söndag 17 februari 2013

Tre år

Jag måste inleda med att tacka för alla kommentarer. Jag trodde aldrig att jag skulle få en sådan respons på min fråga om det fortfarande fanns några läsare kvar.
Eftersom det tydligen finns en del läsare, passar det väl bra att berätta vad som hänt de senaste sex månaderna...

Vår lägenhet i Gamla Råsunda är så fin. Nästan allt har kommit i ordning nu, och det finns nog ingen lägenhet som är så unik och mysig som vår.
Vi trivs jättebra, inte minst med omgivningen med sin småstadskänsla och natur. Då och då går Doris söndagspromenad runt Råstasjön, och där finns det ju svanar som man kan försöka nafsa efter om inte husse håller tillräckligt hårt i kopplet.
Den nya Friendsarenan ligger ju precis bredvid Råstasjön, och när vi står utanför porten hemma kan vi se den trona upp sig en bit bort åt vänster. Vi var förstås där på invigningen och vi kommer säkert hänga där en hel del i framtiden.

För ett tag sedan fyllde Adam 18 år. Jag skriver det igen: För ett tag sedan fyllde Adam 18 år.
Jag fattar ingenting...

Hans inträde i vuxenlivet (nåja, han är ju i alla fall myndig) innebär bland annat att han och några kompisar ska åka till Thailand nästa vecka. Hoppas att han inte tagit efter några dumheter med en Bacardi på balkongen om kvällarna. Kanske bäst att be honom höra av sig varje kväll. Inte alls pinsamt inför kompisarna.

Under tiden Ulrica var sjuk åkte vi ju på en hel del resor med barnen. Oftast åkte vi till Cypern, men vi var även på Rhodos och Teneriffa. Vi kunde inte tänka oss något bättre sätt att ta vara på tiden än att göra så mycket mysiga saker som möjligt med Adam och Alva. När man var på en sandstrand (eller vid en pool om barnen fick välja) var det lite lättare att glömma bort sjukdomen för ett stund.
Vid ett tillfälle hade vi bokat en resa till just Thailand, men när avresan närmade sig blev Ulrica sämre och vi var tvungna att avboka. Hon blev "bättre" igen och vi hann komma iväg på andra resor, men det var alltid svårt att boka in saker eftersom man inte visste hur sjukdomen, eller medicinerna för den delen, skulle påverka Ulrica längre fram. Ibland chansade vi och gjorde saker bara för att vi inte ville ställa in något som vi sett fram emot så länge.
Jag minns ett par tillfällen på Cypern då Ulrica fick kraftiga smärtor i buken. Det var på natten och vi satt vakna länge och höll om och tröstade varandra i tysthet för att inte barnen skulle vakna. Det var verkligen inte roligt, men Ulrica var en kämpe. Och min hjälte.

2008 fick vi ett brev från Försäkringskassan. I det förklarade de att det, för att få fortsatt sjukpenning, krävdes att ”sjukdomen är så svår att det finns ett påtagligt hot mot den sjukes liv inom de närmaste månaderna”. Ulrica levde i nästan två år efter det brevet. Hon hade mer än gärna orkat gå till det arbete som hon tyckte om så mycket, men hon kunde inte. Hoppas verkligen att de som är sjuka nu har ett bättre stöd än vad vi hade. Rubriken "Personlig assistans är ingen lyx, Reinfeldt" i Aftonbladet i dag pekar tyvärr inte på det.

Vi hörs igen.

Tänk kärlek!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att höra att det går så bra för dig och er, kramar!

Anonym sa...

Kan bara instämma; skönt att ditt och barnens liv går framåt. Att ni kan minnas men leva i nuet med dom människor som ni har omkring er. Din Anna är en fin tjej, ni passar så bra ihop. Ta vara på varandra och NJUT av livet ni har! KRAM till er båda! // Titti

Anonym sa...

Glad jag blev att läsa ditt inlägg. Solna är toppen, bott här i hela mitt liv. Förstår att Doris diggar sjöarna o fågellivet.
Tänker på er och tänker kärlek <3

Ismamma sa...

Åh, har det redan gått 3 år? Känns nästan lite ofattbart! Det känns som om det var igår jag läste både Ulricas och Sabinas bloggar...

Fast otroligt roligt att höra om ert nya liv tillsammans i nytt boende! Och att Adam numera är 18 år!

