onsdag 6 maj 2009

Besked.

Besöket på Radiumhemmet började inte så bra men det blev bättre...

Min besökstid var nämligen ombokad utan att de meddelat mig om det, så Dr Lidbrink hade åkt till Oslo! Dessutom hade inte svaret på datortomografin kommit än (de var underbemannade och låg efter) och bilirubinvärdet hade "gått sönder" i labbet, hemolys.

Jag sa att jag ville träffa någon annan läkare och få svar på det som gick, så efter en kvart kom en läkare och vi gick till ett ledigt rum. Vid varje sådant här besök blir det alltid så att man försöker läsa av läkaren. Är hon allvarlig? Glad? Är kroppsspråket uppgivet? Dröjde hon inte lite väl länge innan hon svarade?

Så gjorde vi även den här gången men hon hade stoneface och avslöjade inget.

Jag berättade om mina krämpor av alla de slag, om kortisonets biverkningar och om allt som hänt de senaste veckorna. När jag satt där och berättade knackade det på dörren och in kommer sköterskan med svaret från datortomografin! Hon hade "ordnat fram" det till mig så att jag skulle slippa vänta. Gulle henne!

Allt var bra! Tumörerna i levern hade minskat till nästan halva sin storlek och i skelettet var det oförändrat sedan förra datortomografin i januari.

Man brukar ju säga att en sten faller från bröstet men i vårt fall var det frågan om ett berg.
Vädret var så mycket finare på vägen hem, körsbärsträdens blommor så mycket vitare, lukten från Arvid Nordquists kaffefabrik så mycket godare och kärleken till varandra så mycket större.
Jag och Lasse är så glada, barnen är så glada, Ma och Pa, mormor, mina syskon och mina kompisar är så glada. De skulle bara veta där på Radiumhemmet vilken glädje de sprider bara genom ett enda positivt besked!

Adam var så gullig när jag berättade för honom, han sa: Tror du inte att Dossyster har varit med och fixat det här?
Och det var faktiskt lite så jag tänkte också, att jag ska kämpa för henne med, och att hon hjälper mig.

Jag hade velat fira med Ben & Jerry glass ikväll men jag åt så mycket av min egenpåhittade citrontårta igår så jag gör nog bäst i att låta bli.

Tjoflöjt allihopa!

74 kommentarer:

Catarina sa...

Tjoho... Blev så glad över ditt inlägg att tårarna kom.. Jippie!!!
Kram från Skåne

Mette sa...

GRATTIS!
Jättekul att du/ni fick ett sånt underbart besked.Helt underbart du är verkligen värd detta.
Det måste ju gå bra för någon av er tre tjejer.
Kram Mette

Maria sa...

Instämmer i Catarinas kommentar. Klart du är värd Ben & Jerry glass, men klockan kanske är för mycket för inköp av det nu... kan ju kompensera för det imorgon då. Kram

Unknown sa...

Hej!
Vi har aldrig "pratat" med varandra tidigare. Jag är liksom ett arv efter Sabina. Jag följde hennes kamp och via henne kom jag in på din sida. Nu följer jag din kamp. Jag har läst dig ett tag men inte skrivit tidigare. Men idag när jag, mycket lättad, läser att det är bra med dig. Du låter lite gladare, skönt!

För övrigt heter chihuahan "Tuppa" här hemma ;-)
Kram /Sara

Anonym sa...

Åhh vad glad jag blir!!!!!!Glädjetårar rinner!!!Har följt din blogg ett tag nu.Kram/Malin i kalix

Anonym sa...

Grattis!

Har kollat här flera ggr idag! Underbart!

Kram Susanna

Anonym sa...

Yippie!! Vi är superglada och lättade!! Gud så skönt, unna dig all glass du kan ät och riktigt njut av den stundande sommaren! Hälsa Adam att poolen är badbar nu, i alla fall för honom och Anton ;-)Vi ser fram emot att ses förhoppningsvis snart!

Stor kram från Anneli och pappa Jumbo :-D

Anonym sa...

Åh, vilket glädjande besked!
Varma Grattiskramar från Mulla

Annette sa...

Åh vad härligt!!Kramar till er alla

Fresia sa...

