tisdag 2 februari 2010

Provsvar.

Tidigt igår morse trillade de in, hantverkarna. Alva hade hunnit iväg till skolan och Doris var redo att tillsammans med Ma gå morgonpromenad och mata änderna nere vid Maltesholmsbadet.

Klockan nio hade jag en tid inbokad på Radiumhemmet för att få svar på mina senaste undersökningar så Lasse och jag begav oss dit.

Resultat enligt följande:

* Svårbedömda sammanväxta metastaser i levern. En del kan ha tilltagit och en del kan ha gått in i nekros (död).

* Oförändrade metastaser i skelettdelarna.

* Ett under omständigheterna väl fungerande hjärta.

* Mycket förhöjda levervärden. Vilket förklarar min okontrollerbara trötthet, smärta och otroligt svullna buk.

* Ingen övrig spridning.

Det höga levervärdet kan bero på att medicinen är för stark, att levern jobbar på för att ta hand om eventuell tumördöd eller att den är så påverkad av alla tumörer att den "börjar ge upp".
Som första steg lämnade jag ett nytt blodprov igår och cellgiftet jag skulle fått på torsdag sätts ut.
De senaste dagarna har även fötterna och benen svullnat ordentligt så jag har ökat mitt kortison- och vätskedrivandeintag med hopp om bättring inom en snar framtid.

Efter sjukhusbesöket åkte jag hem till hantverkarna och vår inplastade nedervåning igen. Jag hade några timmar på mig att göra det beboeligt innan Lasse och det lilla förvirrade djuret kom hem.
Det blev mysigt och kändes nästan som om vi campade genom att bo på så liten yta med nerpackade kläder och tandborsten i necessären.
Men det var konstigt också att Lasse gick in och la sig i Alvas rum efter han pussat mig god natt. Jag vill ju ha honom nära...

7 kommentarer:

Jenny sa...

Vad innebär nekros?
Svårt att bedömma hur det står till med dig utifrån provsvaren, bra eller dåligt eller både och.

Vi får hoppas att din kropp fightas på bra!!

Kram!

Okki sa...

Rätta mig om jag fel...
men jag tolkade provsvaren som att det inte var helt bläcksvart.
Eller är jag helt ute och cyklar?

I vilket fall som helst
Massor med styrka och kärlek till dig!

Kramas Okki

gladmymlan sa...

ja du. vad säger man?! men levertransplantation är uteslutet eller? kanske inte ens finns sånt? men dom säger ju att levern växer ut igen, kan dom inte gå in och ta bort alla hemska tumörer. tycker man?

borde det inte gå att göra något sånt. storkram till dej!

Anonym sa...

Hoppas kortisonet gör dig lite piggare och att vätskedrivande får ner svullnaden.
Kramar genom etern från Vinsta

Anonym sa...

Usch, Jag lider verkligen med Dig !

Sänder Varma Kramar../Nicka

Anonym sa...

Kära Ulrica - vilken enorm styrka du visar genom att du klarar av att spalta upp det läkaren sagt.

Jag vill också tro att det går åt rätt håll. Dvs att tumörerna krymper.

Men, undrar också: Går det inte att operera bort delar av levern?

Vet att flera gjort denna leveroperation och det gått bra.

För lever växer ut igen. Låter härligt att levern verkligen gör det.

Och någon undrade om levertransplantation. Jobbigt, men finns möjligheten?

Får du cellgifter annars regelbundet?

Hur har dina vita blodkroppar reagerat?

Jag har själv cancer och får cellgifter. Så jag vet hur jobbigt det är.

Och mina vita blodkroppar har gått ner. Inte roligt. Blir lessen.
Jag är också trött trött.
Och jag har konstiga smärtor i buken.

Kram till till Ulrica, tack att du har blogg. Önskar dig allt gott i den takt-det-går. Kram, Sara

Anonym sa...

Hej Ulrica. Jag har under en lång tid följt din urstarka kamp mot din sjukdom.

Jag är full av beundran för dej och din familj.Tänker dagligen på dej och ibland ser jag dej när du är ute med Doris.
Ha det så bra ni någonsin kan .
Kram Kerstin