tisdag 2 juni 2009

Byxor.

I går när barnen slutat skolan mötes vi i Vällingby för att se om vi kunde hitta några somriga byxor till Alva och ett par svalare trekvartsbyxor till Adam, som nog tycker man kan gå i jeans jämt. Jag hade varit och "rekat" lite förra veckan för att lotsa dem rätt genom modeller och olika prisklasser. Men det hjälpte föga kan jag säga.

Adam ville absolut ha ett par blommiga badbyxor som shorts och visst de var snygga, på stranden! Det blev en kompromiss, ett par vita trekvartsbyxor från Adidas mot att jag lovade honom ett par badshorts från Qvicksilver som tydligen ska vara det senaste (och dyraste).

Det var lite lättare att få Alva att tycka om de mjuka rosa byxorna med aningens lite glitter på (jag tror att hon missade det!). Däremot var det inte det lättaste att få henne att överge de trasiga jumpadojorna där sulan har lossnat till hälften. Att hon blir blöt om foten när det regnar eller att stenar och annat skräp letar sig in där bekommer henne inte det minsta. Men jag tycker fortfarande att det skulle vara roligt om hon kunde ha ett par lite finare skor på avslutningen, eller åtminstone ett par hela!

Till middag ute på altanen blev det kallrökt lax, räkor, sill, avokado, kokt ägg, skagenröra, cocktailtomater, gurka och kokt potatis för att alla skulle bli nöjda.
Efter middagen åkte Adam på träning med sin pappa, Alva cyklade till en kompis och jag och Lasse tog med Doris på en långpromenad. Hon vill inte gå när det är för varmt utan springer mellan skuggorna och lägger sig men igårkväll var det lite svalare och vårt lilla djur gick med utan protest men med hjälp av lite blodpudding.

I natt har Doris gnällt och fått oss att vakna flera gånger, tio över fyra började vi diskutera vad som kunde vara fel. Lasse drog på sig kläderna och gick ut med henne och hon hann inte mer än utanför tomten innan hon bajsade. Då tycker jag synd om henne, hon gör vad hon kan för att i flera timmar tala om för oss att något inte är bra och vi bara hyschar henne och säger till henne att vara tyst.

Jag var helt slut i morse när klockan ringde men gick ändå upp för att få i väg barnen till skolan. Eftersom det regnar brydde sig inte Doris om att gå upp med oss utan låg kvar och sov och jag gjorde henne sällskap till klockan elva.

Idag är barnen och jag ensamma då Lasse ska på tråkmöte hela dagen och efterföljande middag på kvällskvisten. Det är nästan så jag hoppas att det fortsätter regna så vi kan titta på en film och ha lite mys, fast det bara är tisdag...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk om man hade en sån hund:-)

"netty" sa...

Mys en Tisdag är inte fel :)
Klart man kan unna sig det en sådan här trist och regnig dag.

Fillis sa...

Ja det är både på gott och ont med lite regn ibland.

Mette sa...

Stackars lilla Doris.Det var ju tur att Lasse gick ut med henne så det inte hände en olycka inne.
Det kan inte vara lätt att vara hund och få ont i magen på natten.
Bara det inte regnar resten av sommaren,så är det ju skönt med en regndag,då man kan vara inne o mysa,utan att få dåligt samvete.
Kram Mette

Anonym sa...

Hej! Tur att ni hittade något nytt till barnen. Min son vägrar att ha nya kläder på sig om inte de gamla är så slitna så man inte har något val än att sätta på sig något nytt. Tur att Doris fick upp er till slut, så det slapp bli en olycka inne...
Bra middags tips förresten! Kramar Milla

Anonym sa...

Skulle ej bry mig om ungarnas kläder. Sonen i huset far på anställningsintervjuer och ser ut som skam. Du får aldrig nåt jobb,så som du är klädd driftar jag mig till att säga ibland.
Vill ej ta ner honom för mkt, men det finns ju ej så många jobb, om man bara gått ut gymnasiet.
Vi föräldrar har inget att säga till om i klädväg.Samma skor vinter som sommar. Fryser du ej om fötterna, frågar jag.Adidas gympadojjor, som senast va ute i lervälling och sonen tvingades skrubba dem dan efter.Då tyckte han själv, de såg gör jäkliga ut.

kjersti sa...

Missa inte Alexander Ryback i Vällingby centrum i e m 16.30 (tror jag)
Kram

Anonym sa...

Hej Ulrica känner igen mig ;-)

Sköt om dig!

Varm Kram