fredag 17 augusti 2012

30 månader

30 månader...
Så lång tid har det gått sedan den 17 februari 2010 då Ulrica somnade in.
30 månader låter inte så länge tycker jag, men det gör två och ett halvt år.
Det är konstigt det där med tid.

Det senaste halvåret har det hänt en hel del, varav det största och roligaste är att jag och Anna har flyttat ihop. Vi har köpt en jättemysig lägenhet i Gamla Råsunda i Solna, alldeles nära Gamla Filmstaden, vilket ju passar oss perfekt.
Just nu arbetar hantverkare för fullt med att göra den ännu mysigare, så vi har inte kunnat flytta in riktigt än, men nu i helgen kommer vi i alla fall börja flytta dit lite saker och nästa helg är den förhoppningsvis helt klar.

Det här betyder förstås att jag har sålt huset som jag och Ulrica köpte 2005, innan allt det ofattbart hemska började.
Att göra mig av med huset väcker olika känslor. Det är förstås vemodigt att tänka på alla framtidsplaner vi hade där, allt vi var med om och allt jobb och all kärlek vi la ner på restaureringar, reparationer, ombyggnationer och förbättringar under åren, men det känns väldigt väldigt bra att flytta ihop med Anna.
Huset var en stor del i mitt tidigare liv då vi hade Adam och Alva varannan vecka, men i och med stigande ålder kommer de och bor hos mig allt mer sällan. Nu för tiden övernattar de dessutom sällan samtidigt, så att ha två rum som bara står tomma den mesta tiden är ju helt onödigt.
I nya lägenheten har vi ett jättefint gästrum (i alla fall när det nya golvet har lagts in, taket och väggarna har målats och den coola fondtapeten satts upp) dit barnen förstås alltid är välkomna.

Att flytta tar både tid och kraft så det är tur att jag har haft sommarlov. Inte minst med tanke på att jag och mina systrar försöker sälja mammas hus och har haft hantverkare där också för att fräscha till lite. Ibland har det blivit lite väl många trådar att hålla koll på, så det är tur att vi lyckades klämma in en lite roadtrip runt om i Sverige, så att vi fick lite semester.
Under vår roadtrip sov vi ett par nätter på Kosta Art Hotel, en natt hos Ulricas syster (första gången på Öland sedan Alva och jag var där påsken 2010), en natt hos min moster i Hovmantorp, ett par nätter i Göteborg och en natt på mysiga Amalias Hus i Gränna. Vi hann även med att gå en dag i Kalmar, hälsa på Annas moster på Hönö och blåsa glas i Orrefors. En höjdare var James Bond-museet i Nybro. Missa inte det om ni har vägarna förbi.

Medan hantverkarna har arbetat i vår lägenhet har vi, som tur är, kunnat bo i Annas föräldrars lägenhet eftersom de varit på landet. De har dessutom haft med sig Doris under våra mest hektiska perioder. Det har funkat väldigt bra och har underlättat mycket för oss.

Jag vill avsluta inlägget med att sända en tanke till Ulricas mormor som har gått bort sedan det senaste inlägget och även till min pappa som har namnsdag i dag (Verner), även han insomnad sedan 20 år.

Jag funderar på om detta kanske blir sista inlägget. Om någon läser det här kan ni väl lämna en liten kommentar så får jag veta om det finns några läsare kvar.

Vi hörs... kanske.

Tänk kärlek!

60 kommentarer:

Anonym sa...

nej sluta inte att skriva!!!

Karre sa...

Jag tror vi är många som tittar in hit ibland och hoppas på ett inlägg hur ni alla har det! Så kom gärna med ett inlägg då och då Kram Karre

Carola.L sa...

Lasse jag läser varje ord du skriver, tittar in här ofta,
prenumererar via bloglovin så jag får ett meddelande så fort det är uppdaterat, jag blir lika glad var gång.

Är så göad för din skull att du träffat Anna, man förstår att du är lycklig och det hade Ulrica velat att du ska vara.

