måndag 17 maj 2010

Tre månader

I dag har det gått två månader sedan mitt förra inlägg, och alltså tre månader sedan Ulrica gick bort.

Tiden har gått fort, men också väldigt sakta. Det känns som bara härom dagen som hon fortfarande var "frisk" medan det i nästa sekund känns som att det gått en evighet sedan jag hade henne här hos mig.

Det är fortfarande så overkligt. Det kändes så självklart att det alltid skulle vara Ulrica och jag, och på något sätt kommer det också alltid att vara det.
Jag pratar ofta med henne, ibland tyst i huvudet och ibland högt för mig själv. Det känns som att hon är med mig och stöttar mig i det jag gör och det känns skönt att ha henne att bolla tankar med.

Jag, barnen och Doris kämpar på med att få vardagen att fungera. Alva har varit här ganska mycket, medan Adam mest hållit sig till varannan vecka som tidigare. Det senaste är att de kommer vara här var fjärde vecka nu, men vi får väl se efter sommarlovet som alltid brukar bjuda på en del speciallösningar vad gäller barnveckorna.
Det går i alla fall fortfarande långsamt framåt tycker jag, inte minst tack vare känslan att alltid ha Ulrica hos mig.

Jag är glad att det snart är sommarlov för jag har haft lite svårt att koncentrera mig på jobbet sedan jag ökade till heltid. Det är alltid intensivt i slutet av terminen med utvecklingssamtal och nationella prov i femman. Min situation i övrigt har ju inte hjälpt till precis.
Snart är det i alla fall dags för lite välbehövlig ledighet.

Minnesgoda bloggläsare minns kanske att Softas motor gick sönder i augusti, så det blir till att försöka få ordning på den innan vi kan njuta av en tur ut till Ormön. Förutom det har jag fortfarande bara tre våder tapeter på väggen i köket. På slutet hade Ulrica en önskan om att hinna se dem uppe, men vi hann inte klart (vi köpte tapeterna för flera år sedan, men andra projekt kom emellan. Inte minst byte av yttertak när det började droppa vatten ner på köksbordet). Vid vårt sista besök på Bauhaus köpte vi också golv som ska läggas i köket. Förutom det måste trallen på kökssidan oljas in och allting ska på plats igen i garaget efter hantverkarna. Och taket i badrummet är inte riktigt klart än...
Kort sagt finns det mycket saker som ska göras, som alltid när man har hus.

Livet går vidare, vare sig man vill det eller inte.
Och eftersom jag vet att Ulrica hade velat att det skulle gå vidare så ska jag fortsätta att leva som innan den 17 februari i den mån det går.

Jag älskar dig, Ulrica.

41 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att läsa ett inlägg från dig, Lasse. Jag tänkte på Ulrica senast igår, när jag var på Mössebergs kurort. Det är drygt ett år sedan jag fick förmånen att träffa henne där. Tänker ofta på henne, och det ger kraft och energi! Jag önskar dig allt gott, Lasse.
Kram från en läsare i Falköping

Helen sa...

Skönt att höra lite från dig och barnen. Har kikat förbi lite då och då och funderat hur ni har det...

Ni hörs ha det OK trots allt. Ha en skön sommar! Kram

CA sa...

Från ännu en som följde Ulrikas kamp!
Ja 3 månader är ju ingenting när man förlorat sin nära och kära men det är ju så att på något sätt måste allt bara gå vidare vare sig man vill eller inte. Men med bättre och med sämre dagar. Skönt iallafall att du kan prata lite med henne på ditt eget lilla vis och helt underbart att kunna känna på nått vis ändå att hon finns med om än inte i här på jordelivet eller hur man ska säga det.

Skönt att det också snart är semestrar och det blir lite ledighet och tid för avkoppling. Kan förstå att koncentrationen inte är den bästa efter allt. Får hoppas på en fin sommar med sol och värme vilket kan vara gott att lappa en trasig själ med.

Allt gott till dig och barnen och att det glada stunderna kommer mer och mer.

Från en trogen "box of chocolate" läsare"

Anonym sa...

Jag är oxå en av dom som har tittat in här ibland och undrat hur du och barnen har det. Skönt att ni har det rätt bra trots allt. Önskar er en skön sommar.
kram från skåne

Mi och Christoffer sa...

