onsdag 18 november 2009

Stolt.

Idag tittade solen fram när vi gick vår promenad. Jag vet inte om det berodde på vädret eller om det faktiskt kan vara så att mitt onda börjar avta, men jag var bara aningens öm i magen och kunde gå upprätt hela promenaden. Alltid något...

Jag är så stolt över barnen. De är så hjälpsamma och duktiga.
Vi pratar ofta med barnen om hur vi tycker man ska vara mot andra människor. Jag tycker det är viktigt att man är omtänksam och hjälpsam. Lasse brukar säga att han tycker det är viktigt att man vågar stå för det man tycker och gör.

För några veckor sedan ringde en ledsen Alva hem och talade om att hon och hennes kompis hade "hittat" en äldre man med rullator som vält på trottoaren. De hade med stor möda hjälpt honom upp igen och lovat att leda honom hem. Men de insåg att de inte skulle kunna klara av att resa honom upp en gång till om han välte så nu var hon ledsen och behövde Lasses hjälp. Även Adam som förstod allvaret erbjöd sig att hjälpa till. Stolt mamma!

En annan gång hade jag och Lasse varit och handlat och kom hem med alla varor. Jag började plocka in i kylskåpet när jag upptäckte att någon "byggt en mur" av juiceförpackningar därinne. Jag plockade ner muren för att få plats med mina varor och ser då ett fat med nyrullade chokladbollar. Efter en stund kommer Adam upp och säger besviket "Har du redan hittat dem? Det skulle vara en överraskning".
Senare på kvällen kommer Adam och en kompis in i köket för han vill bjuda kompisen på sina chokladbollar. Stolt mamma!

Lasse som inte har varit med hela barnens liv tycker att jag (och deras pappa) gjort ett bra jobb med dem och att han (oftast!) är stolt över dem.

Så ikväll går en stolt mamma och en stolt låtsaspappa på konsert på Globen med sina två välartade barn.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Låter fantastiskt och kan inte annat än att hålla med Lasse! Jag tänker varje dag på hur jag ska få min dotter att bli sådan och hoppas, när hon blir lite äldre, att hon också är sådär hjälpsam och omtänksam.

Yvonne sa...

Så himla viktigt att barn (och andra) får beröm när de är hjälpsamma, det bådar gott om framtiden. Jag fick idag ett mejl från en kompis som glömt 1000kr i uttagsautomaten...en ung kille hade hittat dom där och lämnat in dem på banken! Hon skrev ett brev till honom och han fick naturligtvis hittelön! :-)

Anonym sa...

Var stolt:)!

Birthe sa...

Du verkar ha helt fantastiska kids!!

Hoppas ni får en trevlig kväll!
Vem är det som uppträder i Globen förresten?

Kramar från Birthe i ett stormbesökt Skåne!

Anonym sa...

Kredit till er vuxna runt barnen......Inget är slumpen....Goda, sunda värderingar, stabilitet o respekt är bra honnörsord. Hälsar Helena från ett blåsigt Skåne....44 sekundmeter just nu kl. 19.30....

Anonym sa...

Var stolt,det är du helt klart värd!!Kul när omgivningen märker att man "uppfostrat" barnen bra eller hur??Må bäst:)/M

Carola sa...

Hoppas er kväll blev bra,
jag fick ett telefonsamtal från min Vällingbykompis som också var på globen,
jag fick lyssna lite i telefonen när Brolle sjöng, jag rös.
Kram <3

Carola sa...

Hi hi nu ringde hon igen så jag fick lyssna på EMD :))

Annika sa...

Precis vad man vill ge sina barn, modet att stå för det man tycker och den man är. Glädjen och vikten av att vara hjälpsam med varandra, vara snäll och överraska den man älskar med små vardagliga saker, som chokladbollar! Det är inte alltid lätt att vara förälder men det är så härligt när man stolt tittar på sina barn och kan tänka att "jag gör nog ganska rätt i alla fall för jag har världens finaste barn" Hoppas du mår okej och att din nya medicin tar kål på cancereländet en gång för alla. Kram från en av dina läsare

Mimmi sa...

Jag blir riktigt varm i hjärtat på dina vägnar att läsa det här!

Så får du ta fram det här inlägget någon dag där mamma hjärtat inte känner lika....utan du gärna vill älja dem billigt! :-) För sådana dagar dykr tyvärr upp...

Själv blir jag mest stolt när andra vuxna talar om hur trevliga de tycker att mina barn är.
För då vet jag att de i alla fall kan uppföra sig mot andra...

Amanda sa...

så underbart ulrica, det glädjer mig och läsa dina glada och positiva inlägg. hoppas ni hade det bra på globen. Kramar!