Hoppas du vill skriva lite då och då om hur du har det.

Allt gott!
Kram från Carola.L

Ingrid sa...

Visst finns vi här, och tänker ofta på er!

Kram,
Ingrid

Anonym sa...

Kära Lasse!

Visst finns vi läsare kvar. Jag kikar in titt som tätt för att se om det har kommit några nyheter från dig, men även för att kolla igenom gamla inlägg som Ulrica har skrivit. Hon var verkligen ett skribent-ämne. Har sällan läst en blogg skriven med sådan humor och träffsäkerhet. Saknar verkligen att dagligen få läsa henens uppdateringar.
Är så glad att du har träffat Anna och är lycklig tillsammans merd henne. Hoppas att du förstår att det är för att du är som du är som har gjort att två fantastiska kvinnor har fallit för dig :o)
Lycka till med nya lägenheten ochskriv gäääärna fler inlägg.

Kram Nettan

Anonym sa...

Tittar in och blir så glad när du lämnar ett avtryck. Välkommen till Solna :)

Anonym sa...

Jag blir så glad när du skriver Lasse om hur livet faktiskt går vidare trots allt. Är övertygad om att Ulrica ser din lycka. kram

Gina sa...

Visst har du läsare kvar Lasse! Måste säga att jag beundrar ditt fina sätt att skriva kärleksfullt om både Ulrica och Anna. Du verkar vara en alldeles fantastisk man. Allt gott till dig och Anna!

Lina sa...

Kära Lasse. Såklart följer jag fortfarande på bloggen. Är glad för din skull att du fick träffa Anna! Jag skulle vilja att du fortsätter skriva då och då. Att se hur du har det. :)

Ha det gott. Kram från Lina

Johanna sa...

Jag läser och tittar här ofta. Tycker att det är fantastiskt att du hittat en ny och startat ett nytt liv.

kram

Anonym sa...

Nej sluta inte jag går inoch kollas med jämna mellanrum och blir så glad att se att du har det bra. Kram

Anonym sa...

Självklart läser vi! OCH glädjs åt att du är lycklig! Hoppas också, prcis som många andra, att du fortsätter att skriva nån rad då och då!
Lycka till med nya lägenheten!

Åsa sa...

Här är en till läsare som är kvar. Jag tror det kan vara skönt för många att läsa att livet inte tar slut för att ens livskamrat inte längre är i livet. Det är tillåtet att hitta och älska någon annan.

Karin sa...

Jag läser varje inlägg du skriver. Tänker ofta på er. <3

Anonym sa...

Hej Lasse!

Jag tittar ofta in ifall du skulle skrivit något. Självklart vill jag att du fortsätter men allt i livet har en början och ett slut så jag förstår om du vill lämna vissa saker bakom dig, t ex bloggen här. Gläds åt ditt "nya" liv med din nya kärlek, allt är precis som det sig bör! Så fortsätt älska, leva och njuta!

KRAM till dig och din käresta!

Anonym sa...

Hej! Det vore jättetråkigt om du slutade skriva. Det finns många som fortfarande kommer in och läser på bloggen och det känns viktigt för många av oss, tror jag, att få en fortsättning på historien. Livet går ju vidare och det känns otroligt härligt att höra att ditt liv har fått en så lycklig vändning. Vi ser fram emot fler inlägg även fast vi förstår dom kanske inte kan komma så ofta. Men fortsätt att skriva!!! Vi finns här ute! Kram Jenny Bromma

Anonym sa...

Hej! Det vore jättetråkigt om du slutade skriva. Det finns många som fortfarande kommer in och läser på bloggen och det känns viktigt för många av oss, tror jag, att få en fortsättning på historien. Livet går ju vidare och det känns otroligt härligt att höra att ditt liv har fått en så lycklig vändning. Vi ser fram emot fler inlägg även fast vi förstår dom kanske inte kan komma så ofta. Men fortsätt att skriva!!! Vi finns här ute! Kram Jenny Bromma

Anonym sa...