Läste på bloggen "Resten av livet" som skrivs av Jennys man (Jennys tankar och reflektioner) att även han hittat kärleken igen och det gör mig så glad! Glad för både dig och honom, härligt att kunna (som Titti skriver) både minnas det som varit men ändå gå vidare och leva i nuet!

Stor kram till er båda!

/Jeanette

Anonym sa...

Blev glatt överraskad när jag kikade in och såg att du varit inne och skrivit igen. Säger som de andra; kan inte fatta att det gått tre år sedan Ulrica somnade in. Oj, vad tiden går fort.
Kul att läsa om hur ditt liv gestaltar sig nu. Blir så glad för din skull och vad härligt att livet verkar gott också för barnen.

Fortsätt gärna lämna avtryck på Ulricas blogg. Vi är många som fortsatt att kika in...

Var rädd om dig!

Kram Maggie

Anonym sa...

Ulricas blogg återvänder jag till ofta. Blir så glad att du uppdatera så vi får fortsätta följa er. Lycka till med det fortsatta livet.
Bittan

Anonym sa...

Så roligt att höra att du/ni har det bra och att livet går vidare. Jag vet egentligen inte varför jag fortfarande har behov av att gå in på denna blogg men det känns som om Ulrika fortfarande finns så länge du berättar om ditt fortsatta liv. Trots att jag inte kände Ulrika eller dig och barnen, så har hennes engagerande texter gjort att hon känns som en vän. Vänner vill man aldrig ta farväl av, eller hur... Hoppas att du har ork och kraft att uppdatera bloggen ibland. Det känns oerhört positivt att få veta att du och barnen går vidare i livet och har det bra! Ha det bäst! Kram, Veronica

Anonym sa...

Härligt med en uppdatering hur det går för er Kram Katrine

Anonym sa...

Underbart att höra att Adam blivit en ung man med bra självförtroende som vågar sig ut i livet. Självförtroende kommer utav att vara älskad :)

Anita sa...

Lycka till med allt! <3

Anonym sa...

kikar in då och då och blev så glad över att läsa ditt inlägg!
Allt gott!

Mamma från Jämtland sa...

Tack Lasse för att du skriver lite om ditt och barnens liv! Under flera år följde jag Ulricas blogg (min första). Sen har jag det blivit två bloggar till som fångat mitt intresse. Men få skriver så bra som Ulrica!
Kram till dig och barnen och till din nya kärlek. Tänker ibland på det barn som var på väg...Livet kan vara så orättvist. Tack ännu en gång för att du skriver till oss!!

Lina sa...

Roligt att få läsa din ny inlägg! Jag tycker om att läsa om vad du skriver om. ;) // Lina

Nikki sa...

Hej!

Vill bara säga att dina uppdateringar är värda att vänta på! :-) Du skriver så fint om Ulrica och om ditt nya liv. Tänk att kunna känna så mycket på en och samma gång. Fantastiskt. Jag tror att många annars liksom lägger locket på och försöker att inte tänka eller känna för det som varit. Du är fantastisk på många vis men det förstod jag ju redan när jag läste vad Ulrica skrev!

Önskar dig allt gott!

Anonym sa...

Lasse, härligt att du uppdaterar. Livet förändras hela tiden men det är väl just det som är livet? Nu är det i alla fall så skönt med vår!
Kram Licelotte

Carola i Falköping sa...

Kikar in här då och då, tänker mycket på Ulrika och er andra.

Önskar er en fin valborg.

Kram fårn Carola i Falköping

Anonym sa...

Skönt att läsa att du verkar lycklig! Tack för att du uppdaterar oss om hur du och även barnen har det!
kram /Karin

Anonym sa...

Roligt att du skriver några rader! Ulrica var en person som jag bara lärde känna till den grad att jag läste hennes inlägg här bloggen (och boken som kom ut såklart), men ni ska veta att jag med jämna mellanrum kikar in här och väljer ut några inlägg som jag läser och funderar kring hur era liv ser ut nu... efteråt...

Hoppas aldrig att denna bloggen försvinner - den är så välskriven och fin på alla sätt och vis även om den handlar om något hemskt.

//Hanna

Anonym sa...

kram!

Anita sa...

Lycka till med livet!

Anonym sa...

<3 Tänkte på Ulrica och dig idag och tänkte gå in på bloggen och läsa! Blir varm i kroppen av att veta att du har det bra!Hoppas det fortfarande är bra och att ni får en fin jul! <3

Kram

Nikki