tisdag 17 februari 2015

Fem år

Hej alla bloggläsare (enligt statistiken är ni fortfarande en hel del, vilket är helt fantastiskt).
I dag har det gått fem år sedan Ulrica somnade in och jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett inlägg som jag gjorde på Facebook i dag...
- - - - - - - - - - -
I dag, för fem år sedan, tryckte någon på paus och mitt liv stannade upp.
Det var dagen då min älskade fru Ulrica gick bort.


Det började egentligen några år tidigare.
Hösten 2006 var vi väldigt lyckliga. Vi hade varit tillsammans några år, hade Ulricas barn, Adam och Alva, varannan vecka och bodde sedan ett år i ett hus på Vällingbyhöjden. Dessutom var Ulrica gravid med vårt första gemensamma barn.
Under hösten hade Ulrica börjat få ont i magen. Det dök upp då och då med någon veckas mellanrum och vi hade, efter en del sökande på nätet och bläddrande i böcker, kommit fram till att det måste vara gallsten.
Det magonda kom allt oftare och den 1 december 2006 åkte vi till Läkarhuset i Vällingby för att se vad som kunde göras åt det. De sa att de inte vågade ställa någon diagnos när det gällde magåkommor, utan vi hänvisades till S:t Görans sjukhus i stället.


Vi kände ingen speciell oro när vi var på väg dit. Vi hade faktiskt ingen som helst tanke på att det skulle kunna ha något att göra med den bröstcancer Ulrica hade haft flera år tidigare, en cancer hon var "frisk" från.


Väl framme undersöktes och röntgades Ulrica. Läkarna tyckte också att gallsten var en trolig orsak till Ulricas tillstånd och det beslutades att hon skulle stanna kvar på sjukhuset över natten.
Jag åkte tillbaka hem och hämtade tandborste och andra nödvändiga saker. På vägen till sjukhuset stannade jag och köpte senaste numret av tidningen "Gravid".


Strax efter att jag kommit till sjukhuset kom en doktor och bad att få tala med oss. Vi fick gå in i ett litet rum och han sa som det var; det fanns inga tecken på gallsten, däremot kunde han se "spridda förändringar på levern". Precis så sa han och jag kommer aldrig glömma de orden.


De närmaste dagarna var intensiva, en massa undersökningar och samtal med läkare. Den gamla bröstcancern hade överlevt och spritt sig till levern och till skelettet. Den hade dessutom ändrat form och var betydligt mer aggressiv, så nu var det bråttom.
Barnet skulle bort, det gick inte att inleda någon behandling av Ulrica om hon var gravid. Vi hade inget val.
Fostret, som egentligen skulle varit en flicka på snart åtta år, togs bort 12 veckor gammal. Hon skulle hetat Engla.


Den 1 december 2006 var en fredag. På måndagen skulle Ulricas barn, Adam och Alva, elva och åtta år gamla, komma till oss. Att berätta för dem vad som hade hänt är bland det jobbigaste jag har gjort.


I samband med att fostret skulle tas bort fick vi prata med sjukhusprästen på Karolinska sjukhuset. Hon var så bra och förstående och ordnade så att vi kunde ta farväl av vår lilla flicka i sjukhuskapellet. Vi tände ljus och prästen läste några ord. Sedan satt Ulrica och jag kvar länge och bara grät.
Det var så mycket vi hade trott att vi skulle hinna med i vårt liv, så mycket vi hade velat göra. En av sakerna var att gifta oss, så den 18 december, bara 17 dagar efter det fruktansvärda beskedet, vigde samma präst oss där inne i sjukhuskapellet. En fantastiskt fin dag bland alla hemska dagar vi levde i då.


Det finns så mycket jag skulle kunna berätta om tiden som följde, en tid som innehöll så mycket oro och förtvivlan, men även väldigt mycket glädje och inte minst kärlek.
I juli 2008 började Ulrica blogga om vårt liv. Ni som inte läst bloggen (och även ni andra, förstås) får gärna göra det. Adressen är http://ulricasboxofchocolate.blogspot.se/


Är det något jag har lärt mig av allt det här är det att man måste ta tillvara på den tid man får, man vet aldrig hur lång tid man har på sig.


Nu är jag lycklig igen. Jag har träffat världens finaste Anna och jag älskar henne väldigt väldigt mycket.
Jag trodde faktiskt inte att jag skulle kunna ha det så här bra igen.


Jag avslutar som Ulrica så ofta gjorde: Tänk kärlek!
- - - - - - - - - - -


För er mina kära bloggläsare vill jag också berätta att Adam verkligen kom iväg till USA och pluggar på för fullt långt där borta och han har spenderat mer än en helg på Manhattan. Han har det nog inte så dumt...
Doris kastrerades i höstas och slipper nu alla bekymmer som löpet förde med sig. Hon mår hur bra som helst och är lika fin som vanligt.
Alva går på gymnasiet och vi brukar träffas då och då och gå på restaurang eller bio eller helt enkelt laga en god middag (hon är duktig på sådant) och se någon bra film hemma.
Anna och jag är väldigt kära och trivs superbra i vår lägenhet och i Gamla Råsunda. Vi har dessutom gått ner i tid och har numera lediga måndagar tillsammans som vi spenderar på bästa tänkbara sätt...


Hoppas ni har det bra därute och att ni tar hand om varandra.
Vi hörs snart igen.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Fint att höra av dig och att ni alla mår bra.

