tisdag 19 januari 2010

Gargamel.

Igår ringde jag Radiumhemmet och talade om att jag var trött på min svullna mage/lever och på att ha ont. Jag undrade om jag kunde börja med kortison för att få ner svullnaden och därmed eventuellt få mindre ont. Jo det gick bra. Då undrade jag om jag kunde mixtra med dosen tills jag själv var nöjd. Även det gick bra.
På min fråga om jag skulle sätta ut de mediciner som skulle kunna påverka resultatet av undersökningarna jag ska göra i veckan fick jag inget svar. Jag tycker det låter märkligt att göra undersökningar på organ där jag tar preparat för att "göra det bättre". Hur tillförlitligt blir då resultatet/provsvaret?!

Igår kväll fick jag äntligen min efterlängtade fruktsallad. Lasse skär äpple, päron, banan, kiwi och extra mycket apelsin i extremt små bitar. Den får gärna goffa till sig över natten men inte igår för jag var för sugen...

Idag känner jag mig som Gargamel, den elaka trollkarlen i smurfarna, när jag mixtrar med kortisondosen. Men faktum är att det redan känns lite bättre. Jag hade tänkt att gå till mormor för att fira hennes 85-årsdag ikväll. Men hon vill absolut inte att någon kommer. Tråkigt men man måste väl göra som hon vill. Så nu måste jag klura ut något lämpligt platt paket som går ner i hennes brevinkast...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på kvällskvisten. Hoppas kortsonet får dig på gång igen.Fruktsallad med en massa vitaminer gör gott i vinterkylan.Tror jag tar efter det imorgon efter ett tidigt besök på Thorax.Kram från vinsta.

Carina sa...

Hejhej!
Lämnar bara en snabb kommnetar då jag precis ramlade in här från... ja du, det minns jag inte ens... förmodligen någon blogg om cancer då jag, enligt min man T, läser för många sådana... :-/
Finns en anledning dock, då vår familj drabbades hårt av cancer då min pappa fick diagnosen elakartad hjärntumör precis när jag fått mitt första barn 2005... Svåra månader som följde...
Ser att du bor nära mig, jag bor i Ålsten, Bromma och ska försöka lösa lite mer imorgon kväll. Måste dock lägga mig nu, jag åkte på jour på dagis imorgon (kooperativ) då flera fröknar har kräksjukan.. Kramar så länge/C

Anonym sa...

Hej Ulrica.
skönt att kortsonet fungerar.Jätte gott med frukt sallad:).
Idag ska jag till återbesök efter operationen....
önkar dig en bra dag,du är underbar...
Kram Natalie

Anonym sa...

Heja på Ulrika, själv är bäste dräng. Du fixar nog bäst med kortisonet, skönt att du känner att det funkar!
Anna

Anonym sa...

Tittar in på en chokladbit.

Säger bara om platta paket...
Trisslotter!!!
finns inget bättre.
Håller tummarna för proverna ska vara ok.
MVH Eva B

Anonym sa...

Hej Ulrika.
Ville bara ge dig tips på platt paket. Köp en korsordstidning och lägg en blomstercheck i den.
Ha det bra och ta hand om dig.
Jessica

Jag är Elisabeth sa...

Håller tummarna att det blir bättre med kortisonen. Jag åt 16 tabletter om dagen ett tag och det hjälpte snabbt och det onda försvann, sedan trappade jag ner till 10 per dag och det låg jag nog på en månad innan jag försiktigt trappade ner ytterligare.
Nattikramen.