Varmt grattis Ulrica, jättetrevligt besked.

Lena sa...

Åh vad härligt att läsa! Gläds med dig och din familj!!

Kramar

Ingrid sa...

Helt underbart besked!! Klart Dossyster haft ett finger med i spelet. Kram!

~Livet i byn

Anonym sa...

Blev glad för din skull att du fick ett positivt besked, skriver inte så ofta men följer ditt liv... Tror nog att ängeln gör sitt bästa för att hjälpa dig!
Hittade hit via hennes sida o tänker fortsätta att hitta hit med :)
Kattis

Anonym sa...

Åh vad jag är glad för din skull, jag har följt din och Sabinas blogg under flera månader och nu firar jag med ett glas vin för din skull. Styrkekramar från Pite

Anonym sa...

Hej! Va härligt att få det beskedet! Grattis! Det är du värd. Kramar Milla

Anonym sa...

grattis,grattis
du e värd de bästa besked
kram anna

Anonym sa...

Jag är jätteglad för din skull. Underbart besked!! Har följt din blogg sen i Påskas då jag läste om dig och Sabina i "Vi föräldrar". Du skriver helt fantastiskt.
Kram från Johanna

Carina sa...

HEJ!
BLEV JÄTTEGLAD NÄR JAG LÄSTE IDAG!
GRATTIS TILL DEJ OCH DIN FAMILJ!
DU ÄR EN SANN KÄMPE..KRAM

kjersti sa...

Glädjetårar för dig. Massor av kramar till dig, Lasse och barnen och lille hunden förstås. Våren är här Ulrika, njut. Det skall jag göra. Ingen vet något om morgondagen, ingen.

Anonym sa...

Hejsan och Grattis till det sköna beskedet =)
Har läst din blogg några månader nu efter halkat in här genom söta Sabinas sida.
Att man kan bli så GLAD för att någon helt "okänd" får ett positivt besked är rätt fantastiskt ;)
Kände mig bara tvungen att skriva en rad till dig nu..

Håller tummarna för dig varje dag!

Kram från Malin i Furulund/Skåne

Anonym sa...

Så underbart! Är så glad för dig och din familj! Nu kan du njuta av en härlig vår och sommar :)Kram från Annelie

Anonym sa...

Underbart Ulrica. Ååå vad fint du skrev att vädret var finare, körsbärsblommorna vackrare kaffedoften i Sumpan godare, Er kärlek starkare. Tårarna rinner och jag glädjs med Dig och din älskade familj.

Stor varm kram från Maud i V-by

http://thebeginner.bloggsida.se/

Filibabba sa...

Jag blir såååå glad när jag läser ditt inlägg!!!!!!!!!!! :D :D

Marie Picasso sa...

Så otroligt lycklig för din skull och såklart även för din familjs.

Sabina finns garanterat hos dig och kämpar med dig!

Ta väl hand om dig Marie Picasso

Patricia sa...

ÅÅÅÅÅÅÅ va glad jag blir. Tittar ut och faktiskt.. Magnolian blommar idag. Gjorde den inte igår!! //Patricia

Anonym sa...

Grattis! Vad underbart skönt för dig och din familj att ni fick ett sådant positivt besked. Otroligt. Hoppas du av allt det goda...//Amanda

Anonym sa...

hej o grattis,

underbart o läsa att det var bra besked du fick.

har inte lämnat ngn kommentar här tidigare, men liksom andra har jag halkat in här via Sabinas blogg. Följt dig en tid och tänkt massor på dig o din familj.

kämpa på o låt just du bli en vinnare över denna hemska sjukdom!

kram Veronica

julia sa...

Det glädjer mig verkligen!!! Vad skönt för er. Många varma kramar

Anonym sa...

gisses vad skoj!!
Kamisar

Frida sa...

Hej. Vad skönt att höra att du fick så goda besked. Glädjen du skriver om är som ringar i vatten, de sprider sig vidare och vidare... Allt gott!

Anonym sa...

Har läst din blogg dagligen i några månader och aldrig lämnat någon kommentar men nu kände jag att jag inte kan låta bli.
Ett stort GRATTIS till dig!
Tycker att du är helt fantastisk och skriver så himla trevligt.

