måndag 18 januari 2010

Virke.

Igår började dagen med en mysig gemensam frukost. På vardagarna försöker vi alltid äta tillsammans de veckor barnen är här men då har alla så bråttom. På helgerna får barnen sova ut och då brukar det bli flera olika frukostsittningar.
Men igår satt vi länge och åt tillsammans. I like!

Sedan hade Adam träning och försvann iväg. Han har bytt lag inom AIK (och spelar nu i AIK:s bästa p-95 lag. Stolt mamma!) vilket innebär att det kommer att bli fler träningar, matcher och läger. Tråkigt för oss men kul för honom.

Min söndag kan nog inte beskrivas med annat än anus. Jag hasade omkring med en stor mage innehållandes en svullen ömmande lever, en lagom irriterande huvudvärk och lite feber på det. Jag gjorde då något oerhört korkat. Nämligen att googla på symtomen och dess smärtlindring. Alla länkar ledde mig till Palliativ vård det vill säga vård i livets slutskede.
Så under tiden jag hasade omkring i livets slutskede och i tron om att hela buken och hjärnan var full av metastaser så åkte Lasse och Alva till byggmarknaden.
De beställde mosaiken till badrumsgolvet, köpte reglar och takpanel till badrumstaket och mängder av olika skruvar.
Nu måste jag bara bli lite piggare så att jag kan börja måla panelen för det kan inte Lasse. Det räcker med att titta på garagedörrarna, där vi målade en var, för att förstå varför jag måste bli piggare. Hans dörr blev katastrofal!

På kvällen spelade Lasse och barnen sällskapsspel och vi åt äntligen upp den kallrökta laxen som Adam suktat över hela veckan innan vi bänkade oss framför Köpinggänget.

8 kommentarer:

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Jag läser din blogg men har sällan kommenterat..har ej heller full koll på hur spridd din cancer är men kanske du redan läst denna blogg; http://tarmcancer.blogspot.com/2009_12_01_archive.html där man i paris lyckas rädda personen och skurit bort tumörer i hans lever..
Hoppas du slipper ha ont-beundrar hur du kämpar i vardagen..jag vet hur tufft det är då jag blev hjärnopererad,gravid och mamma till 3 andra troll..någonstans tappade jag bort mig själv men jisses vad rädd jag var..nu,snart 2 år senare tycker jag mig funnit en väg tillbaka. Kram på dig

Anonym sa...

palliativ vård är när sjukdom inte längre kan botas...det finns ingen tidsaspekt i det man kan leva både en kortare och en längre tid... idag delas den palliativa vården in i en tidig och sen palliativ fas. det är den sena som är vård i livets slutskede...

Jag är Elisabeth sa...

Vi bestämmer i så fall att du och jag är i den TIDIGA fasen av livets slutskede. Förstår inte varför du inte får några mer svar på din lever? Kortison borde ju minska svullnaden. Och varför är den så svullen? Min är ju självklart också rejält förstorad då det kryllar med skitsjukdom i den, men jag lider inte utav det som du. Hoppas du mår bättre snart. Tänker på dig.
Nattikramen

Anonym sa...

Det där med palliativ har jag också reagerat över!!!!Men det betyder bara att det är icke botbart, inte "i livets slutskede" som man har fått för sej! Hoppas det känns bättre. Kan du inte äta smärtstillande mot din värk?? Kram Anna-Lisa

gladmymlan sa...

hej vännen! hoppas att din lever lugnar sig, här är inget "slutskede" så det så! jag har ju följt dej efter att jag såg länk från Sabina, och sen köpte er fina bok, och jag tycker du är så enormt stark, som fortsätter ditt liv, fast Herr C jagar dej. Det är klart att du ska klara dej ur det här, vet en vän till en vän som i alla fall levt femton år med sin bröstcancer (spridd) hittills.. strunta i att googla, strunta i oros-kråkor, du verkar vara en så jättefin tjej, med en så fin familj och du grejjar det här. läste om en man som gav en donation på 50 mille till bc-forskning och dom tror att om två tre år ska dom finna ett bra medel mot det...
håll ut. som du så bra gör redan! storkram till dej!!!
anna

Anonym sa...

Hej Ulrica
hoppas att din smärts blir lugnare .du är en härlig människa.
Kram Natalie

Fillis sa...

Ja man ska ju inte googla sina symptom har jag hört, men det är otroligt roligt skrivit av dig om en sån tragisk sak som pallitativ vård. Men man måste ha lite humor även om man är väldigt sjuk, hur skulle det annars gå ;) Kul för Adam förresten det är alltid roligt när det går bra för ens barn, man blir så stolt. Kramisar

VidSidanAvCancer sa...

Hej, usch, att googla på nätet ger sällan upplyftande kunskap, det är gammal negativ fakta och helt onyanserad utifrån individuell status, alla gör nog misstaget att söka där..
Hoppas du har en bättre dag idag! Tänker på dig ofta, kikar in då o då - faktiskt när jag behöver styrka o kraft! Beundrar dig mitt i all bedrövelse, du är en underbar fantastisk mor o kvinna! Kämpa på! Stor kram