torsdag 27 augusti 2009

Råttor.

Igår eftermiddag var jag och klippte mig och tonade håret. Det blev lite väl mörkt och jag såg ut som Silvia med stora lockar i håret när jag kom hem. Men Lasse tyckte jag var fin och kallar mig nu för sin mörka skönhet, Alva däremot undrade om jag ville komma från ett annat land...

På kvällen var jag helt slut. Att gå till frissan var vad jag klarade av. Vet inte om det är hjärtat som spökar eller oron inför resultatet av datortomografin eller både och. Känner mig lite tankspridd också. Att det var föräldramöte i Alvas klass igår försvann helt (trots att jag skrev om det på bloggen igår) och jag känner mig som en dålig oengagerad mamma.

Vi har problem med råttor!
Jag vet att det låter äckligt men de bor under vår altan och har gnagt sönder dräneringen vi gjorde förra året. Grannarna har tagit hjälp av Anticimex och lagt ut råttgift vilket gör att råttorna sakta men säkert dör.
Idag när jag kom hem med Doris efter promenaden så låg en råtta i gräset vid dörren och när Doris var fram och nosade på den (jag hann inte se det) så anföll den henne och linkade iväg. En liten stund senare låg den där igen och jag bad grannen om råd, han lovade att ta hand om "problemet".
Jag gjorde mig i ordning för att äta lunch med Mössebergstanterna inne i stan och när jag satt på tunnelbanan ringde Alva och talade om att råttan nu var ihjälslagen.
Jag tycker det var lite sorgligt. Det var ju också ett liv. Vad har vi för rätt att slå hjäl den? Men jag vet att den förstör. Det är klurigt det där.

Något som också är klurigt (eller rättare sagt omöjligt) är att ordna så att Lasse kommer att få umgängesrätt med barnen när jag inte längre finns. Jag kan skriva ner min önskan och Lasse kan skriva en begäran om umgängesrätt till stadsdelen efter min död, barnen blir då tillfrågade om det också är vad de vill. Men sedan är det ändå den andra föräldern som bestämmer om det blir så. Sveriges lagar är inte alltid helt genomtänkta.
Nu måste jag bara se till att leva riktigt länge så att det här aldrig kommer att bli ett problem.

Igår fick vi alla veta vad Dossyster redan visste, nämligen att bebisen i hennes systers mage var en liten pojke. Stort grattis och välkommen till livet!

8 kommentarer:

Mimmi Reyes sa...

Ja,ibland kan man undra över lagen i Sverige?!Jag hoppas innerligt att du/ni inte behöver ta ställning till det på bra läääänge.
Må bäst...Mimmi

Anonym sa...

Stackars barn säger jag bara, dina barn, mina barn ,våra barn - låt barnen bestämma!

Lotha sa...

Hej igen Go´du!
Jag vet att sveriges lagar är rätt ogenomträngliga, en skit i detta och skicka dinönskan till högsta instans och från OM hur du ska göra , justitsiekanslerna är mitt tips...

Men du ; TUSEN KRAMAR - som varje dag !!!!

Kram Lotha

Anonym sa...

Vad har läkarna sagt om dina prognoser,Ulrika?
Jag håller med,tycker också att barnen skall bestämma,dina är ju så stora,så dom borde ha allt att säga till om!

Anonym sa...

Vill bara ge en karm över nätet. Jag följer din blogg.
*KRAM* Marie

Smaulandskan sa...

Hej Ulrica,

Jag tänkte ge mig tillkänna nu. Jag har läst din blogg ett kort tag, började göra det efter att jag hade läst boken om dig, Hanne och Sabina. Jag följde tidigare Sabinas blogg och nu för jag över mitt hopp och min önskan om överlevnad till dig.

Jag önskar av hela mitt hjärta att du kommer att få finnas där för dina fina barn länge, länge till så att ni inte behöver fundera på det där med umgängesrätt etc.

Med önskan om en fin helg till dig och de dina.

Stora, varma kramar,
Nina

Anonym sa...

Hej! Håller med kommentaren ovan som Nina skrivit. Styrke kramar Milla

ps. Hoppas råttorna försvinner nu!

Åsa sa...

Det finns betydligt vänligare sätt att fixa råttorna än med råttgift! Andra djur, hundar och katter kan äta på råttorna och dö. Vet flera katter och även en hund som dött genom att äta råttgift/av råttor som innehåller råttgift, tycker att det är för jävligt. Det är inte många som förtjänar att "sakta med säkert dö", förstå vad de lider. Vi bör värna om våra medvarelser. Vi ska inte plåga dem i onödan utan nyttja alla skonsammare alternativ som faktiskt finns.