fredag 2 oktober 2009

Fredag.

Imorse sov Doris och jag länge. Jag vet att jag pratade med Lasse och pussade honom hej då när han gick till jobbet vid halv åtta. Men sedan vet jag inget mer förrän tio över nio då jag vaknade till och fick panik över att jag var sen med min medicin. Jag är inte tvungen att ta den på en speciell tid men försöker att ta den vid samma tid varje dag, det kan ju inte skada.

Vi tog en härlig rask promenad i höstsolen på gångvägarna mot Beckomberga. En äldre dam (säkert över åttio för hon hade barn som var över sextio) stannade och pratade med mig för att hon tyckte Doris var så söt.
Hon hade själv haft hund hela sitt liv men ville inte ha någon ny nu eftersom hon var så gammal och hon tyckte synd om hundar som blev ensamma kvar efter sina ägare som dog. Jag visste inte vad jag skulle säga utan höll bara med henne.
Men faktum är att Doris kan vara en av de hundar det blir synd om. Jag önskar och hoppas att Lasse och barnen har möjlighet att behålla henne om det värsta skulle hända. Om det inte skulle gå har jag frågat Morsan och Farsan om de kan klappa vårt lilla djur tills hon blir gammal.

Vad gulliga ni är som är så engagerade vad gäller min mage.
Jag har smärtstillande hemma men väljer själv att inte ta några för att (jag är dum tänker ni) jag aldrig tagit några utan sovit bort värken om jag haft någon, inte vill belasta levern med ytterligare medikament och tycker att jag klarar mig utan just nu även om jag har ont.
Under åren jag varit sjuk är det fler som rekommenderat mig att ta smärtstillande eller antidepressiva medel men jag har vägrat för att jag vill vara "klar i huvudet" och veta att det jag känner är på riktigt och inte fejk. Inte vet jag om det är rätt eller fel men sådan är jag.
Jag har en tid bokad hos Dr Lidbrink på tisdag och tänker då fråga vad hon har på lut åt min mage.

Jag har börjat köra bil igen och hämtade Lasse från jobbet när han slutade för vidare färd mot en av Lasses favoritaffärer. Nämligen en elektronikaffär där vi köpte en ny TV och stereo till Adam och en laptop och mixerstav till mig. Lasse var nöjd ändå fast han blev utan leksak...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är som du,tar sällan sällan nån värkpilla. Antidepressiva har jag fått när jag varit inlagd på sjukhus, men aldrig tagit.De har velat få tyst på mig,när jag klagat.Bättre veta hur värken är än bara dämpa den.
Det är inte bara att stoppa i sig en massa piller. Jag står hellre ut med smärta, om den ej är för jäklig.

Anonym sa...

Han har ju faktiskt fått ganska många par skor innan, va..?
Jag tycker om din blogg och ditt sätt att skriva...det skulle ju bara va bättre med din hälsa, så hade allt varit toppen!
Ha en trevlig helg hela fina familjen! I Malmö regnar det..kram från en skånsk bloggläsare

Anna sa...

Hej igen! Jag är inte utav samma åsikt som dej vad gäller tabletter. Jag måste ju äta mycket smärtstillande p.g.a. värk, och om levern pallar all stark cellgift så tål den även lite tabletter...hoppas jag...Antidepressiva gör inte att man blir borta i huvudet utan hjälper hjärnan att tänka som man gjorde förr, när man var frisk. Jag åt under drygt ett år, men klarar mej nu bra utan.
Hoppas du får hjälp på tisadg, jag ska träffa Elisabeth på måndag! Kunde vara kul om vi var där samma dag, så kunde vi ses för en fika!
Kramar Anna

Hanna sa...

Håller helt med dig angående smärtstillande, dock blir det ju lite problem ibland om man kommer till läkaren och har haft t ex huvudvärk i veckor men inte har man tagit något smärtstillande inte...

Roligt aatt du börjat köra bil igen!

Hanna

Millaz sa...

Hej! Kul att få köpa något nytt! Förstår också det här med piller...Hoppas du får en bra helg! Kram

Maud sa...

Hej! Har idag vart i Skara och tittat på Elisabeth O-W foton...där du bla är med. Bilderna var sååå fina men oxå så gripande. har ju följt dig ett bra tag o följde även sabina...jag gick runt och tittade på bilderna och tårarna bara kom...har själv varit anhörig...Din/eran bild var så fin!!!Kramar till dig

malin sa...

hej ulrica! har läst bóken, livet kan inte vänta. vilken bok, den griper verkligen tag i en! ha det gott!

Anonym sa...

Jag tycker att alla ska själva få bestämma angående smärtstillande och ångestdämpande mediciner!
Det kan INTE ngn annan bestämma....det går ju inte att komma ifrån att det kanske dämpar tankeförmågan lite, men ibland kanske det ändå är bra?
Jag tänker så ofta på dig ulrica, hoppas du får många år framöver....dina barn behöver dig länge än, även om de har en bra pappa som ställer upp för dem!
Sen finns ju oxå deras "bonuspappa" som förhoppningsvis kan få finnas där för dem, även om det värsta skulle hända!
Fast jag känner på mig att du fixar det här....go girl...:))
kramar!

Anonym sa...

Här är en som absolut inte skulle ta några "lyckopiller", men till slut fanns inget annat alternativ. (Skulle jag nekat till gips om jag brutit foten...ja, det brukar jag trösta mig med.)

Å man blir inte "avtrubbad" som jag trodde. Jag känner så mycket så det gör ont.
Å just nu känner jag att det är hemskt på nåt sätt att jag har klarat mig och andra inte.

Kramar om dig.
Länge!

http://dagarmedme.blogspot.com

NinaKatarina sa...

Läste att Hannes syster Emma mår bra. Måste vara härligt att höra.
Lev väl....

Sus sa...

Otroligt fin bild på dig och din familj!
Lycka till med tillfrisknandet!