Skönt att höra att du trots allt verkar ha det ganska bra. Och jag blir glad i hjärtat av att höra att barnen fortfarande spenderar mycket tid med dig.
Ta hand om dig, många kramar!

Carola sa...

Tack Lasse för att du vill/orkar uppdatera oss, mina tankar är hos er väldigt ofta, jag besöker Mösseberg ca 2 ggr i veckan och då tänker jag alltid på Ulrica.
Hoppas din/er sommar kan bli så bra det bara kan bli.
Kram från Carola

Anonym sa...

Vad skönt det var att få läsa de där raderna från dig, få veta lite om ert fortsatta liv. Sköt om er och ha en så bra sommar som det går.
Kram

Anonym sa...

Lasse,
tack för att du delar med dig. Jag kände inte Ulrica men har läst hennes blogg länge. Hoppas du känner att livsglädjen succesivt återkommer till dig och barnen och att ni får tillfälle att umgås och vila i sommar. Du skriver så fint och känslosamt och när jag läser din sista rad till Ulrica faller en tår på min kind.
Din kärlek känns så stark och jag önskar att livet inte vore så orättvist.
Kram från en läsare i Uppsala

Lejonkvinnan sa...

Tittar in här ofta och tänker på er och blev glad att läsa ett inlägg från dig.

Jag önskar dig och barnen en skön sommar!
Kram

Ullis sa...

Önskar dig och barnen all lycka!
Jag är säker på att Ulrica finns med er!
Jag tittar ofta in här, och det var kul att se att du har skrivit lite om hur ni har det.

Anonym sa...

Tack Lasse, för att du orkar berätta om hur ditt och barnens liv ser ut nu. Jag har ofta lättat på locket till Ulricas chokladask, för att se om du varit där och skrivit.

Ha en skön sommar!

Kram Maggie

Josefine sa...

Tack för dina rader Lasse. Vi är många som tänker mycket på er och som kikar in här då och då. Om sanningen ska fram är jag här väldigt ofta.
Jag tänker mycket på er, hela familjen.
Sköt om er.

Ulrica, fast jag inte kände dig eller ens har sett dig, saknar jag dig och din blogg. Det är en lite märklig känsla men inte desto mindre. Jag hoppas och tror att du har det bra.

Många kramar

Ingela sa...

Det var rart att du skrivit i bloggen. Jag med många undrar så hur det är med dig barnen och Doris, så det känns skönt att höra hur ni har det.
Önskar er kärlek och styrka i denna jobbiga tid.
Kramar till er alla!

Anonym sa...

Åh vad skönt att läsa att det är ganska bra för er och att barnen fortfarande bor med dig. Läste något inlägg för länge sedan att det inte var helt självklart att få till det.
Jag önskar er allt gott och att ni får en bra sommar med många båtutflykter.
Marianne

Anonym sa...

Tänker på er, skönt att höra att det går framåt. Jag tänker ofta på Ulrika dig och barnen. Kram Lena

Anonym sa...

Ja, säger som alla andra... så gott och få höra ifrån dej. Glad att det trots allt rullar på för er. Och självklart är Ulrica med er, håller ett vakande öga över er och ser allt ni gör.
Hoppas du orkar uppdatera bloggen lite då o då.
Massor av styrkekramar till er alla.

Jenny sa...

Tack för uppdateringen o jag tror att det glädjer alla att höra att barnen fortsätter besöka dig, att du fortsätter rusta upp huset o hör att livet fortsätter, trots allt...! Kram från Bromma

Amanda sa...

kul o läsa ett inlägg av från dig lasse. förstår att livet känns tungt, men ulrica kommer alltid o finnas med er på ett eller annat vis. det lovar jag..massa kramar

Anonym sa...

Tack för att du skriver Lasse! Allt gott till dig och barnen. Hoppas ni får en bra sommar.

Kram från trogen läsare Johanna
p.s Lycka till med båtmotorn;)

Catarina sa...

