torsdag 19 februari 2009

Siffror.

Jag tänker ofta på att det handlar mycket om siffror och mått när det gäller min sjukdom. Blodprovssvaret kan vara skillnad mellan liv och död om det står "fel" siffra. Och är det ordentligt fel blir det till och med en stjärna efter.
Hela mitt liv hänger på hur många millimeter eller centimeter mina levermetastaser har ökat eller minskat. Siffrorna är det enda jag kan gå på, det mest konkreta eftersom jag inte kan "se" min sjukdom.

Jag har under de här två åren jag varit sjuk (igen) fått reda på hur stora mina levermetastaser varit. De har mätt dem och räknat ut något sorts medelvärde som jag sedan har fått se. Nu görs inte något sådant längre för det kostar för mycket pengar. Istället får jag numera bara reda på att det "minskat kraftigt".
Vad är kraftigt? Vad utgår de ifrån? Är de nästan borta?
Ja, tänk vad siffror betyder mycket ibland. Inte minst på kontot eller vågen...

En annan gång siffror har betytt mycket var när vi skulle putsa om vår fasad till en ljuvligt mjuk gul färg. När jag så en dag svängde in på vår gata efter jobbet var vårt hus ilsket skrikande gult... Jag höll på att svimma.
Vad skulle grannarna tänka? Det var väl inte den här färgen vi valt?
Jag ringde Lasse som nog trodde att den skulle "lägga sig lite när den torkat" (positiv som han är!). Vi sov en natt i vårt ilskna hus och upptäckte på morgonen att det var lika skrikande gult som dagen innan. Jag ringde till firman som vi anlitat och påpekade problemet. De kom genast, och konstaterade att det blivit EN siffra fel när de blandade ihop färgen. Tänk att en siffra återigen kan vara skillnaden mellan himmel och helvete...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så här ser våra siffror ut just nu:

Antal timmar sömn de tre senaste dygnen: 8

Antal snortorkningar: 2358

Hoppas du mår bättre idag!

Stor kram