tisdag 16 juni 2009

Hundbråk.

Igår kom barnen hit. Alva och jag bakade eftersom Ma och Pa bjudit in sig själva på födelsedagsfika idag. De ville absolut fira mig innan vi åker till Öland. Under tiden vi bakade roade gossarna sig själva...
Dagens hundpromenad var mycket händelserik, det började med att Doris trampade på en väldigt stor tagg som gick rakt in i trampdynan. Hon hoppade plågat på tre ben innan jag tog bort den, men sedan trippade hon glatt vidare tills vi skulle runda ett buskage och hon blev attackerad av en stor svart hund som kom springande lös. Den morrade och bet, Doris som försökte försvara sig morrade och bet tillbaks och jag som blev helt chockad skrek och slet upp henne i famnen.
När husse sedan kom fram bakom en buske visade det sig att det var Doris hundkompis från ängen, som hon leker med varenda dag! Jag förstår inte att jag inte kände igen hunden men jag måste ha blivit så chockad att det bara var en stor svart hund, vilken som helst. Jag undrar varför hon gav sig på Doris som hon känner och brukar leka med i vanliga fall?

Innan lunch gick barnen och jag till Vällingby för att handla lite saker som ska med till Öland och när jag ändå var där så passade jag på att lämna blod. Alva var mäkta imponerad över att jag inte ens visade en min när jag blev stucken. Sedan gick vi hem och gräddade våfflor till lunch.

Det var ett ordentligt kakfat vi bjöd Ma, Pa och min lillebror på ikväll. Rulltårta, en variant på kärleksmums, köpta småkakor och en jordgubbstårta. Jag fick ett fint guldhjärta som Ma och Pa låtit göra om av farfars gamla förlovningsring och en väldigt vacker orkidé.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ser du inte hundcoachen Cesar Milan ( stavning ngt)? Han är bäst i världen på hundproblem. Går ju på flera kanaler. Han löser alla hundproblem på ett fantastiskt sätt. De andra är bara dåliga kopior.Tänk om han fått ut sina ideér tidigare, när man själv hade hund.

Anna sa...

Hej!
Hoppas att ni får det bra på Öland min bror o hans lilla familj åker dit i morron o ska vara där 1 vecka o dom hade lovat sol hela veckan så jag hoppas att solen skiner på er.här i dalarna ska det regna under midsommar.
men hoppas att ni får det härligt på Öland.

Kram från Anna i Dalarna

Anonym sa...

Vill bara önska er en riktigt skön sommar och ett stort Grattis till Din födelsedag.

Kram från Linköping

Anne-Lie sa...

Har inte varit inne på datorn på några dagar men det är lika kul att läsa här varje gång.Det är liksom som om man känner igen sig lite både med ungar och deras sätt att få undan saker och med våra fyrbenta vänner. ha en underbar semester nu och ett stort Grattis på födelsedagen. Stora kramar från Varberg

Annica sa...

Grattis på födelsedagen och trevlig midsommar...//Annica

Anonym sa...

Fy vilken läskig upplevelse med hunden. Och som sagt märkligt beteende av den stora hunden. Hoppas Doris inte fick några men...
Jag trodde inte man fick lämna blod när man inte är fullt frisk, men där tog jag alltså fel! Jag borde också lämna blod!
Kram

Anonym sa...

GRATTIS på din födelsedag och min önskan är att du får uppleva minst 50 till!

Karin i Malmö

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen! Hur kan man lämna blod när man har cancer? Behöver man inte vara fullt frisk som sagt?

Lotta sa...

Är trött på alla oftast icke hundägare som pratar om alla hundcoacher de ser på tv och hur snabbt det går att få bort ett betende hos en hund.
Visst med elhalsband så kan man göra underverk och de syns inte på tv!
Men tänk på en sak ta aldrig aldrig upp en hund i famnen om det kommer en hund springande.
Du signalerar till din hund det är farligt fast det inte är det.
Den hund som kommer springande hoppar upp mot dig och kanske attackerar er båda.
Hur visste du att den andra hunden inte bara ville leka hundars lek är ofta nafsande.
Har själv en stor hund som en del mattar/hussar är rädda för. Och har observerat hur deras hundar reagerar beroende på vem de är ute med vid ett möte.

Kankse kan du få tag i en hundtränare under utbildning inte så dyrt och bli säkrare i ditt hundägare och få massa mer kul ihop med Doris!

Och grattis när du fyller år!!