fredag 12 februari 2010

Glass.

Arbetet med renoveringen fortskrider och jag måste ge ALLA dozar en stor eloge för att de visar sådan hänsyn och jobbar på så smidigt och tyst.

Adam kom iväg till Finland som han skulle igår. I dag har vi fått meddelande om att resan gick bra och att han var bäst på plan efter dagens match och fick en vimpel av motståndarlaget för det. Det känns bra.

Igår skickade jag Lasse och Alva till blippaffären med en handlingslista under tiden Ma och Pa såg efter mig. Trots att det stod glass på den kom de hem utan Ben & Jerry glass till mig. De får fortfarande äta upp sitt misstag genom pikar från mig.

Jag befinner mig fortfarande i soffan och är mycket trött. I dag har vi haft besök av ASIH som ska bistå oss med hjälpmedel. Det känns kränkande och förnedrande att ha kommit så här långt och inte kunna klara mig själv längre.

Ett stort tack för alla fina blombuketter och alla smarriga chokladaskar som jag fått idag.

Dagens måste: Tänk kärlek!

51 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker på dig och din familj.

Carola sa...

Massa kärlek till dig från mig <3 <3 <3

Sofie sa...

Tänker på er allihop. Hoppas du mår så bra du kan!

Lotha sa...

Glass är alltid bra tror jag ...
ALL KÄRLEK till dig och de dina !!!
Kram Lotha

Anonym sa...

kärlek till världens finaste Lulle och till din familj. Kärlek. Magdalena, Arthurs och Samuels mamma.

Lotta L sa...

Hej, den här negativa vändningen kom så plötsligt att jag inte kunnat formulera någon kommentar förrän nu. Jag har följt dig länge, gillar din humor och uppskattar ditt sätt att skriva och berätta om livet. Jag vill att du ska få fortsätta gå ut med hunden, krama din man och dina barn, njuta av chokladpraliner och ... allt.
Varma kärleksfulla tankar till dig och din familj

Sandra sa...

Jag har följt dej länge, men inte kommenterat speciellt flitigt..

Du finns i mina tankar...ständigt!

Varma kramar från mig till dig!

Ullebulle sa...

Finns inga ord. Kärlek!

Anonym sa...

Förstår dina känslor kring detta med hjälp i hemmet. Just så har jag många gånger tänkt att jag också skulle känna, kränkt. Man hör aldrig eller sällan ngn yppa det när de hamnar i en sån situation, men jag tror det är sunt att känna så, att försöka så gott man kan att klara det man orkar (om än så lite)& att få ha kvar den intregritet man behöver för sig själv. Det är ju dock toppen att hjälpen finns, men som sagt förstår dina tankar så väl.

Stor Varm Kram "en trogen bloggläsare"

Malin.E sa...

Tankarna går till dig och din familj massa styrkekramar från mig...njut varje minut..

Cecilia sa...

Kära Ulrica
Klockan är mycket och det är natt. Men kände att jag igen ville skriva några rader till Dig.

Jag har egentligen inga bra-ord och är chockad över den vändning som ditt liv har tagit.
Förstår verkligen dina tankar om din situation.

Ulrica, det känns som du är en vän utan att vi känner varandra.
Och som vän önskar jag Dig ju det allra bästa.

Du måste få må så bra du bara kan och jag vill läsa i din blogg många många dagar framåt.

Kram till din käre make och barnen och dina syskon och föräldrar.
Lider med Er alla.

Men, det måste bli bra. Det måste.

Hoppas du får din glass. Ulrica, du är verkligen en genuint härlig person och vilken humor du ändå har. Att du vill ha den där glassen de glömde.
Imorgon köper de nog glassen.

Kram, kram, Cecilia

Anonym sa...

Jag har följt din blogg sedan jag läste den fantastiska boken om er tre kämpar. Oerhört stort av dig att dela med dig av din vardag och din sjukdom.
Skickar kärlek och styrka till dig och dina nära och kära.
/Anna

Monica sa...

Som många andra har jag följ dig länge, liksom jag gjorde med Sabina.
Inte kommenterat men tänkt mycket och imponerats över din enorma positiva livsvilja.
Det vände så fort att man inte riktigt förstår vad som händer.
Jag minns när jag själv vårdades på sjukhus för flera år sedan efter en operation som kunde ha slutat mycket illa. Känslan över att inte kunna sköta mig själv var så jobbig. Inte kunna tvätta mig ens på de mest privata delarna av kroppen, inte kunna gå på toaletten ja allt!
Men man lär sig att acceptera situationen när man inte har något val. Jobbade själv inom vården vilket hjälpte mig oerhört.
Tänk på att de som hjälper dig har det som ett jobb. De gör det varje dag varje timme. Det blir inte så personligt om man tänker så.
Sen kan man ju alltid krypa in i sitt allra innersta rum under tiden och bara koppla av. Där ingen ser att man gråter av känslan att inte ha något kvar av sin integritet. De gör sitt jobb och sen går de till nästa besök. Då kan man komma ut igen och fortsätta leva.

kämpa på Ulrica även om det är i motvind just nu.
Vi alla som följer dig runt om i Sverige och världen har dig och din familj i våra tankar.
Kram!

