låter som om ni har det bra. Jag förstår att boken är slut för den är bra och väldigt aktuell då detta drabbar så många människor. Ha det fortsatt bra!

Anonym sa...

Åh, vad härligt det låter! Hoppas ni får en riktigt härlig påskvecka och att den hemska sjukdomen inser att den inte har mer hos dig att göra! Jag är inte så insatt...men det där Uppsala-projektet, är det inte något du skulle kunna delta i? Eller det passar kanske inte alla tumörsorter? I vilket fall som helst så ska jag skicka helande tankar till dig! Jag är också en som väntar på en nyupptryckningen av boken. Många styrkekramar från mig i Malmö!

Therese sa...

Hejsan Ulrica! Jag har följt både din och Sabinas blogg! Beställde boken förra veckan och fick hem den igår, läste klart den, så otroligt fina ni är! Jag har länge funderat på vad jag ska skriva, om jag ska skriva, det är inte så lätt.
Men härmed önskar jag dig och din familj en riktigt bra påsk! Kommer fortsätta följa din blogg!

Kramar Therese

Anna sa...

Hej! Jag köpte er bok häromdagen och läste den i ett streck. Vilka fantastiska kvinnor! Tack för att ni valde att låta oss få vara med på det sättet, det gav mig mycket styrka, energi och tacksamhet till livet.
Heja dig som ger trots att det är du som kämpar.
Önskar dig och din familj en härlig påsk!

Varma hälsningar från en Anna

Anonym sa...

Hej Lulle, du skriver från Öland ändå...ingen semester från bloggen inte!
Vi har haft två underbart soliga dagar i Sälen. Idag har det dock snöat och blåst en del så det blev inte så många åk. Imorgon bär det av hemåt igen.
Önskar er en Glad Påsk med fina dagar tillsammans.
Hälsa Ölandsbon och alla djuren.
Kram från Mulla

mona sa...

Vad härligt det låter med Öland. Njut riktigt ordentligt nu.
kram mona

Toffs sa...

det finns fästinghalsband som inte är skadliga för människor, min hund har ett sånt..går att köpa på granngården eller vilken djuraffär som helst, tror det är Dogman som tillverkar..med nån sorts citronolja i..det var väldigt effektivt förra året, så det kan jag rekommendera!