måndag 25 januari 2010

Helgen.

Nu har jag mixtrat klart med kortisonet. Jag har hittat en dos där jag slipper den värsta smärtan i levern och de värsta biverkningarna av kortisonet. Det gör att jag har mer ork och lust och känner mig mer aktiv och positiv.

I fredags förmiddag började jag och Doris med en lång och skön promenad. Vi hann precis hem igen för att jag skulle hinna äta lite lunch innan datortomografin. Man får nämligen inte äta på tre timmar innan undersökningen börjar för att bilderna ska bli så bra som möjligt och jag hade en tid bokad till klockan två. Lasse hämtade mig så att jag hade god tid på mig att dricka upp vattnet innan resan in och ut ur röret började. Jag är så tacksam över att han är med mig på alla sjukhusbesök. Det betyder så mycket.

Pa hade erbjudit sig att se efter vårt lilla hjärta under tiden vi var på sjukhuset. Så när undersökningen var gjord passade vi på att hämta våra beställda mosaikplattor och köpa det kakel vi behöver till badrummet.
Stackars Wembley, som han fick kämpa hem med all last!

Fredagskvällen spenderade vi i soffan framför Let´s dance och en mumsig blåbärspaj.

Jag har haft lite funderingar en längre tid kring det här med Adams present. Att han fyller 15 känns lite "stort" och därför vill jag ge honom något speciellt/fint/vettigt.
Det har gått fort den sista tiden och i lördags fick jag lite panik över att det bara var en vecka kvar till den stora dagen.
Men det jag kom på och det vi i all hast åkte iväg och köpte är jag väldigt nöjd med. Det ska bli väldigt spännande att se vad han tycker.

När vi köpt paketet åkte vi och handlade förnödenheter till hans bjudning och fortsatte sedan till blippaffären för att fylla på köksskåpen en aning.
Väl hemma igen började vi röja lite i våra förråd för det är mycket som måste plockas undan och skyddas inför renoveringen.

En god fiskgryta, hemmagjord semla och det sista avsnittet av Stjärnorna på slottet fick bli lördagskvällens begivenhet. Det är nästan pensionärsvarning på den meningen...

Söndagen började med en skön, lång och vårlik promenad med Doris. Solen lös, fåglarna sjöng och vi blev lagom röda om kinderna. Sedan fortsatte vi med att röja, plocka undan och planera inför renoveringen. Det är mycket att tänka på!
Framåt eftermiddagen kom Ma och Pa hit för att byta gardiner, baka matbröd och sätta upp de sista reglarna i badrumstaket.

På kvällen åkte Lasse och hämtade Alva som ville komma hit för att se Köpinggänget tillsammans med oss och slippa åka buss till skolan idag. Mysigt!

Idag börjar en barnvecka och då är allt som det alltid borde vara.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Va skönt att allt är ok:)
Karre

Anonym sa...

Så roligt att höra att du fått till det med cortisonet...vad menas med blippaffären???

Anonym sa...

Hej Ulrica,

Är du en av dem som också blivit utförsäkrad från Försäkringskassan? Måste vara tungt ekonomiskt att vara sjukskriven så länge.

gladmymlan sa...

går in o läser din blogg varje dag, och ska det verkligen vara såna smärtor från levern? kan dom inte operera den, eller har du redan opererat en gång?
jag var mkt inne "hos" sabina, tankar går ofta till henne och hur hon kämpade...det var så jag hittade till din blogg!

nu har jag ju vän som själv drabbats av bc, och det är bara en enda lång väntan mellan operationer och röntgenbesked och operation och onkologbesök...att denna skitidiot till sjukdom inte bara kan bli förbjuden!

vill egentligen inte mer än att sända några rader till dej att du verkar vara en fin jordnära tjej, och att jag hoppas att din lever skärper till sig!
storkram till dej!

Jenny sa...

Skönt att du hittat rätt dos på kortisonet.

Ska bli spännande att höra vad Adam fick i present sen.

Kram!

Amanda sa...

hej ulrica..blir glad av o läsa ditt inlägg att du mår relativt bra just nu..måste kännas skönt både för dig o dina nära..önskar er en fin vecka. kramar!

Mette sa...

Härligt att du fått mer ork nu.
Kram Mette