Du skriver så bra Lasse. Din kärlek till Ulrica riktigt lyser genom allt du skriver, det är så mycket känslor och mina ögon är fulla av tårar. F-n att ni inte fick mer tid tillsammans här på jorden.. men ändå... vad underbart att ni fick dom åren ni fick, och någonstans så finns hon alltid med dig.
Stora kramen till dig, barnen och Doris.

Anonym sa...

Tittar ofta in här och ni är ofta i mina tankar. I måndags var jag till Sabinas grav och tänkte att det har gått 3 månader sen Ulrica lämnade er. Skönt att ni finns för varandra med barnen. Sommaren kommer bli annorlunda för er, allt man gör tänker man tillbaka att detta gjorde vi tillsammans tidigare...
När jag är på Öland (vi är ofta där)tänker jag alltid på Ulrica, dig och barnen.

Hoppas innerligt att sommaren ger kraft och även glädje...det behöver ni så väl.
Många varma kramar Sirpa

Anonym sa...

Så skönt att höra av dig, tittar in i chokladasken med jämna mellanrum för att se om du skrivit. Härligt att du får umgås med barnen. Hur e det med Doris och Ulricas föräldrar? Hoppas att du snart hör av dig igen. Kramar från Carola på Västkusten

Helen sa...

Tack Lasse för uppdateringen! Som du märker så är vi många som fortfarande "tittar in"..Ulrica har verkligen berört oss...jag tänker ofta och mycket på henne och er...man kan ha stressigt på jobbet....jag kan vara sur på maken...men ganska fort kan jag tänka annorlunda...jag ska va glad att jag är frisk och kan jobba...jag tar verkligen tillvara på det liv jag har på ett annat sätt än förr...man vet aldrig när det tar slut...kramar till dej o barnen o hunden...försök ha en så skön sommar som möjligt

Anonym sa...

Jag tänker skriva till dig Ulrica det låter kanske konstigt men jag tänker på dig då och då fortfarande och önkar att din familj ha det bra.
skickar en kram till dig Ulrica:)
hälsningar till Alva , Adam och Lase.
Natalie

Anonym sa...

Hej Lasse!
Jag tittar in här någon gång ibland och kikar om du har skrivit någonting. I dag blev jag glad och rörd när jag läste ditt inlägg. Du måste hälsa Ullrica från mig. Du kan skicka henne ett asgarv. Kände henne inte så väl, men jag gillade hennnes humor.

Tänker på dig! Kramar Carina B

Anonym sa...

Livet är bra tragiskt i bland.
Du verkar ha styrkan att klara detta.
Hon kommer alltid finnas där för dig.
Sen växer barnen upp och du kommer att se Ulrika i dom.
Önskar er lycka till med allt och styrkekramar till er.

Prickens rimstuga sa...

Hej Lasse...
Hoppas ni kan få en underbar sommar....
Mvh Pricken..

Fresia sa...

Jätteskönt att få höra ifrån dig lite igen. Har tittat in ofta och undrat hur det går för dig och barnen.
Tror också, precis som du skriver, att din relation till barnen och umgänget med dom så småningom kommer att förändras, att ni hittar ngt som känns stabilt och bra där sorgen inte är den största delen i relationen. Så det kommer säkert bli bra för er alla.

Ta det lugnt med "bygget", det kommer en tid för det med.
Önskar dig en så bra sommar det bara går att få.
Varm kram

Anonym sa...

Tänker mycket på er och barnen! Förstår att du behöver semester med lite vila,återhämtning och reflektion över din nuvarnade situation. Tänker också mycket på Ulrica,frågor jag aldrig fick möjlighet att ställa mm.Hon finns med mig i min situation och nu när jag skall på rehab till Alfta! Ha det riktigt gott och en skön sommar till er alla tre!
Kram Irene

Anonym sa...

Skönt att höra från dig Lasse. Som du ser tittar vi in här emellanåt och alla har vi både dig och Ulrica i tankarna.
Lasse du skriver så uttrycksfullt och bra.
Förstår din arbetsbörda nu med både jobb och hus mm.Men snart kommer en välbehövlig ledighet.
Hoppas du hunnit utnyttja dina elevers present, en god middag?
Ta väl hand om dig.

Kram Eva

Anonym sa...