Hej! Det vore jättetråkigt om du slutade skriva. Det finns många som fortfarande kommer in och läser på bloggen och det känns viktigt för många av oss, tror jag, att få en fortsättning på historien. Livet går ju vidare och det känns otroligt härligt att höra att ditt liv har fått en så lycklig vändning. Vi ser fram emot fler inlägg även fast vi förstår dom kanske inte kan komma så ofta. Men fortsätt att skriva!!! Vi finns här ute! Kram Jenny Bromma

Anonym sa...

Hej! Det vore jättetråkigt om du slutade skriva. Det finns många som fortfarande kommer in och läser på bloggen och det känns viktigt för många av oss, tror jag, att få en fortsättning på historien. Livet går ju vidare och det känns otroligt härligt att höra att ditt liv har fått en så lycklig vändning. Vi ser fram emot fler inlägg även fast vi förstår dom kanske inte kan komma så ofta. Men fortsätt att skriva!!! Vi finns här ute! Kram Jenny Bromma

Anonym sa...

Hej! Det vore jättetråkigt om du slutade skriva. Det finns många som fortfarande kommer in och läser på bloggen och det känns viktigt för många av oss, tror jag, att få en fortsättning på historien. Livet går ju vidare och det känns otroligt härligt att höra att ditt liv har fått en så lycklig vändning. Vi ser fram emot fler inlägg även fast vi förstår dom kanske inte kan komma så ofta. Men fortsätt att skriva!!! Vi finns här ute! Kram Jenny Bromma

Anonym sa...

Hej! Det vore jättetråkigt om du slutade skriva. Det finns många som fortfarande kommer in och läser på bloggen och det känns viktigt för många av oss, tror jag, att få en fortsättning på historien. Livet går ju vidare och det känns otroligt härligt att höra att ditt liv har fått en så lycklig vändning. Vi ser fram emot fler inlägg även fast vi förstår dom kanske inte kan komma så ofta. Men fortsätt att skriva!!! Vi finns här ute! Kram Jenny Bromma

Anonym sa...

Visst finns vi kvar här ute, Lasse, trots att tiden tickar på. Det känns bra att höra att du har gått vidare i livet.
Fortsätt gärna att skriva här, jag kommer iallafall att kolla lite då och då hur du/ni har det.

Ha det gott och hoppas att ni kommer att trivas i ert nya boende.

Kram / Susanne

Ismamma sa...

Jag är också kvar! :-)

Vill gärna höra hur du, Anna och barnen har det nuförtiden så du får gärna fortsätta skriva! Är, liksom alla andra här, jätteglad över att du hittat ny kärlek i Anna och önskar er lycka till i ert nya boende!

Jeanette från Sävedalen

Monica sa...

Det mesta som finns att säga både om dig, bloggen och förhållningssättet är redan sagt i så många fina kommentarer här. Jag kan inte annat än hålla med. Vi är nog många som läser och går tillbaka i inläggen och alla har vi en önskan om att höra fortsättningen. Hur det går för ungarna och hur det går för dig. Man vill liksom veta hur filmen slutar, trots att man vet att den aldrig gör det ;) På något sätt är du ju liksom en förlängning av Ulrica, på ett bra sätt, och du ska veta att vi är många som gläds med dig nu efter allt du gått igenom. Så skriv gärna - vi kommer att läsa! Vi kanske får följa dig i en egen blogg så småningom?

Monica sa...

Det mesta som finns att säga både om dig, bloggen och förhållningssättet är redan sagt i så många fina kommentarer här. Jag kan inte annat än hålla med. Vi är nog många som läser och går tillbaka i inläggen och alla har vi en önskan om att höra fortsättningen. Hur det går för ungarna och hur det går för dig. Man vill liksom veta hur filmen slutar, trots att man vet att den aldrig gör det ;) På något sätt är du ju liksom en förlängning av Ulrica, på ett bra sätt, och du ska veta att vi är många som gläds med dig nu efter allt du gått igenom. Så skriv gärna - vi kommer att läsa! Vi kanske får följa dig i en egen blogg så småningom?