Susanna i Sollentuna

Bippa sa...

Ååh, så skönt! Jag fick knottror på armarna när jag läste din blogg nu ikväll. Härligt! Kram till dig från mig.

Anonym sa...

GRATTIS...vad härligt!
Kram Siss

NinaKatarina sa...

Härliga du.
Så glad jag är för er skull.

Anonym sa...

SKÖNT med BRA besked! Njut av våren & snart sommaren det hade Sabina gjort. Vår ängel är me dig! Gullig sagt av din son. Jag tror på de. Kram Sabinas vän Jenny

Petra sa...

Åh så härligt! Stort GRATTIS!!!!
Jag tror stenhårt på att Sabina finns med och hjälper dig från andra sidan.Så kämpa på Ulrica!
Jag såg dig och Lasse när ni handla byggtimmer på Coop för någon vecka sedan.Var nästan på väg att hälsa men hejdade mig i sista stund och tänkte de känner ju inte mig. Lustigt men när man läser din blogg varje dag så känns det som man känner dig fast man egentligen inte gör det.
Ha det gott!

Amlon sa...

Ååååh, vad skönt! Grattis till Er ALLA!!

KRAM!

Catta sa...

Det är ju helt underbart! Stort Grattis till Dig och hela din Familj.
Sabina är nog väldigt glad för din skull nu,där hon ligger och guppar på en madrass i havet.Och platsen hon har paxat till dig,den är paxad i en massa herrans år framåt,för du ska vara här länge till och sprida din glädje.
Oj,vilken bra dag det här kommer att bli.:-)
Vi är så många som gläds med dig o dina nära och kära.
Många Kramar.

Anonym sa...

Det är inte bara du som bli gladare ....det är också alla vi kända och okända bloggläsare...t o m så det kom lite tårar hos mig!

Underbart att läsa detta....

Njut njut njut.....

Anonym sa...

ååå gud så härligt!!!
Stor kram till dig
//Malin Emils mamma

Anonym sa...

grattis till beskedet!!!!Blir så glad för din/er skull.
Stor kram till dig från mig:)
//Ulrica

Anonym sa...

Grattis grattis!
Hittade dig via Sabinas blogg som jag läste under lång tid. Min mamma hade cancer så jag har följt den hemska sjukdomen på nära håll. Jag har bott i Blackeberg tidigare så jag känner ju igen när du skriver om platser!
Lycka till med din kamp och jag kommer att följa dig!
Kram Yvonne

Gagnskullu sa...

Glad för din skull och det fina beskedet, såg på enbart blogg att du "vann" kampen i april hos honom. Grattis!!

maud sa...

Åååh vad härligt!!! Sänder en massa varma kramar till dig och hela familjen ;) kramkram...kollar in hos dig varje dag!

Anonym sa...

Vad roligt!! Jag har hållit tummarna för dig. Vilket härligt sätt att börja den här gråmulna dagen på - nu blev det lite solsken på kontoret.
Du kanske kan få plats med lite glass idag i stället? Du måste ju fira ordentligt!
Ta hand om er!
Valeska :-)

Kajsa sa...

Men så underbart! Det finns nog inga ord som räcker för detta besked! STOR varm kram till er allihopa!!!

Sanna sa...

Hej! Ha en underbar dag i solen denna vårdag.. GLAD för din skull!!

Anki01 sa...

UNDERBART!! glädjetårarna rinner....!
Kram Anki i Skåne

Jenny sa...

Underbara nyheter:o)

KRAM!!

Anonym sa...

Grattis Ulrica, jag blir så glad av dem goda nyheterna.
Nu kan du njuta av våren när allt grönskar och blommar.
Du fina Ulrica blommar ikapp med de!
Stor kram från Sabinas mamma

London sa...

Ulrica!

Blir sa glad over ditt positiva besked. Jag hittade din blogg for lange sedan, genom Vimmelmamman och Sabina som jag foljt. Jag har aven last hela Hannes blogg. Du ar sa stark, kampa pa och ta vara pa alla fina och glada stunder!

Halsningar fran London

Anonym sa...

Många Grattis-kramar till det positiva beskedet!!! Sitter på kontoret och blir rörd. Det här ska gå vägen! // Catharina

Majsanochmalla sa...

