torsdag 17 februari 2011

Ett år

Ett år...
Jag kan verkligen inte förstå det.
Nu har jag lyckats gå igenom en födelsedag, ett sommarlov, en julafton och alla andra dagar som jag har så många bra minnen av från mina år tillsammans med Ulrica.

Det första året har gått förvånansvärt bra trots allt och jag är helt säker på att jag till stor del har Ulrica att tacka för det. Alla gånger vi pratade om hur det skulle bli för mig och alla förberedelser som vi gjorde har underlättat otroligt mycket.
Jag visste precis hur hon ville ha begravningen, vad jag skulle göra med hennes kläder, hur arvet skulle fördelas och mycket annat. Vi pratade till och med om vad jag skulle äta, det var ju alltid Ulrica som lagade maten (och jag som diskade). Ett trivialt problem kanske, men det visar ändå hur många aspekter av det här som vi diskuterade.

Ibland har jag gått in här på bloggen och läst vad vi gjorde exakt ett år tidigare. Varje gång jag gjort det har tårarna börjat strömma och gulliga lilla Doris har kommit springande för att trösta, även om jag suttit i soffan och hon legat och sovit i sängen på Ulricas sida, som hon numera har tagit över.

Jag tror inte att jag har berättat att Doris har börjat på dagis. Det ligger nästan på vägen till mitt jobb, så det är väldigt smidigt att lämna och hämta henne där. Hon var lite tveksam till dagislivet till en början, men nu älskar hon att komma dit. Redan när vi har flera minuter kvar att köra börjar hon gnälla så där längtansfullt som bara mormor kan få henne att göra annars.

Adam och Alva mår också förhållandevis bra och de bor med mig var fjärde vecka. Det är så skönt att ha dem här och de är så fina barn, eller är det kanske dags att börja kalla dem ungdomar?
Adam ska ju gå ut nian till sommaren och jag vet att Ulrica skulle varit väldigt stolt över honom och hans betyg som nästan bara består av MVG-n.

För ett par månader sedan skrev Alva ett så fint brev till Ulrica som jag frågade om jag fick lägga ut här. Det fick jag...

----------
Mamma

Det här var det sista du sa till mig, "jag gör inte det här med flit" och så sa du "du och Adam är det bästa jag har". Sen grät vi båda två i varandras famn. Det var fint men ändå sorgligt, sen sov du i 3 dagar.
Tisdagen 16 februari 2010 så sa jag inte god natt till dig och det var den enda dagen jag inte sa god natt. Och den 17 februari 2010 kl. 8.00 andades du inte längre det var den värsta dan i mitt liv, jag visste inte vad jag skulle göra eller säga så jag bara satt och tittade. Jag satt och höll dig i handen hela tiden tills du åkte med bilen, jag kollade på bilen tills jag inte såg den längre då började jag storgråta. Jag tänkte att jag aldrig mer kommer få se dig igen. Jag älskar dig mamma. 17 november 2010 20:14
----------

Så fint skrivet och så jobbigt att läsa.
Jag märker allt mer att Alva påminner i så mycket om sin mamma, och det är den absolut finaste komplimangen jag kan ge henne.

Jag vill avsluta med att berätta att det som jag knappt vågade hoppas skulle ske har skett. Jag har träffat en tjej som jag tycker väldigt mycket om. Hon heter Anna och är anledningen till att jag faktiskt mår riktigt bra just nu. Anna tycker, liksom jag (vilket ni säkert känner till vid det här laget), om att gå på teater, musikaler och konserter och vi har redan bokat in både Romeo och Julia, The Ark och Dolly Parton. Vi har roligt och mysigt ihop och även om jag aldrig hade trott att jag skulle träffa någon så här snart är livet alldeles för kort för att inte ta tillvara på något så här bra.

Till sist, ta vara på er och era liv. Och tycker ni om någon, tveka inte att berätta det.
Jag kan väl inte avsluta det här inlägget på ett bättre sätt än med Ulricas ord: Tänk kärlek!

47 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh va glad jag är för din skull, du är värd all lycka. Hoppas att ni får det jättebra tillsammans. Kram Lena

Anonym sa...

Lycka till med era liv å hoppas att allt blir bra...