Okki sa...

Tänker på dig och din fina familj.
Hittar inget vettigt att säga...
vill bara att du ska veta att vi är många som tänker på dig.

Massor med styrkekramar
Okki

Anonym sa...

Ulrika, jag har jobbat med att ta hand om utsatta människor. Tvättat och hjälpt med toalett bestyr mm. Aldrig någonsin har jag tänkt att människorna var ömkliga eller likande. Tvärtom har jag en insikt om att detta kan hända VEM SOM HELST!!! Människans värde sitter i hjärtat och vem man är. Jag förstår att du kan känna dig förnedrad men jag lovar dig att dem som kommer att hjälpa dig inte för en sekund tänker på så vis!!! Kramar bästa Ulrica

Anonym sa...

Jag vill bara skicka en massa varma styrkekramar till dig och din familj!! Tänker på er väldigt ofta!

Maigiz sa...

När jag skrev glass på inköpslistan en gång så kom min man hem med Piggelin :P då är det bättre att vara utan.

Helene sa...

Ofattbart att det vändet till det otroligt negativa läget så fort.
Tänker på dig och din familj.
Kramar i massor.

Hemmamamman sa...

Hittar inte orden idag...men tänker också KÄRLEK!

Anonym sa...

Tänker på dig och din familj.
Kram från Carina, en trogen läsare.

Anonym sa...

Hej Ulrica!
Rekommenderar dig att läsa "Tisdagarna med Morris" om du orkar. Huvudpersonen drabbas av ALS och blir helt beroende av hjälp från andra. Han vänder detta till något positivt som han kan njuta av.
Önskar av hela mitt hjärta att du finner frid i själ och hjärta och att den sista oundvikliga tiden blir en fin tid för dig och din familj. Önskar även att denna hemska sjukdom skulle försvinna för gott från mänskligheten. Så mycket ont och lidande den orsakar för så många människor.
Varma tankar från Anette

Anna sa...

Ska försöka ta till mig ditt ord idag. Kärlek.

Trixie sa...

Glass är aldrig fel.

Många tankar till dig med familj. <3

Anonym sa...

Du har lärt mig att ta vara på livet och inte haka upp sig på småsaker. Tänker på Dig och din familj. Detta kan hända vem som helst så visst ska man värdesätta livet som frisk. Hoppas du fått din glass nu!! All kärlek till dig. Annika

Anonym sa...

Massa kärlek! <3
kram Millaz

Anonym sa...

Jag läste ngt i en bok en gång, där huvudpersonen säger till sin sjuka mor:
"det är bara din sjuka kropp som ställer till det...det är inte DU!"
Precis så känner man som sjukvårdspersonal,man ser människans "själ"...resten är bara ett jobb.
Tänker på er alla....kram Siss

Anonym sa...

Fina Ulrica,

Jag är så ledsen för din o din familjs skull! Jag blev alldeles chockad när jag läste den senaste tråkiga prognosen, jag har hela tiden trott att du skulle klara den här förbannade skitsjukdomen. Jag har mist båda mina föräldrar i cancer...idag är det exakt 28 år sedan min mamma dog.
Vad jag önskar att cancerforskningen går framåt och att man finner bot så ingen någonsin ska behöva gå igenom det du och andra fått göra.

Jag ber ändå till "högre makter" att det ska ske ett mirakel så det vänder för din del.

Mina varmaste hälsningar och styrkekramar,

Karin i Malmö

Anonym sa...

Ulrica, jag önskar du kunde få vakna upp från den här mardrömmen.. Du och din familj finns i mina tankar flera gånger om dan. Önskar det var något jag kunde göra.. Skickar i alla fall massor med kramar till dig!

Lejonkvinnan sa...

Hoppas du har fått glass nu!
Tänker på dig och skickar kärlek genom cyberrymden till dig!!

Kram

Birthe sa...

Alskade van! Tanker pa dig!!

Massor av kramar!

P.S. Skriver detta i Sydafrika darav inga prickar D.S

Maria sa...

Massa kramar till dig....Klart du ska B&J glass. De får väl göra en runda till.

Anonym sa...

Men skicka GENAST en springare för B&J to you! Kram och många tankar/Mena

Josefine sa...

Ulrica, jag har inget klokt att skriva. Tänker på Dig och Din fina familj.
Kramar, Josefine

Anonym sa...