Jag följde Ulrika, Hanne och Sabinas bloggar under några år och läste även boken som handlade om dem.

Kram, Anna

Anonym sa...

Vi tänker kärlek ��

Anonym sa...

Tack för dina uppdateringar. Härligt att höra att du har det bra, är lycklig och tar vara på livet så som det är nu.

Ofta dyker Ulrikas meningar och tankar upp hos mig, och jag går tillbaka i bloggen ibland.

Tänker kärlek, på ett sätt som jag inte gjorde innan jag "hittade" Ulrika.

Kärleken är allt, alltid.

Lev idag, lev fullt.

Kram Annie

Carola sa...

Åhhh Lasse, ni finns så ofta i mina tankar, jag bor nära Mösseberg kurort och varje gång jag är där "ser" jag Ulrica, det var så tokigt så när hon var där sista ggn för då var jag i Vällingby och besökte en vän. Ulrica skrev om det i sin blogg att hon skulle träffat en nätkompis men hon åkte till Vällingby.
Det är härligt att få veta att du och barnen har det bra.
Många kramar från Carola i Falköping

Anonym sa...

Gott att läsa att du har det så bra och att det går bra för kidsen också. Kommer nog alltid att då och då kika in här för att se om du skrivit något. Att släppa Ulricas blogg går liksom inte.
Allt gott!

/Maggie

Sara sa...

Så härligt att höra att du/ni och barnen har det bra =)

Anonym sa...

Tack for uppdatering, lycka till// Thomas

Johanna sa...

Härligt att höra att ni alla har det bra!
Tack för att du uppdaterar.
Det låter lovande med att "vi hörs snart igen", det ser jag fram emot:)!
Allt gott!

Sirpa sa...

Så fint du har skrivit Lasse...tack för uppdateringen. Det är så roligt att livet fortsätter på det bästa tänkbara sätt. Är också glad att det går bra för Alva och Adam o att ni verkar ha så fin kontakt med varandra. Jag måste säga att jag tänker också på både Ulrika och Sabina när jag går eller åker förbi Mösseberg kurort under våra besök hos släktingar i Falköping. Önskar Dig och Anna all lycka i framtiden
Många kramar Sirpa/ Sabinas mamma

Anonym sa...

Tack för din uppdatering som jag så längtat efter. Roligt att höra att du och barnen har så fin kontakt och att livet är snällt mot dig. När jag tänker på dig tänker jag godhet och äkthet. När jag tänker på er alla tänker jag Kärlek. Ser fram emot nästa uppdatering.
Bittan

Anonym sa...

Jag tänker kärlek ❤️ tack!

Helen sa...

Tittar in då och då, nu var det mycket länge sen..men ibland kommer tankarna upp på Sabina och Ulrica och andra jag har följt...ibland behöver man bli påmind om hur tacksam man ska vara över att få vara frisk...stor kram till er, kul att du har hittat en ny kärlek, fint att du har kontakt med barnen fortfarande...kram från en bloggläsare

Ann Solander sa...

Tack för uppdatering och så skönt att höra att du mår bra. 5 år är en lång tid, men ändå känns det som jag följde bloggen alldeles nyligen.

Tänk kärlek är något jag numer alltid har med mig och det tackar jag Ulrika för :-)

Varm kram Ann

Anonym sa...

Tack för uppdateringen! Blir så rörd när jag läser detta!

Vilken fantastisk grej att ni också värdesätter er tid tillsammans på detta sätt.

Vill dela med mig om berättelsen om ett äldre par som jobbade så hårt hela livet och sparade varendakrona för att sen när de blev pensionärer skulle resa och upptäcka världen. Strax innan det i pension dör mannen ochhustrun blir blind av ögonsjukdom. Pengar på kontot var helt plötsligt inget värt.

Lev nu!! Tänk kärlek!!

Mona sa...

Jag önskar Er alla ett fint liv
Kram Mona

Mammatilltre sa...

Fina Lasse. Tittar in och märker att ett år har gått... Läser att ni tänker och lever kärlek.
Underbart!
Känner er inte och inte Ulrica, men följde och berördes och berörs.
Livet är stor och ofattbart.
Kram, Carin

Anonym sa...

Tack för din uppdatering, jag följde Ulricas sista tid på den här bloggen och tyckte att hon verkade så fantastisk. Så fint att läsa att du har ett gott liv fyllt av kärlek och att barnen klarar sig bra. Inget skulle glädja Ulrica mer! Så läser jag att du har flyttat till Gamla Filmstaden, där är det ju jättefint! Jag bodde alldeles i närheten i många år och stortrivdes, men nu har jag flyttat - följde kärleken!

Anonym sa...

trots att jag inte känner er egentligen så tänker jag på er ibland. Jag följde Ulrikas blogg ett tag.Fint att höra att både du och barnen har det bra.

Ha det bra / Susanne

Anonym sa...

Härligt att höra att ni har det bra. Tänk att man får vara med om livet som är så oförutsägbart! Kram Licelotte

Anonym sa...

Så härligt att ni alla har det bra. Denna bloggen fastnade i mitt hjärta och jag blev väldigt berörd av ert öde. Önskar er alla en fortsatt fin höst och hoppas snart på en liten uppdatering. Kram/ Tina

Anonym sa...

Var inne på Sabinas blogg, tänker också på Ulrica<3
//Karin