Karre sa...

Är så glad för din skull, du är värd att må bra!
Så fint att du har barnen ibland, de mår ni säkert bra av allihop..
Och lilla Doris har de oxå bra <3
Uppdatera gärna fler gånger, vi är många här ute som tänker på ER!!
Kram

Kockis. sa...

Tänk kärlek <3

Maria sa...

Tack för att du orkar uppdatera, tänker ofta på Ulrica och hennes familj!

Vad härligt att höra att du och barnen mår relativt bra!

Nikki sa...

Sitter här med tårfyllda ögon. Så sorgligt och så fint på samma gång. Är så glad för att du mår bra och att du har träffat någon att kanske dela livet med framöver. Som du skriver livet går vidare oavsett vad som händer. Vi har bara ett liv och det ska vi ta vara på. Så fint att du och barnen också fortsätter hålla kontakten med varandra och att de bor hos dig var fjärde vecka. Det verkar vara riktigt fina barn eller som du säger de borde kallas för ungdomar nu.

Många stora kramar till dig och jag hoppas att vi får höra av dig fler gånger för mina tankar går ofta till Ulrica och er andra!

Anonym sa...

Vilket fint inlägg. Tack för att du delar med dig av ditt liv. Jag önskar dig allt gott i framtiden med Anna.

Kram Maggie

Anonym sa...

Åh, vad härligt att höra! Är så glad för din skull, säkerligen är det Ulrica som haft ett finger med i spelet så du träffade Anna. Och bra att det fungerar med barnen.

Tack för att du orkar uppdatera bloggen lite då och då. Jag tänker på er då och då, fast jag aldrig träffat er i verkligheten.

Var rädda om varandra!

Cattis

Sofie sa...

Jag blir så glad över att höra att du mår bra och att du får uppleva kärlek igen, det är du värd. Skönt att ungdomarna har det bra och att ni har varandra.
Tänk kärlek.
Sofie

Anonym sa...

Sitter här med tårar i ögonen.....

Så fint Alva skrev. Och så fantastiskt att du och barnen kan få en vecka i månaden tillsammans. Det visar väl om något att ni är en familj med Ulrika som ett kärleksnav runt er.

Låter fint att du träffat en tjej. Önskar dig all lycka med henne.
Livet är för kort !
Skönt att Doris mår bra- hundar/ djur ÄR bra för ens välbefinnande.

Du får gärna uppdatera i Ulrikas blogg nån gång ibland. Så man får veta att du och de dina är OK.

Stor kram till er alla !
Och som Ulrika sa: Livet- TÄNK KÄRLEK !
/Madde

Carola sa...

Lasse: jag blev varm och rörd av glädje, säger som Ulrika, Tänk kärlek <3

Anonym sa...

Hej!
Blir mycket glad när jag läser detta. När man följer någons blogg så gott som dagligen, så känns det nästan som att man känner den personen personligen till slut. Jag tror också att Ulrica har ett finger med i detta. Finns inget hon inte skulle unna dig.

Vill till sist bara säga Lycka till och stor kram!

Lotta

Ingela sa...

Tack för att du delat med dig om hur det gått för er alla. Jag önskar dig, barnen och Doris lycka och att ni skall få njuta av livet.
Kramar till er!

Marianne sa...

Vad glad jag blir att ni har det bra och att du vill dela med dig av din glädje och lycka till oss.
Lycka till med era liv.

Anonym sa...

Hej Lasse!

Tack för att du uppdaterar oss som följde Ulricas blogg. Jag är så glad att ni mår förhållandevis bra och tar vara på livet. Jag önskar dig och barnen all lycka.

Kram från Johanna

Lejonkvinnan sa...

Är glad för er skull och önskar er all lycka!

Birthe sa...

Så fantastiskt Lasse, att du har mött kärleken på nytt! Önskar er lycka till av hela mitt hjärta!

Tack för dina vackra ord Alva. Ulrica hade varit så stolt över dig!

Kram!

Unknown sa...

Underbart inlägg - ta hand om dig och nya kärleken!

Anonym sa...

All lycka och som sagt Tänk kärlek. Kram Kicki

Anonym sa...