Hej Ulrica!!!
Följer även vimmelmammans blogg....
även hon hade ju lever metastaser o gick ju igenom en stor lyckad operation där man tog bort met. + halva levern, o allt verkat gå bra...har detta aldrig varit aktuellt i ditt fall??????
Bara du fått prova alla utvägar, det e ju de viktiga....Kram Annalena m sina två Ungerska Vizslor

Anonym sa...

Hej Ulrika!
Sänder hälsningar till Dig och din familj! Jag önskar Dig och de dina en underbar alla hjärtans dag! Du skänker så mycket värme och kärlek till alla och jag hoppas att du får mer tillbaka. Jag hoppas fortfarande på under så att det goda vinner över det onda.
Du har en underbar förmåga att förmedla vad som är viktigt här i livet!
stor kram från Anki

Anonym sa...

Fått nån glas ännu....hoppas det!

Cecilia sa...

Allra käraste Ulrica. Vill sända en kram till Dig.

Jag har copy-erat det som en tjej skrivit här (hoppas det går bra), för hon skrev så fint:

"Sänder hälsningar till Dig och din familj! Jag önskar Dig och de dina en underbar alla hjärtans dag! Du skänker så mycket värme och kärlek till alla och jag hoppas att du får mer tillbaka. Jag hoppas fortfarande på under så att det goda vinner över det onda.
Du har en underbar förmåga att förmedla vad som är viktigt här i livet"! copyerat.

Jag känner lika som tjejen.

KRAM på allahjärtansDag, Cecilia

Anonym sa...

Hej kära Ulrica
tänker på dig flera flera gånger varje dag.Jag ber för dig till Gud , du finns mina tankar even när jag sover.
du är en fin person.
många varma kramar till dig.

Mette sa...

Det är så smärtsamt att läsa dina blogginlägg nu.Mina ord blir så små.
Tänker mkt på dig o dina kära.Jag har varit en trogen bloggläsare länge nu.Jag gillar dina inlägg o din intrigitet.Vet du Ulrika? För mig är du bilden i boken. Du far fram med båten med vinden i håret.Fotografen livrädd men du har så roligt o njuter.Det är du för mig. Ni tre är mina tre muskeltörer.Modiga och starka i kamp mot fienden.
Massa kärlek till dig på alla hjärtans dag.
Kram från Mette

Petra sa...

Har kikat i din chokladask under lång tid, men aldrig lämnat tassavtryck förrän nu. Tänker på dig varje dag - du är en underbar människa! Massor av kärlek till dig och din fina familj!
Kramar!

Anonym sa...

Även fast jag som har följt dig så länge vetat om att den här dagen skulle komma så kan jag inte riktigt ta in det..

Konstigt att man kan känna så mycket kärlek och sympati för någon som jag aldrig har mött.
Mina tankar finns där hos dig och de dina.

Du lär mig mycket var gång jag är här o norpar lite chokladbitar.

Stor kram Gabriella från skåne

Anonym sa...

Idag är det extra mycket kärlek. En ask chokladhjärtan till dig! Hoppas du kan njuta av dina kära idag!
Kram Mia

Ingela sa...

Som många säger..du känns som en vän, fast man inte träffat dig. Det gör ont att läsa om det hemska ni går igenom. Jag tänker på dig och din familj och önskar er styrka, tröst och kärlek.
Kram från en vän du aldrig träffat.

Cecilia sa...

Ulrica, Ulrica.
Hur har du det? Tänker så mycket på dig och din familj.
Önskar att just denna Alla-Hjärtans-Dag ska få vara en fin dag för dig.

Väntar på att få läsa dina fina rader igen. Men, förstår om du inte orkar.
Du behöver ju prioritera och ta hand om din ork.

Kram, Cecilia

Anonym sa...

Lulle= styrka,kärlek,glädje,humor & envis. Fortsätt så! Envisa styrkekramar från Annika

Anonym sa...

Den största bukett uppmuntrande rosor till dig - det är du värd!
Kram
Yvonne

Anonym sa...

Sänder över massor med styrkekramar till dig.
Tänker på er!

Kram Åsa

Anonym sa...

Tänker på dej och skickar varma hälsningar.

Anonym sa...

Tänker mycket på dig Ulrica! Ja även din familj. Verkligen tråkiga besked den senaste tiden. Umgås med dina nära och kära så mycket du kan!
kram från Marie

Anonym sa...

Saknar dina rader. Hoppas du har det bra med familjen.
Kramar från en beundrarinna

Anonym sa...

Nej. nej. nej. Nej.

Jag vill att sånt här ska sluta lyckligt. att allt vänder, blir bra igen. Att Ulrica blir frisk och får vara med sin familj resten av livet.
Njuta av barnen, av kärleken, av livet.

Varför händer sånt här?

jag lider med er allihopa.