Va glad jag blir att du skriver lite i bloggen om hur ni har det. Er familj känns lite som vänner efter att man följt bloggen, men man kan ju inte ringa och höra hur ni har det, det vore lite konstigt. Skriv gärna fler gånger. Många kramar och ha en så skön sommar ni bara kan. Kram Malin

Anonym sa...

Lasse....
tänkte bara säga att när vi började träna in Himlen är oskyldigt blå med kören så kände jag att den handlar om er...
Vi ska sjunga den med glädje å förtröstan och hopp.... men jag kan inte sjunga den utan att tänka på ulrica. Lyssna så vet jag att du förstår hur jag tänker lr hur!
Många kramar Cissi

~Karin~ sa...

Hej Lasse, tack för att du orkar och vill uppdatera oss om hur du, barnen och Doris har det. Jag som flera andra har följt ert liv genom Ulrica här i chokladasken och tittar fortfarande in då och då för att se om du skrivit några rader. Önskar er en skön sommar!

Anonym sa...

åh, vad jag har längtat efter att få höra från dig. Det känns helt sjukt men jag har läst i den här bloggen i ett par år, måste det vara snart, och det är så svårt att acceptera att den skall upphöra.
Jag är så glad för att du nämnde lite om barnen och ditt liv. Jag har aldrig träffat dig Lasse (jag bor i mitten av sverige) men jag tycker om dig ändå. Genom Ulrica!
Massor med kramar till er alla - sköt om er !!!! Kramar Laila

Anonym sa...

Jag läste oxå, som alla andra här, Ulricas blogg rätt länge....hittade hit via Sabinas blogg och blev sen en trogen läsare av båda bloggarna.
Fast man inte kände varken Sabina eller Ulrica personligen, så blev man väldigt ledsen när de dukade under för sin sjukdom!
Känns bra att höra, att ert liv fortsätter fast i lite annan form...Ulrica har ni med er i hjärtat ändå.
Skönt oxå att du har så bra kontakt med barnen.....fint av barnens pappa att låta dig ha det!
Önskar er en skön sommar...kram!

Unknown sa...

Hej Lasse!
Har, liksom övriga här, kikat in då och då för att se om du skrivit något. Tänker ofta på dig och undrar hur du har det!

Är glad att läsa att du fortfarande träffar barnen och försöker slutföra de projekt som du och Ulrica drog igång! :-)

Hoppas du kan njuta lite av solen och värmen i sommar!


Hälsningar,
Jeanette

Hemmamamman sa...

Tittar förbi då och då eftersom vanan finns att kika in i chokladasken titt som tätt. Skönt att läsa dina ord om att försöka leva livet så som Ulrica velat att du skulle göra!
Tänker på er ofta.
många kramar Åsa

Matilda sa...

Jag tänker på er alla! Sitter ich minns hur det var förra sommaren när jag sommarjobbade på samma super trista kontor och lös upp varje gång Ulrica hade uppdaterat. Hon hade verkligen förmågan att sprida glädje omkring sig och fick mig att börja tänka på ett bättre sätt. Jag saknar henne! Jag hoppas att du och barnen mår bra Lasse. Jag beklagar verkligen att hon inte fick vara undantaget som klarade sig, jag trodde det in i det sista. Hoppas att ni får en fin sommar!

Em sa...

Det är konstigt hur mycket man kan sakna en människa man aldrig träffat. Ulrica var verkligen speciell, om berörde mig på ett sätt som alltid kommer finnas kvar.

För alltid saknad.

Anonym sa...

Hej Lasse! Har precis läst boken om Ulrica och hennes boksystrar, de berörde mig väldigt djupt. Är inne på Ulrikas blogg för första gången och läser om din underbara hustru och er andra runtomkring henne, vilken fighter Ulrica var.Jag blir alldeles varm och rörd när jag läser om vilket fint slut Ulrica fick och hur stark du var när du satt vid henne sida.
Stor kram

Anonym sa...

nHej Lasse, ni är hela familjen ofta i mina tankar inte minst nu när en nära vän precis blivit änka.
Er kamp kommer jag aldrig att glömma.
Skönt att du kan göra det som känns bra och att vardagen går att möta.
Ha det så bra det någonsin går
kram Kerstin