tisdag 7 juli 2009

Bloggen 1 år.

Jag som har räknat ned i flera veckor och så glömmer jag ändå... bloggen fyllde ett år i går! Men man hurrar inte för en blogg va?
Tänk att jag har skrivit i ett helt år, nästan varje dag. Det var för drygt ett år sedan som jag fick ett ryck och tänkte, kan andra så kan väl jag.

Det tog många dagar innan jag hade gjort en sida jag var nöjd med. En enkel, naken, lättöverskådlig och utan reklam. Jag ville ha en blogg som speglade mig, en där texten var i centrum utan en massa tjafs som stör. En och annan bild, en undersökning eller ett bildspel någongång.

Jag tror att det fortfarande är många i min omgivning som är chockade över min chokladask. Jag har nämligen varit den största motståndaren till datorer och Internet man kan tänka sig. Många har de timmar varit då Lasse och jag "diskuterat" ämnet.

Tanken när jag började skriva var att barnen skulle ha något kvar av mig om det värsta skulle hända. Att de skulle förstå hur jag har tänkt och känt under tiden jag varit sjuk och hur jag då valde att leva mitt liv. Men nu har jag förstått att det jag skriver även påverkar andra, både kända och okända människor. Jag hoppas att ni som nallar av min choklad uppskattar bitarna även om inte alla är körsbär i likör.

Min plan är att göra en bok av bloggens första år om det inte är allför dyrt. Jag är stolt över vad jag har lyckats prestera helt själv från början tills nu. Ibland kan jag sitta i flera timmar innan jag blir nöjd och om jag ändå (efter fler dagar ibland) hittar ett fel blir jag mycket irriterad.

Det har regnat och åskat ordentligt idag därför blev det byggmarknadens tur att få besök av oss. Plankor och brädor av alla de slag inhandlades men någon spikmatta hade de inte...
Den fick vi handla i hälsokostaffären. Jag provade att ligga på den med en gång när vi kommit hem och det dröjde inte länge innan jag sov! Lasse däremot låg med ansiktet förvridet i en plågad min och kved när det var hans tur...

Dagens måste: En spikmatta.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Man säger visst grattis och firar!!!
Ett stort grattis till din 1 års blogg!!
Kram

Anonym sa...

Citat Expressen: Läs själv dagens artikel:

"Den gör ont. Den kostar flera hundra kronor. Den sägs bota det mesta från ryggont och huvudvärk till sömnproblem och stress.

Men plastpiggarna i sommarens säljraket, spikmattan, saknar vetenskapligt visad effekt.

– Det är ju bara trams, säger Martin Ingvar, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet (KI). ""

Ja det är bara ett lurendrejeri och trams som kostar pengar och lurar godtrogna människor.
.......
Trist att du köpt Ulrica.
Kan aldrig vara nyttigt att somna på en spikmatta - ler.

Ha ändå en bra sommar - men skaffa Duxsäng istället.

Vill ditt bästa - så förstå humorn.
/Karin

Sara Nordberg sa...

Har du kollat Intersport? Där såg jag att dom hade spikmatta för 500 kr.
Läser din blogg dagligen, gillar den =)
Må så gott!
Kram

Lotta sa...

Hej, läste den fina artikeln i M och skulle gärna vilja se fotoutställningen. Ett tips. jag gjorde en bok av min dotters blogg (http://bloggis.se/AgnesJohansson) genom http://www.bloggbok.nu/ och är helnöjd med resultatet. Priset var helt överkomligt!
Ha en fortsatt bra sommar. Kram

Anonym sa...

Ulrica, Ulrica - förlåt mig.... jag skrev fel - det skulle stå: Artikel i Aftonbladet - ler.

Men hur som helst - unnar jag Dig det bästa och att Du ska få må bra och bli bättre och bättre.

Du är en övervinnare och kommer att klara detta.

Take care, kram Karin

gladmymlan sa...

jag och Pigge...
min spikmatta och jag...vad ska man säga. han plågar mig första fem miutrarna, det svider bränner gör oont...sen somnar jag! pang. sover en timme (!) o vaknar som en ny människa!
den gör under, fast man inte bevisat det "vetenskapligt" om inte annat, kan man tänka sig att det är som när man föder barn alltså,
att det gör ont så kroppen tillverkar en massa hormoner eller "naturligt bedövingsmedel" i kroppen, endorfiner eller vad det heter,
och sen mår man såå bra, det kanske är liknande med spikmattan?
tycker den är värd sina pengar helt klart!
kram och grattis till ett års bloggande!!!
häls gladmymlan

Helena sa...

Är ofta inne och nallar av dina chokladbitar..., och det med stor behållning! Du har en skön blogg som sprudlar av livsglädje och det smittar. Även om du djupdyker ibland så anar man ett jävlaranamma hos dig som är så sköööönt! Är det nån som klarar av sin sjukdom så är det du! Är även jag inne på att göra en bok av min blogg framöver. Även om man inte vänder ut och in på allt så funkar ju det man skrivit som alldeles utmärkta minnesstolpar.... Grattis till ett-åringen! Kramar

Maud sa...