Jag blev så glad för din skull när jag läste om Anna! Jag hoppas ni får det bra och lyckligt tillsammans! Så underbart fint Alva skrivit till sin mamma..mina tårar bara strömmade när jag läste det..jag förlorade själv min mamma när jag var 15..i bröstcancer. Så jag vet precis vad Adam och Alva gick och går igenom. Ha det riktigt gott allihopa och ta väl vara på varandra!!
Kramar från Mia

Ulli sa...

Underbart att höra av dig och se att livet trots allt går vidare!

Britt Heidi sa...

Så fint at du har treffet en jente som kan gjøre deg glad og dele dagene dine med deg :) Også så trist å lese brevet fra alva til mamma´n.

Sender deg (Anna) og barna masse masse klemmer! Lykke til med fremtiden!

Mona sa...

Härligt vad glad jag är för din skull. Ta vara på kärleken.
Kram Mona

Amanda sa...

hej på dig..

ditt inlägg berörde mig verkligen..speciellt lilla alvas fina brev till sin älskade mamma. tårarna rann ner för mina kinder när jag läste det..är glad för din skull att du hittat ny kärlek, det förtjänar du...kram till dig o barnen

Knyttet sa...

Blir så glad för din skull!! Du är värd att ha det bra !!
Kram Annika

Anonym sa...

Lasse, vilket härligt inlägg. Både glädje och sorg, som ju som så ofta går hand i hand.

Kul att Doris har börjat på dagis:)

Tårnarna rinner när jag läser Alvas brev. Jag förlorade min pappa i cancer för snart 2 år sedan. Tänker på den saknad hon alltid kommer bära med sig, oavsett om man är 35 eller 10. Och hur påtagligt det kommer vara när hon tar studenten, kanske gifter sig, får barn och vid sådana tillfällen. Men då finns Ulrica med henne på avstånd!

Vad underbart att du fått lyckan att möta kärleken! Min mamma blev ensam vid 60 års ålder, efter att ha levt med pappa sedan hon var 16 år (!!!). Saknaden har varit enorm men så mötte hon kärleken och han är som ett balsam för hennes själ. Och saknaden, kärleken och minnena av pappa blir inte annorlunda för det! Som mina småkillar sa: Nu när mormor har träffat Ingvar så är hon inte lika ledsen längre.

Önskar dig och barnen lycka till med allt! Störst av allt är kärleken<3 <3 <3 /Hanna

Anonym sa...

Hej Lasse.
Jag går in här med jämna mellanrum och jag håller verkligen med alla andra om att det är helt underbart att du fick träffa en livskamrat och kärlek igen. Ulrika ler i sin himmel när hon ser att du och barnen gör det bästa ni kan av er situation.
Fortsätt att leva och ta vara på dom lyckostunder ni får.
Kram från Jessica.

Anonym sa...

Sååå roligt Lasse. Det är klart att en karl som du
hittar kärleken igen. Har alltid tyck då jag läste
Ulricas blogg att du verkar vara så himla fin kille. Lycka
till med livet och kärleken. Vem vet.... kanske tom
blir små knoddar i framtiden;-)
Hoppas du fortsätter göra lite inlägg då och då.
Kram Linda

karo sa...

Gud vad jag gråter nu. Först av sorg för att du blir ledsen ibland och Doris tröstar. Sen för att det är så fint att barnen kommer och bor hos dig var fjärde vecka. Sen av brevet Alva skrev och till sist av glädje för att du träffat någon speciell.
Jag önskar dig allt gott, STOR kram!

Anonym sa...

Så glad att läsa att du har det bra. Du verkar vara en så fin person och är mer än väl värd att få må bra.
Kram Marie

Anonym sa...

Jätteglad för att Ni mår ok och att du träffat en ny kvinna! livet måste levas här och nu, finns inte tid/råd att vänta.
Tänk kärlek!

Lillan sa...

Kärlek, Ulricas ord och de säger allt. Lycka till med ditt liv i tvåsamhet. Livet är för kort att vänta. Kram

Anonym sa...

Njut av livet är övertygad att Ulrica sitter där på sitt moln och tänker kärlek . Hoppas Ni får en underbar framtid .<3

Anonym sa...