Anonym sa...

Nej, vi finns kvar!! :) Fortsätt gärna skriva då och då, det är så kul att höra hur det går för er. Kram

Anonym sa...

Jag hoppas också på fler inlägg då och då. Kan bara hålla med personerna i tidigare kommentarer. Som du märker är vi många som fortfarande tittar på bloggen. / Liselotte

Anonym sa...

Klart att vi finns och läser. Glad jag är för din och Annas skull. Kram Lena

Anonym sa...

Klart vi finns kvar! Jag tittar in på bloggen då och då och hoppas på nya inlägg. Är så glad för din skull att livet trots allt går vidare! / kram Åsa

Anonym sa...

VI läser...

Anonym sa...

Japp, vi är kvar... Lev väl! <3

Anonym sa...

Hej Lasse! Som du märker är vi många som fortfarande besöker bloggen och hoppas på inlägg. Ulrika var en fantastisk person som lyckades beröra med sina skrivna ord. Den förmågan har du också och det är därför det känns så bra att höra av dig med jämna mellanrum! Jag är jätteglad att du funnit en ny kärlek och att livet går vidare trots svåra motgångar! Det känns också bra att du fortfarande har kontakt med barnen. Självklart har de mindre tid för dig/er just nu men det hör tonåren till... När de är vuxna kommer de att ha en viktig länk till sin mamma genom dig och det är tack vare att du är en så bra människa och förebild!!! Ulrika visste vad hon gjorde när hon valde dig! ; ) Ha ett fortsatt bra liv med din Anna men snälla, fortsätt uppdatera bloggen då och då. Vi är som sagt många som bryr oss om dig och barnen och vill veta hur det går för er. Kram, Veronica

Anonym sa...

Jag läser/Thomas

Mette sa...

Glömmer inte Ulrika,dig och barnen: Allt ni gick igenom kan man som läsare aldrig glömma.Undrar ibland hur du har det. Kram du fina!Hälsningar Mette

Anonym sa...

Jaa, vi är kvar

Anonym sa...

Härligt att du verkr må bra.
Lycka til med ditt nya liv.

Snna sa...

Hej

Jag tittar in i bland och blir gald över uppdateringar såsom att du har träffat Anna. Härligt tat du träffat en ny kärlek och att det fungerar så bra med barnen

Anonym sa...

Hoppas du vill fortsätta skriva Lasse! Ulricas sätt att skriva var unikt och du skriver i samma anda. Jag kommer fortsätta att gå in på bloggen för att se om det finns någon uppdatering! Allt gott.

Kram från Johanna

Anonym sa...

Hej, jag går in och kollar den 17 varje månad för det är då du oftast skriver.... Kan förstå om ett avslut kommer naturligt nu när du ska trampa ny mark under dina fötter. Vill bara önska dig stor lycka och ett gott liv framåt..... Hur du gör med skrivandet är väl framtid, så vi får väl vänta och se helt enkelt. Kramar och lycka till!!!

Anonym sa...

Jag tittar också in här då och då. Det är trevligt att läsa hur det går för er. Blir glad för din skull att du träffat en ny kärlek och önskar er all lycka i framtiden.

Marianne

Nikki sa...

Hej!

Jag älskar att höra om ditt liv och kommer in här lite då och då för att se om du har uppdaterat. Det är härligt att få läsa att livet trots allt går vidare och att man kan bli lycklig igen även om man förlorar den man älskar. Hoppas du inte slutar uppdatera här för dina ord och tankar är viktiga!

Kram

Nikki

Anonym sa...

Vi är kvar! Tror Ulrica skulle gillat att du skrev här, och jag ser fram emot uppdateringar om dig och barnen:)

Carolina sa...