Grattis på 1 års dagen!

Kram Maud

Bitte sa...

Grattis på 1-års dagen. Det där med spikmatta hörs förstås inte så skönt men vem vet jag har ju aldrig provat.

Anonym sa...

Grattis på ettårsdagen! Och tack för en riktigt bra blogg!
Valeska

Fromagetanten sa...

Bara jag slipper ligga på den på ön... Jag föredrar en baden baden på bryggan. :-)

Köpte M igår. Fin artikel och bilden berör så mycket.

Ses snart!
Kram

Maria sa...

Tack för att du bloggar, är inne varje dag och nallar choklad. men dom med körsbär får du behålla själv;)!

Du skriver väldigt bra, naturligt och utan att lägga allt tillrätta!

Fortsätt i samma stil, det blir en toppen bok!!

Yvonne sa...

Hurra för din blogg! Den förtjänar en chokladtårta! :) Du skriver väldigt bra, inga särskrivningar och stavfel (som kan vara irriterande) och som du sa, ingen störande reklam överallt. Lite går väl an, men när det blinkar och ser ut som en neongata då tröttnar jag på bloggar...
Ni kunde ju ha köpt spik och gjort en egen matta ;) Va kul att den funkar för dig! Kram på dig! Blog on! :)

Jenny sa...

Grattis tycker jag faktiskt man kan säga:o) Du skriver så bra så det går inte att låta bli att läsa och körsbär i likör tillhör ändå inte mina favoriter, hihi.

Stor kram till dig!

Anonym sa...

Tack för din trevliga blogg! Den är ett stort och viktigt sällskap.
M

Anonym sa...

Grattis Ulrica!
Vad skulle jag gora utan din blogg!
Aven om jag ar i Thailand sa kan jag halla koll pa hur du och familjen har det. Ni verkar ha haft det skont i sommarvarmen.

Vi ses!
Tusen kramar fran Titti med familj

Anonym sa...

Hej Ulrica!

Spikmatta är toppen. Den lindrar nackont o huvudvärk och ger mycket god sömn! Jag har flera väninnor, som tycker som jag. Och min 80-åriga mammma köpte en efter att ha provat min. Nu sover hon mycket bättre! En bekant berättade att hon brukar stå(!) på sin, men det har jag inte provat än!
Häsningar/Susanna

Anonym sa...

Grattis på ett årsdagen! Kul att göra bok av bloggen. Sova (!)på spikmatta!! Hua!! Fast det låter som du hade en skön sov stund på den. Kram Milla

Hanna sa...

Ulrica!

Tipsar dig om vulkan.se...där kan du ge ut din bok gratis och bara beställa ett ex. om du så vill!!!

Grattis till bloggen! / Hanna

Anonym sa...

Ang spiiiiiiik-mattan.....fakirplågaren....

Ulrica, jag gick förbi en sådan idag och kände på "spikarna"!!!''

Hjälp - jättejätteHÅRDA OCH VASSA.

Skulle aldrig lägga mig på denna matta - kan inte vara bra för huden.

Kan du beskriva hur det känns Ulrica...

Ha de bra i båten och sommaren.
Kram, Karin

Mi sa...

Hurra, hurra, hurra, hurra! Självklart ska man väl hurra för en blogg!!!
Ett tips gällande bok är www.myphotobook.se Den är väl egentligen mer till för bilder, men jag är otroligt nöjd med de bilder/text böcker jag beställt från dem!

Anonym sa...

Hej Ulrica. Jag undrar vilken sort du köpte. Själv har jag en Shaktimatta, men tycker likt Lasse att det gör jätte ont att ligga på den. Hoppas att jag vänjer mig då jag tror att den är bra. /karin

Anonym sa...

GRATTIS och tack för din fantastiskt fina och välskrivna blogg! Jag sänder ofta tankar och önskningar om att du ska få tillfriskna helt och få leva ett riktigt långt och lyckligt liv!

Många styrkekramar från Karin i Malmö

Anonym sa...

Undrar såå vilken spikmatta du köpt? Du fick ju bra respons genast.

Har kollat och sett att det finns spikmattor Yantra och Shakti light med fler spikar för att lätta på trycket och ej göra så ont.

Det är många om budet och en verklig business för krämarna.På Tradera är det full rusch, Blocket likaså.

Anonym sa...

Grattis Ulrica och Bloggen :-)
Kram Malin (emils mamma)

Anonym sa...

Grattis på 1-årsdagen! Du har verkligen en jätte fin blogg, ren och ärlig.
Lustigt, köpte min spikmatta i tisdags och har precis invigt den. Illande röd och med ett "fint" mönster på ryggen känner jag mig positiv och tror helt och fullt på att den kommer att tillföra mitt liv mer lugn. Ta hand om dig. Varma hälsningar, Maria

Veronica sa...

joho din blogg är värd att hurra för så:

Hurra hurra hurra hurra

kram