Lycka till med livet önskar jag dej och barnen.
Så härligt att läsa hur du bevarar Ulricas minne så fint och hur du finns för Ulricas barn.

Var rädd om dej!

Kram Karin

Anita sa...

Lycka till med Livet!

Anonym sa...

Hej. Det är så kul att ff gå in o få läsa om livet som fortsätter, för dig, Doris o barnen.

Och att du träffat en ny är väl helt underbart. Det här med att förlora den man älskar och sen tycker folk att man ska gå där ensam är svårt. Sorgen tar ju sin tid och livet fortsätter ju......

All lycka till er.

Kram Tina

tatta sa...

Lycka till med det nya livet.
Ja man ska ta vara på det som livet har att ge.
Är alltid nu som då in och kollar om du skrivit något.
Många tårar flödade när jag läste vad du skrev,och Alva.
Önskan om en fin vår.

Kram

Anonym sa...

Vilken vacker läsning! Vad underbart att ni har hittat ett sätt där du får fortsätta träffa barnen.

Vilket oerhört tänkvärt och fint inlägg Alva gjorde...

Till sist... Du beskriver ditt sorgearbete så fint samtidigt som det verkar som om du har tagit dig igenom den värsta perioden och hittat nytt ljus i ditt liv.

TACK FÖR DIN BERÄTTELSE OCH ORDEN
"TÄNK KÄRLEK" ÄR SÅ OERHÖRT VIKTIGA!

Anonym sa...

Vad skönt att du mår bra, går in här och kollar ibland. Vet också från när min mamma dog att första året är värst, man tänker hela tiden på vad som hände sista året i hennes liv och vad vi gjorde då. Hundar är kloka och ger tröst skönt att du har Doris kvar och att ungdomarna kommer till dig.
Kram från Yvonne som följde denna blogg under lång tid.

Gabriella sa...

Underbart! Livet är för kort som du skriver. Tack för att du uppdaterat bloggen som jag har följt länge nu. Alvas brev var så fint, det gör samtidigt så ont att läsa det. Stor kram till dig!

Anonym sa...

Superhärligt med kärlek, lev lyckligt.Kram

Laila sa...

Åh, Lasse sååå roligt att höra några rader från dig och de dina. Så fint att du skriver lite och berättar hur du har det. Jag blev så glad för at du har funnit kärleken igen. Det är du värd!
Sen gör det gott i mitt hjärta att höra att Alva och Adam får bo hos dig var fjärde vecka. Hälsa barnen så gott!
Massor med kramar från en som följt Ulricas blogg så länge

Anonym sa...

Livet går vidare. Vilken glädje att läsa att du haft lyckan att träffa en ny kärlek i livet. Och att barnen mår förhållandevis bra. Jag önskar er alla ett ljust liv!

Unknown sa...

Vi tänker mycket på dig och det glädjer mig otroligt mycket att du funnit en ny vän, det är du väl värd.

Vad härligt att det går så bra för dig Adam. Va stolt över dig själv, du är en riktig kämpe!

Men tårarna rinner ner för mina kinder, när jag läser Alvas fina brev. Du är en toppen tjej Alva och kommer fixa detta. Det kommer nog alltid att göra ont och saknade kommer finnas där. Men glöm aldrig att mamma är med dig, var du än går och vad du än gör, hon kommer alltid finnas vid din sida som en vakande ängel.

Du kan tala till henne för jag tror att hon hör, och om du lyssnar riktigt noga, så tror ja att du vet vad hon kommer att svara... BAMSE KRAMAR från "kusin Jill"

Anonym sa...

Är glad för din skull Lasse! Tänk kärlek <3

Kram Johanna (Sabinas lillasyster)

Anonym sa...

Snälla Lasse, berätta hur dte går för dig och barnen!

Laila sa...

Så svårt att fatta att Ulrika inte finns mera... nog finns hon men hon kan inte skriva mer i denna blogg. Saknar henne sååå. Ulrika skrev så många härliga inlägg. Allt från livet med Lasse och stunderna med Adam och Alva.

Jag saknar Ulrika och hennes inlägg i bloggen!!! Samtidigt så härligt när du Lasse skriver och berättar hur det går för er.

Massor med kramar till er alla från Laila