tisdag 9 juni 2009

Avslutning.

Idag var det avslutning för båda barnen (jag fick absolut inte följa med Adam) så efter en morgonpromenad i kyla och duggregn skyndade jag mig till Vällingbyskolan där jag mötte Ma som också ville se Alva sluta fjärde klass.
Det började med uppträdande och tal på en regnig skolgård för att sedan fortsätta i klassrummet med omdömesutdelning och ha-en-skön-sommar kram. Alva var lite trumpen men innerst inne säkert glad över att äntligen ha sommarlov.

När Alvas avslutning var över skjutsade Ma mig till min skola och dagens andra avslutning. Den här gången höll den till i en torr gymnastiksal. Även här var det uppträdanden och tal och till sist... Den blomstertid nu kommer!
Det är något speciellt med den sången, känslan över att få sommarlov när jag var liten och känslan över att se sina egna elever sjunga den sedan jag blivit stor. Mina armar får knottror varje gång jag sjunger den.

När alla elever gått hem var det dax för lärarna att äta smörgåstårta och avtacka de som slutar. Det här året var det Lasses tur och han fick en bok, perfekt till våra turer med båten då vi brukar passa på att läsa, och en vacker blombukett.

Nu är det snart sommar på riktigt och precis som förra sommaren är vi oense om vad som ska hända på de lediga veckorna. Jag vill att vi ska resa bort och Lasse vill vara hemma. Hittills är Öland inbokat vid några tillfällen, ett tvådagars besök på Skara Sommarland och såklart utflykter med Softa när vädret tillåter. Men jag vill göra mer. Jag får väl göra som förra året och "överraska" med en redan bokad resa. Vad glad han kommer att bli då...

Dagens måste: En rejäl semesterkassa!

6 kommentarer:

Jag är Elisabeth sa...

varför ska det regna i skolavslutningstider???
Joels avslutning idag och Adam och Isac i morgon.
Nattikramen Elisabeth

Anonym sa...

Bara en liten styrkekram i all hast! Jag tycker du är fantastisk!

Karin i Malmö

Catarina sa...

För min del ser jag helt frågande ut när herrn frågar om jag har koll på någon resa.. Neeejjj..har inte kollat på ett tag.. = ½timme.. Men ska kika.. sedan finns det minsann inte så många platser kvar så det är bäst att boka.. Liksom!! Det är bäst att låta herrarna tro att det är dom som styr.. Dom blir inte så kinkiga då dom små liven.. Att vi kvinnor redan i princip har väskan packad.. en bagatell i sammanhanget.
Kram!!

Fillis sa...

Ja det där med semester planer blir svårare för varje år som går, med två tonårsbarn är det fyra viljor som ska komma överens, det var lättare när barnen var små de var det bara att packa med dem :).

Anonym sa...

låter som om det kommer bli en bra sommar för eran del ändå. kram

anna sa...

hej! ville bara skriva o tacka för kärleksmumsreceptet. det var så regnigt och trist ute idag så jag ville baka nåt riktigt gottigt. då kom jag på att du lagt ut ett mums-recept, så jag bakade dom, och mmm så gott!
kram och tack!