söndag 7 juni 2009

Helgen.

Jag får börja med att backa tillbaka ett par dagar, till fredagen.

Då var det bestämt att Alva skulle på terapi och under tiden skulle jag intervjuas i Radiumhemmets cafeteria. När jag kört Lasse och Adam till skolan och gick på promenad med Doris ringde Alvas terapeut och sa att hon fått förhinder.
Det kändes ganska segt att åka till Radiumhemmet bara för intervjun så jag tog en chansning och ringde journalisten för att ändra mötesplats till konditori Pallas i Vällingby istället. Det var inga problem så vi hade väldigt trevligt när vi pratade om både det ena och det andra. Jag talade om för henne att jag var så nöjd med artikeln i Vi Föräldrar och att det inte alls var meningen att ge henne prestationsångest men jag tror hon sitter lätt illamående nu och försöker få ihop något minst lika bra av det vi pratade om.

När vi pratat klart åkte jag och hämtade Lasse på jobbet. Eftersom jag inte varit där på hela terminen fick jag för mig att gå upp till enheten för att hälsa på. Det var riktigt jobbigt. Så många minnen från när jag var frisk och jobbade där.
Nu när enheten ska upphöra, alla som jobbar där ska sluta och eleverna flyttas till andra enheter så har jag ingenting att komma tillbaka till.

På kvällen åkte vi till Tranebergs Strand på Smedenträff. Två små nya bebisar (varav den ena var Jumbofamiljens) som fötts sedan vi sist sågs var i centrum hela kvällen. Jag ryckte åt mig en på en gång för det är så mysigt att hålla och lukta. Jag och Lasse blev inte långvariga eftersom Adam och Alva var hemma själva. Dessutom känns det inte bra att åka ifrån dem på partaj när de är hos oss.

Lördagen tillika nationaldagen började med fotbollsmatch för Alva. Vi packade in oss alla fem och åkte för att heja på henne. Hennes lag vann. När matchen var slut åkte vi hem för en snabblunch och snabbpromis med djuret för att sedan tillbringa resten av nationaldagen i stan. Vi parkerade vid Hötorget och gick Drottninggatan mot Gamla Stan. Det var fullt med fotbollssupportrar överallt och de gjorde sitt bästa för att få oss andra på samma härliga humör som de.
Vi banade oss genom folkmassorna på Västerlånggatan och stannade till vid olika byggnader, statyer och monument som någon av oss visste något om. När vi kom ner till Skeppsbron stannade vi och tittade på uppträdandet som spelades in och skulle sändas på TV lite senare.
Jag ville att vi skulle äta på restaurang innan vi åkte hem och tittade på fotbollsmatchen mellan Sverige och Danmark så sista anhalten blev Fridays i Kungsträdgården. Vi valde ett bord utomhus men det ångrade vi ganska fort trots att både Alva och jag satt invirade i stora filtar. Så efterrätten blev hemma i soffan till matchen.

I morse blev Adam hämtad klockan sju för att åka till Åkersberga och spela match, men han smög iväg som en tjuv om natten utan att väcka oss. Alva tog en ordentlig sovmorgon och Lasse och jag har fyllt på kylskåpet med varor från blippaffären på förmiddagen. Nu jobbar Lasse och Pa på tomten och jag ska förbereda inför morgondagen då vi ska på studentuppvaktning hos Ostfamiljen. Om vädret håller i sig blir det nog en frisbeegolfrunda till kvällen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Låter som en trevlig helg. Själv är man förkyld och håller sig i sängen eller soffan...Hoppas att artikeln blir minst lika bra som den i Vi föräldrar, den var riktigt bra! Kramar Milla

kjersti sa...

Vilken energi du har. Det är så roligt att läsa. Visst var det mycket folk i stan i går. Vi försökte oss genom Kungsan vid 13-tiden utan framgång kan man säga. För oss blev det en tur till Fjäderholmarna med kompisar eftersom maken och jag firade 28 år som gifta. Ha det bra, kram.

Anonym sa...

Hejsan!
Oj, vilken energi ni har...:))
Låter som om ni haft det trevligt iaf!
Jag tycker dina barn låter så gulliga, mogna och ansvarstagande...trots att de inte är så gamla och trots den ovanliga situation de befinner sig i....du har all heder av dem!!
Kram Siss

Carina sa...

hej!Jag har följt din blog sedan jag läste boken om er tre kämpar!! hade då följt sabinas blogg en tid, jag beundrar dej ska du veta !!!!!!!!!! Du är så stark och så duktig! Ha en riktigt bra sommar och njut som bara den!
Kram från en för dej okänd bloggläsare

Anonym sa...

låter som en jätte trevlig och fullt upp helg. du får passa på o vila lite nu ulrica efter helgens bravader. hoppas allt är väl. kram o kämpa på.

elina sa...

Jag har precis läst ut "Livet kan inte vänta" och det var en riktigt fin bok och jag både grät och skrattade. En riktigt viktig bok.
Hoppas du mår bra! Iaf så bra man kna må. Kram Elina