torsdag 14 maj 2009

Kärleksmums.

Här kommer det efterlängtade receptet på Dossysters favoritkaka...

Kärleksmums

150 gr smör
1½ dl mjölk
2 ägg
2½ dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Glasyr:
3 dl florsocker
2 msk kakao
1 tsk kaffepulver
2 tsk vaniljsocker
50 gr smält smör
3 msk mjölk

Garnering:
Kokosflingor

*Sätt ugnen på 225 grader och smörj och bröa en långpanna, 30*40 cm.

*Smält smöret och tillsätt mjölken.

*Vispa ägg och socker pösigt.

*Blanda de torra ingredienserna. Rör ner mjölblandningen och smöret i de uppvispade äggen och rör till en slät smet.

*Häll och bred ut i långpannan. Grädda mitt i ugnen i ca. 10 min.

*Blanda florsocker, kakao, kaffe och vaniljsocker. Tillsätt de smälta smöret och mjölken. Rör glasyren slät.

*Bred glasyren över den varma kakan (i långpannan) och garnera med kokos.

Lycka till!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ulrika. Jag är en av många som kommer att baka dina kärleksmums.
Jag såg programmet på tv. Bilderna är fantastiska. Sorgligt att de kommit till av den anledningen som de gjort. Jag önskar dej en fantastisk helg.
kram mona

Anonym sa...

Tack, nu ska jag hem och baka dem!!
Mums :)

Tack för samtalet idag, det kändes bra att få prata av sig lite.

Kram dos-lillesyster

maud sa...

Åh...jisses va den va god...bakade en så fort jag sett receptet nu idag, har smakat på den redan ;). men är ingen koksälskare så nästa gång ska jag ta strössel på som min mamma brukade göra! tack för ett görbra recept...ska ropa på sonen nu så vi kan fika ihop ;). kramar

maud sa...

oj..va dumt de blev...kokosälskare ska de va såklart ;)

Anonym sa...

Gissa vem som ska baka i helgen? Tack för receptet gulle du!

Ada

Anonym sa...

Tack för receptet Ulrica. Ska baka Dina Kärleksmums i helgen /Karin

Anonym sa...

Mums så gott det låter. Måste genast prova! Tack! Kram Milla

Amlon sa...

Åh, typiskt! Jag som har börjat sunda livet i dag.. Typiskt! ;)

Kram på dej!

Anonym sa...

Stor kram tillbaka Lulle från Tim och mig!
Ska baka dom här och tänka extra på dig nu..

Mvh
Niclas

Helene sa...

Hej Ulrika!

Älskar att baka och dessa ska absolut testas så klart :o)
Fick er fina bok i brevlådan idag.
Ska sätta mig ner i helgen och läsa den från pärm till pärm.

Stor kram till dig och din fina familj.

Anonym sa...

Mumsen är bakade, men vi misslyckas alltid nästan med att skära dem snyggt i rutor. Antingen för sent eller för tidigt.