Ibland blir man bara så där glad.. Idag, när jag läste här.. Blev jag så där lyckligt glad..

Glad för dig Ulrika, glad för dig Lasse, Glad för barnen.. Glad för mamma och pappa, syskon övriga släktingar..

Jag tackar för al den glädje du ger...

Pok

Mallagladbralla

Ludvigsdal sa...

Tjoflöjt till dig med! Blev riktigt glad för din skull!kram

Anonym sa...

Så fantastiskt härligt att höra!!!
Fortsätt kämpa på! Jag tror att din positiva anda är en stor hjälp och det allra viktigaste och mest verksamma medlet mot den där JÄVLA (förlåt) sjukdomen! Kramar från Karin i Malmö

Anonym sa...

Här rinner tårarna i floder av glädje för din skull!!

Anonym sa...

Åhh så härligt att du fick ett bra besked - äntligen en rejäl känga åt den där jävla tengil.

Sabina hade säkert ett finger med i detta och hon vill inget annat än att du får vara kvar här med din familj.

Vi saknar henne något oerhört myckte och det känns fortfarandé helt overkligt att hon inte finns här hos oss längre. Men tids nog så ses vi igen...

Ha en riktig kanon helg nu och det är klart att du ska käka Ben & Jerrys - det finns ingen godare glass :)

Många kramar till dig och dina kära från Rosa (Sabinas stora syster)

Ponder sa...

Hurra! Vad glad jag blir för din och familjens skull. :)

Anonym sa...

Vad glad jag blir av provsvaren
det är det jag sagt tidigare, du har en liten "skyddsängel" där i alla fall. Måtte han alltid vara där.
Kramar J.E

Anonym sa...

Tårarna trillade lite i Falköping också, härliga nyheter, Ulrica!!!! Du är bäst!!!!!
Kram Anna

Åsa L i Vällingby sa...

Underbart - grattis!

Anonym sa...

Tjoflöjt! Allt förnöjt! Du vinner! Härligt kämpat Lulle! Vi är så glada för din skull och vi gläds så mycket med dig och hela familjen!
Det är så fantastiskt!

Ja visst är körsbärsträden underbara, häggen slår snart ut och det blir bara grönare och grönare... även för dig! Stora kramen från kusin Lotta

Anonym sa...

Härliga Tider Ulrica!!
Nu har du en riktigt härlig & skön sommar framför dig tillsammans med din familj!!!
Njut av din tillvaro, ta för dig och ha det riktigt, riktigt bra!

//Kram från en Trogen bloggläsare

Anki sa...

Vilket härligt besked! och jag tror nog också att hon har ett finger med i spelet! Fortsätt nu att må så bra!!

Anonym sa...

Men oj så skojigt att få positiva besked.
Säkert har ju Sabina ett liiitet finger med i detta.
Kram/elli

Anonym sa...

Åhhh vad jag gläds med er! Du är värd detta!

Jag är Elisabeth sa...

Jippi. Jag fick samma besked som dig idag. Levern hade minskat och det är oförändrat i skelettet.
Vi lever!
Kram Elisabeth 3barns mamman

Anonym sa...

Vilket skönt besked!
Sitter här och berättar o läser för min man och hans kompis om dej och Sabina.
Många är vi som berörs o glädjs, idag....

Anonym sa...

Härligt !! Vilka underbara besked, både till dig, Ulrica och till Elisabeth. Nu känns våren ännu mer härlig !!

Många Varma Kramar från
Åsa L på Ingarö

Anonym sa...

Underbart Ulrica!!!!
Så glad för din skulle!!! Njut av våren och alla lukter och det milda vädret!! Ät drick och var glad som de säger i reklamen!!! kraaam

Anonym sa...

Stort grattis till det positiva beskedet! Ut o njut av ben jerry glassen nu! :P

Jonna sa...

Lyckokramar till er ! :-)

Helena sa...

Sååå underbart att läsa!

Linda sa...

ååå vilket härligt besked!!!!
Följde förut dossysters blogg men nu fäljar jag din varje dag och du är såstark somorkar blogg och hålla livsgnistan uppe!!!!