måndag 8 december 2008

Julgodis.

Gårdagen gick i kreativitetens tecken.

Mellan halv två och halv sju hade vi nämligen julgodisverkstad hemma hos min kompis (hennes ostälskande sambo, 18-årige son och 4 månaders dotter) i Snättringe.
Det var jultema som gällde så de rödaste kläder vi hade var på, den spelande julslipsen var knuten och glitter prydde håret.

Vi kokade knäck (dubbel sats för säkerhets skull...), gjorde marsipanfigurer, apelsinchokladtryffel, ischoklad i tre olika smaker och något amerikanskt julgodis som innehöll ALLT, så det stod härliga till. Allt detta till tonerna av stämningsfull julmusik.

Lasse gjorde sina mintkyssar, som inte såg ut som på bilden av receptet, för jag kunde inte hålla händerna borta från hans... kastrull. Men de blev goda!

När vi inte orkade hålla på längre åt vi av två utsökta pajer, som var julinspirerade, den ena med en touch av saffran och den andra med bacon (julgris). Mycket gott, och perfekt som kontrast till allt det söta (som jag var tvungen att provsmaka!).

Vi hade väldigt kul och jag hoppas innerligt att detta inte var sista gången jag fick uppleva en julgodisverkstad som denna. Det är svårt att låta bli att tänka på att det här kan vara min sista jul, när man är sjuk som jag är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ni måste komma tillbaka! Knäcken blev ju helt misslyckad, man får slicka den av pappret...

Skivan med de tre S-tjejerna var jättebra! Bebisen och jag lyssnade på den när vi städade upp det sista i köket imorse.

Kram

Anonym sa...

verkar som ni hade en riktigt kul dag med tillverkning av allt Julgodiset, det ska bli spännande att smaka......själv köper jag en Alladin på ICA kanske inte lika roligt men betydligt snabbare....kvällskramar fr. H-by