Hej Lasse!
Av någon anledning så tittar jag in här då och då, tyvärr måste jag väl medge i sammanhanget att det oftast blir då någon i min närhet antingen fysiskt eller via cyberspace lämnat jordelivet pga av cancer... Men jag gläds väldigt med dig att livet går vidare och är övertygad om att Ulrica ler där uppe i himlen när hon tittar ner på dig och ser att du verkligen lever ditt liv!!! Tack för att du skriver då och då!

Flata83 med orutinerade vardagsrutiner sa...

du är så starx genom att fortsätta skriva i Ulrikas blogg.. fortsätt så...

Marie80 sa...

Går alltid in här och tittar om det har kommit ett nytt inläg från dig, och vore tråkigt om du slutade att blogga , och skönt att du har börjat ett nytt liv och att saker och ting börjar falla på plats....Mvh.Marie

veronica sa...

japp jag är kvar, tittar in då och då...
lycka till i nya bostaden!

Anonym sa...

Tittar in med jämna mellanrum å ser om de har skrivits nåe!
Mvh Pricken

Anonym sa...

Tack för att du uppdaterar.
Det är intressant att höra hur ditt liv har fortsatt för dej.
Härligt att du åter har funnit kärleken.....// Lotta

Anonym sa...

Kjersti

Jo då, jag följer med och tänker ofta på er.Tänk att livet ändå går vidare och jag gläds med er.

Anonym sa...

Hej!

Jag läser! Min man dog oxå i cancer 2010. Är ensam med två små barn på 4 och 6 år gamla.

För mig är det värdefullt att läsa om hur livet går vidare för andra som varit i liknande situationer.

Så för guds skull, fortsätt skriv!

Kram Nina

Anonym sa...

Hej! Jag läste Ulrikas blogg regelbundet förut och är fortfarande nyfiken på det går för dig och barnen. Karin i Huddinge

Anonym sa...

Hej, jag läste också Ulricas blogg regelbundet tidigare.

Jag tyckte även boken Himlen kan vänta var jättefin.

Kram och stort lycka till med er kärlek!

/ Kärran

Johanna sa...

tittar in då och då. Kände inte Ulrica, men följde hennes blogg..som nu är din =) Det gläder mig att Du hittat kärleken igen!
Förstår om du vill avsluta att skriva. Denna blogg tillhör ju på ett sätt det som varit och jag kan tänka mig att både du och din sambo vill blicka framåt nu.

Anonym sa...

Klart du har läsare. Den här delen av historien ger tröst <3.

Anonym sa...

Underbart att få en liten rapport ibland!
Stort lycka till med allt!
Kram Carina Sjögren

Carina Persson sa...

Jag tittar in här ganska ofta. Vill ju så gärna veta hur du har det. Och barnen. Är glad att läsa att du träffat en ny kvinna. Min man dog för 5 år sedan och jag har ännu inte klarat av att ta det steget. Är så glad för din skull. Och Ulrica finns i mina tankar. Vi hade kontakt via våra bloggar och även om jag aldrig fick äran att träffa henne så har hon för alltid en plats i mitt hjärta.

Sluta inte skriva, snälla.

Kram

Anonym sa...

Kom att tänka på Ulrica och bloggen idag och blev så glad när jag såg att den är uppdaterad. God jul alla!

Anonym sa...

God Jul! Visst finns det läsare kvar...

Anonym sa...

Jag hamnade idag av en slump här. Dina ord går direkt in i hjärtat, du skriver så kärleksfullt om både Ulrica och Anna. Tycker absolut du ska fortsätta med bloggen, det är ett vackert sätt att hålla Ulricas minne ännu mer levande. Önskar dig och de dina allt det bästa!
Kramar från en ny läsare.

Inger sa...

Så gott att läsa dessa rader! Gläds med dig, över lägenheten och att du har så fin sambo och lägenhet. Att läsa det du skrivit sedan Ulrika gick bort har varit en sällsam upplevelse. Det har varit en resa som bjudit på både tårar och skratt, kärlek och värme.
Önskar dig och de dina allt gott!
Kram Inger